Utazzunk Londonba – 1 napra!

2009.04.01. 00:33 | csekkin | 14 komment

Címkék: budapest utazás london bud luton városok fapados wizzair easyjet lowcost városlátogatás lokoszt ltn

A diszkont repülés nagy előnye a többnyire kedvező árú repülőjegyek mellett, hogy repülésünket nagyon rugalmasan szervezhetjük meg. Ha egy rövid, akár egy- vagy kétnapos útra van időnk vagy kedvünk, akkor ezt minden további nélkül, könnyedén megszervezhetjük.

Természetesen legtöbben arra törekszenek, hogy minél hosszabb legyen egy külföldi út, azonban egy rövid repülős kirándulás is remek élmény lehet, hogy rövid időre belekóstolhassunk egy másik kultúrába. Budapestről is adódik lehetőség ilyen rövid utak megszervezésére. Nézzünk meg közelebbről is egy ilyen rövid utat. Talán a legegyszerűbb lehetőség, ha Londont választjuk ennek bemutatására. Londonba több légitársaság is közlekedtet járatokat, a diszkont cégek közül a Wizzair és az easyJet. A Wizz londoni menetrendje tökéletesen alkalmas egynapos kirándulásra. Ebben a posztban ezt nézzük meg egy kicsit közelebbről.

Ez idő szerint London Luton repülőterére napi két járatot közlekedtet a Wizz, egyet reggel és egyet késő délután. A reggeli járat 6.00-kor indul T1-ről, azaz Ferihegy 1-es terminálról és helyi idő szerint 7.35-kor száll le Luton repülőterén, visszafelé pedig 19.55-kor indul London-Lutonból és 23.20-ra érkezik Budapestre. Luton ún. másodlagos repülőtér, azaz kissé távolabb esik a városközponttól (kb. 50 km), de elég gyors busz- vagy vonatjáratok biztosítják a bejutást a városközpontba.

Budapesti indulásunkkor figyeljünk arra, hogy a Wizz-nél még nem lehet ez idő szerint online becsekkolni, így hagyjunk erre elegendő időt! Luton repülőteréről London belvárosába bejuthatunk autóbusszal vagy vonattal is. Legolcsóbban busszal utazhatunk, időben online foglalva akár 2 GBP-ért. Ehhez persze néhány héttel (esetleg hónappal) korábban kell jegyet foglalni. Természetesen nem muszáj előre foglalni, a helyszínen is vásárolhatunk menetjegyet, csak az biztosan drágább, 8-10 GBP is lehet. Luton reptere "csendes" reptér, azaz nincs hangos tájékoztatás, figyeljük az információs tálákat!

Vasúttal is közlekedhetünk a városközpontba. Kissé drágább, de egyértelműen gyorsabb, szerintem kényelmesebb is. Ha a vasutat választjuk a városba való bejutásra, menetjegyünket már a repülőtéren is megvásárolhatjuk a First Capital Connect standjánál (tegyük is ezt, mert a vasútállomáson hosszú sor állhat). Érdemes előre tájékozódni, milyen jegyet kívánunk vásárolni. Esetünkben, vagyis ha egy napra utazunk Londonba, általában nagyon kedvező árú, ún. Cheap Day Return (menettérti) jegyet válthatunk, ami körülbelül 12-13 GBP-be kerül, ugyanannyiba, mint az egy útra szóló vonatjegy. A repülőtérről buszjárat visz a vasúthoz, Luton Airport Parkway állomásig, kb. 10 perc az út. Luton Airport Parkway állomásról egyébként Anglia számos más régiója is könnyedén megközelíthető. A vasútállomáson pedig csak felszállunk a London belvárosába tartó vonatra (a St. Pancras felé tartóra). Ez a reptér-vasútállomás busz elvileg már nem ingyenes, de ha megváltottuk a vasúti jegyet a reptéren, azzal utazhatunk rajta, mivel a busz árát is magában foglalja (habár olyanról még nem hallottam, hogy bárkitől is jegyet kértek volna ezen a reptéri buszjáraton).A vasút Londonban a St. Pancras pályaudvarra érkezik (ami közvetlenül a King's Cross mellett található), kb. 30-35 perc alatt.

Ez London egyik legforgalmasabb csomópontja. hat metróvonal, több tucat autóbuszjárat fut itt össze. Nem elhanyagolható szempont az sem, hogy pár száz méteren belül több remek söröző is található.  A Sherlock Holmes ugyan nem pár száz méter, de bő negyed óra alatt elérhető. Megéri :-)

Az angol sört egyébként mindenképpen érdemes megkóstolni, persze csapolva. Ez éppen egy Old Speckled Hen névre hallgató nedű:

Rövid (1 és 2 napos) kirándulás alkalmával a londoni tömegközlekedést a Travelcard nevű napijeggyel oldhatjuk meg. Aktuális ára: csúcsidőben is használható kártya 7.20 GBP, csúcsidőn kívüli (délelőtt 9.30 után) kártya ára 5.60 GBP, ez az ára a(z időkorlátlan) hétvégi Travelcard-nak is. Az árakat illetően az 1-2. zónákra érvényes árakat idéztem, bőven elegendő a városközpont legfontosabb látnivalóinak megtekintésére az 1-2. zónás Travelcard. A metrónál pedig figyeljünk az aranyszabályra: (lefordítása mindenkinek házi feladat :)

