Zahnstein olvtárs is csatlakozott az elismert szerzőink táborához, ennek nagyon örülünk és köszönjük a tartalmas leírást. Ezúttal a Bécstől 18 km-re lévő schwehati reptér (VIE/LOWW) jelenik meg lelki szemeink előtt.
Odajutás:
Mivel a jó fapados utazó mindenen spórol, takarékoskodik, hogy minél több fapados utazásra legyen pénze, és a helyszínen minél több sört, bort, málnaszörpöt, frissen facsart csapvizet, bratwurstot, ecetes csipszet, yorkshire pudingot, pizzát (a nem kívánt rész törlendő) fogyaszthasson, ezért már az odajutáson is igyekszik minél több pénzt megtakarítani. Egyik lehetőség az odajutásra Budapestről az Orangeways, amelynek bécsi járatai már a repteret is érintik. Hasonló opció a Volánbusz-Blaguss-Eurolines csapat, azonban kicsit magasabb árral, de nagyobb járatsűrűséggel dolgoznak. Kevésbé ajánlott, mert bonyolultabb eljutási lehetőség a vasúti úton történő utazás a reptérig. Valószínűleg legkevésbé pénztárcakímélő megoldás a közutak és gépkocsi igénybevételével megvalósuló utazás Schwechatig. Ez rendkívül egyszerű, az A4-es autópálya lehajtójánál van a reptér közvetlenül, és mindenki ki tudja kalkulálni, hogy személygépkocsija (tehergépjárműve, autóbusza, motorkerékpárja) mennyit fogyaszt a 240 km-es úton. Ehhez ugye még a magyar és osztrák autópályák költsége hozzáadandó. A járművel valamit kezdeni is kell, hacsak egy segítő családtag, barát, ismerős – a költségek további növelése mellett – haza nem viszi a szóban forgó járművet. Így tehát a parkolási díjjal is számolni kell. Kedvezményesen lehet parkolni a Mazur Parkplatz GmbH parkolójában. Innen ingyenes shuttle busz negyedóránként viszi az utasokat a terminál érkezési szintjén lévő megállóig. Ennél drágább megoldás a repülőtér C parkolója. Hosszabb idejű utazás esetén a többi parkolási lehetőség (parkolóházak, Billa parkolója, tilosban) egyáltalán nem javallott, mert vagy nagyon drága, vagy elszállítják az autónkat. A C parkolóból a földfelszín alatt egyenesen a repülőtér épületébe juthatunk mozgójárdák segítségével.
Indulás:
A fapados légitársaságok közül a SkyEurope (NE, bázisként), Flyniki* (HG, bázisként), Germanwings (4U), EasyJet (U2), AirBerlin* (AB), Aer Lingus (EI), Flybaboo (F7), Clickair (XG, csak a nyári menetrendben) üzemel a bécsi reptérről. A SkyEurope, az Aer Lingus és az EasyJet a 2-es terminált használja, a többi az 1A terminálról indul, itt keríthetünk sort a beszállókártyánk átvételére és a csomagunk feladására. Ha véletlenül eltévesztenénk, nincs semmi gond, hiszen egymáshoz közel álló, nem önálló épületekről van szó, hamar át lehet jutni az egyik épületrészből a másikba. A beszállókártya átvétele után (esetleg az otthon kinyomtatott online checkines boarding card birtokában) bejuthatunk a kizárólag utazók számára látogatható területre (tranzit), ahol rengeteg bolt és étterem található. A swarovski ékszerektől kezdve a sacher-tortáig minden kapható, nem túl kedvező áron, ezek egyébként sem elengedhetetlen kellékei egy fapados utazásnak, úgyhogy nem szükséges itt vásárolni. Utazásunk céljától függően át kell kelnünk a schengeni határon, vagy egyenesen mehetünk a biztonsági ellenőrző kapukhoz. Ezt követően már kevesebb üzlet található. A schwechati reptér jellemzője (szemben Feriheggyel), hogy az átvilágítás az indulási kapuhoz közel történik, nem a tranzitba való belépéskor. Jellemzően a schengenen belüli fapados járatok a B22-B43-kapuktól indulnak, buszos beszállítással. A schengenen kívüli fapados járatok pedig az A44-A50 kapuktól indulnak, amelyek szintén nem utashidas kapuk. A buszok hátsó homlokfalán is található ajtó, azon keresztül jut az ember a Cobus fedélzetére. A buszok nem minden esetben tartják be a Ferihegyen kötelező, az óra mutatójának mozgásával megegyező körbejárást, így koránt sem biztos, hogy a jobb oldali ajtókon hagyhatjuk el a buszt. Ennek a szabad ültetéses (free seating) járatok esetén lehet jelentősége.
*Ezek a légitársaságok nem igazi fapadosok, mert nem felelnek meg több kritériumnak, (biztosítanak átszállási lehetőséget, nyújtanak fedélzeti ellátást, és gyakran nem is olyan olcsóak) ettől függetlenül jelen esetben őket is ide sorolom.
Érkezés:
A fapados járatokat teljesítő légijárművek érkezéskor sem csatlakoznak csáphoz, ezért ismét buszozás vár ránk. A busz az A-kapukhoz közel eső helyen tesz ki, ahol az indulási repülőterünktől függően ismét vár ránk útlevél-ellenőrzés, vagy nem. Ezt követően ugyanabba a tranzitba jutunk vissza, ahol az induláskor is voltunk (az érkező és induló utasok izolóciójának hiányában ismét különbözik Ferihegytől). Van lehetőségünk tehát a duty free üzletekben ismét vásárolnunk. Ezt ismét mellőzve, az irányítótáblákat (Exit Vienna) figyelve eljutunk a csomagkiadásig. Ha schengenen kívülről érkeztünk, akkor a csomagkiadó szalagok a tőlünk balra lesznek, ha a schengeni zónán belül maradva utaztunk, akkor jobbra. Ha volt feladott poggyászunk (a fapados utazó számára ez gyakran felesleges luxus, ugye), akkor a monitoron megnézzük, melyik szalagra érkezik. A kijárat a teremnek majdnem a közepén lesz, ahol külön választhatunk folyosót aszerint, hogy az EU valamelyik tagállamából érkeztünk (és a csomagunkon zöld szélű baggage tag van), ekkor a kék folyosón távozhatunk, vagy az EU-n kívülről érkeztünk, ekkor a zöld és piros folyosó közül választhatunk, attól függően, hogy van-e elvámolni valónk. Innen már kint is vagyunk, ahol könnyel vegyes csókkal üdvözölhetjük az értünk kijövő családtagot, barátot, vagy akár annak a busznak a sofőrjét, amelyik továbbszállít. Egész jók a bejutási lehetőségek Bécs belvárosába, a City Airport Train negyed óra alatt juttat be (Wien-Mitte) €9-ért, online €8-ért, a Pratersternig pedig 25 perc alatt juthatunk el S-Bahnnal €3,40-ért. A Vienna Airport Lines (Postbus) €6-ért juttat be Bécs városának különböző pontjaira, 20-30 perces követési idejű menetrenddel. Ha már árakról van szó, a Volánbusz kedvezményes Budapest-Schwechat tarifája 3900 Ft, kedvezmény nélkül 8900 Ft, a Hévíz-Schwechat ára számomra ismeretlen, de a heti egy frekvenciája nem is teszi szükségessé ennek megismerését. Az Orangeways 2500-3000 forint körüli összegért ajánlja jegyeit a Fradi stadion-bécsi repülőtér viszonylaton közlekedő OW400/OW600 és OW401/601 járatokra. A parkolás ára a C parkolóban: egy nap €17,50, egy hét €66. A kedvezményesebb Mazur Parkplatz ára egy napra €15, egy hétre €45.
Alvásra a bécsi repteret nem ajánlanám, bár sokkal jobb ilyen szempontból, mint sok más reptér. Érkezéskor, ha nincs feladott pogyónk, akkor maradhatunk éjszakára a tranzitban, a C-kapuk felé vezető úton sok szék van, akár feküdni is lehet néhányukon. Az A1-A8 kapuknál alvásra is kitűnően alkalmas székek vannak, de oda nem juthatunk el, mert a határellenőrzésen a beszállókártyát is kérik, az pedig érkező utasok lévén nincs. Ha indulás előtt vennénk igénybe, akkor is csak úgy juthatunk oda, ha schengenen kívülre szóló, másnapi járatra vonatkozó online beszállókártyával rendelkezünk. Egészen magas a valószínűsége annak is, ha a C-kapuk felé ücsörögve/fekve szenderednénk álomba, hogy a biztonságiak megkérdezik ottlétünk célját, és ha nem tudunk felmutatni másnapra érvényes beszállókártyát, akkor udvariasan megkérhetnek, hogy távozzunk. Egyébként a terminál épületével szemben van egy NH Hoteles lánchoz tartozó, elegáns szálloda, nem pénztárcabarát árakkal, de kitűnő szolgáltatásokkal.
Szívesen ajánlom mindenkinek a bécsi repülőteret, a világ sok pontjára lehet közvetlenül és gyakran olcsón eljutni, ahová Budapestről nincs lehetőség. A fapados utazások esetén elsősorban a SkyEurope-ot választva éri meg anyagilag is Ferihegy helyett Schwechatot választani. Sajnos az Airberlin (Flyniki) és Germanwings, az Easyjet hasonló árakkal dolgozik, mint budapesti indulással teszik, ami az odajutás magasabb pluszköltségei miatt egy átlagos, Magyarország középső régiójában élő utazó számára nem teszi rentábiliássá a bécsi indulást. A SkyEurope itthon nem üzemel, tehát a pozsonyi és bécsi indulás közül érdemes a nagyobb akciók idején, és a kevésbé szokványos viszonylatok (SKG, NCE, OLB, LIS, SAW, ATH) közül választani. Ennek hosszú távú érvényét kérdőjelezik meg a SkyEurope felett ismét sorakozó, sötét jövőt festő fekete felhők, lásd az előbbi bejegyzést. Reméljük, hogy nem válnak valóra azok a félelmek, amelyek most minden eddiginél jogosabbak, és akár a ferihegyi visszatérésüket is megérhetjük.