Érdemes utánanézni, hogy pontosan melyik zónában van, amit meg szeretnénk nézni, mert ha a 2-es ónán kívül esik, akkor a Travelcard-ot is arra a zónára érvényesen kell megvásárolni. A Travelcard mellett nagyon jó megoldás az Oyster is, erről részletesen a londoni közlekedési vállalat oldalán olvashatunk. A reptérre a visszaút ugyanígy autóbusszal vagy vasúttal célszerű. Természetesen visszautazás előtt ne felejtsük el egy jófajta londoni sörrel oltani szomjunkat ! Ha mégis elfelejtenénk, az sem baj, mert Luton repterén a biztonsági ellenőrzés után a váróban is lehet jófajta csapolt sört inni :-)

ősi homár fapados · http://zsigavagyok.tumblr.com/ 2009.04.01. 02:53:53

plussz, nem eu polgároknak akció a duty freeben a végén, mekkérsz valakit, jóárú belépőszintű whyskitől tudsz berugni hazafelé

ősi homár fapados · http://zsigavagyok.tumblr.com/ 2009.04.01. 03:32:07

jó áron van az egy éjszakás út, érdemes mindjárt Pozsonyban berugni:))
jún. 16.

Taxes / Fees: 0.00 EUR
Total Price: 5.00 EUR

lokoszt · http://lokoszt.blog.hu 2009.04.01. 08:16:51

üdv. a fedélzeten, itt a kapitány beszél:)
épp tegnap kérték tőlem számon, hogy nem voltam még idén Londonban...mondjuk volt 2x is jegyem idén, de a Ryanair mindig keresztülhúzta a számításaimat :)
köszi a cikket, várjuk a többit is majd.

jazzcool 2009.04.01. 10:25:13

profi tájékoztató!

azért megosztanám, hogyan jártam, azaz okuljon belőle, aki esetleg szintén figyelmetlen:-)

szóval, ha valaki vonattal megy ki Lutonra, pontosabban a Parkway stationra, jobb ha előtte meggyőzödik arról, hogy a 3-4 percenként induló vonatok közül melyikre száll fel. ugyanis nekem sikerült egy olyanra felszállnom, amelyiknek csak a 10. megállója volt a Luton Parkway. útközben 6 vagy 7 vonat is megelőzött minket, és többször a nyílt pályán is félre lettünk állítva, így csak 7 perccel a check-in zárása előtt értem ki a reptérre. a lassú vonat végül 60 perc alatt ért oda, míg a többség 30-36 perc alatt teszi meg ezt a távolságot.
amúgy konkrétan a 18 órakor indulót néztem ki magamnak, de 10 perccel előbb már St. Pancrason voltam, ezért felszálltam egy korábban indulóra...

mestska · http://cities.blog.hu 2009.04.01. 15:46:51

én személy szerint találkoztam olyannal, akit nem engedtek fel a bsuzra, mert nem volt megfelelő jegye...

csekkin 2009.04.01. 23:24:02

@lokoszt: Köszönöm szépen! :-) Nem is annyira nehéz, könnyen bele lehet tanulni a technikai részletekbe!

doki.zsuzsa 2009.04.11. 18:18:37

@csekkin: ugye-hogy ugye :)
üdv a fedélzeten- örülök neked !! :-)*

júliusba talán mehetnénk éppen Londonba is- volna még mit megnéznem
főleg Greenwich érdekelne még egy kicsikét, alig láttam belőle valamit három héttel ezelőtt

Amadeus4 2009.04.12. 04:17:37

Ezt mi megjátszottuk február elején: szombaton a 6:00-sal ki, vasárnap az estivel haza. A dolog szépséghibája annyi volt, hogy összesen kb. négy és fél órát ücsörögtünk a gépben a betonon. Lutonban másfél órán át nem találtak egy olyan lépcsőt, amit biztonságosan használhattunk volna (előtte hétfőn és szerdán volt a nagyonnagy havazás), visszafelé pedig épp akkor kezdett szállingózni a hó, amikor megérkeztünk a reptérre. Sejtettük, hogy gebasz lesz, de arra nem számítottunk, hogy a kissé késői check-in és beszállás után még három órán át el kell foglalnunk magunkat a gépben - addigra komoly havazás alakult ki, majd jött az eső. Azért remek volt! :)

doki.zsuzsa 2009.04.12. 08:08:50

mi január végén Glasgow-ba mentünk, a nagy havazás idején. Volt is retyi a gatyónkban,hogy "mi van ha nem tudunk hazajönni"

"szerencsére" egy BUD_DUB-ot töröltek valamikor előtte amire volt szintén jegyünk,igy két nappal későbbre átfoglaltunk PIK-BUD-ot biztosíték jegynek
majd mikor szerencsésen időben hazaértünk, a T1-en a lányokkal töröltettem a két nappal későbbi Fr PIK-BUD jegyet, hátha valaki pont azzal akar jönni
(merthát én ilyen rendes vagyok!) :)

csekkin 2009.04.13. 23:32:46

@doki.zsuzsa: No, ebben bármikor benne vagyok!! :-) London esetében azonnali indulásra készen állok akármikor! :-)

doki.zsuzsa 2009.04.19. 14:16:06

@csekkin: ezt a főnököd is tudja? :P

mrandor 2009.10.18. 13:54:42

Valamiért csak most vettem észre, hogy van ez a blogbejegyzés. Jobb későn, mint soha!
A cikkhez annyit, ogy a LTN várójában lévő sörözőben van (jó minőségű) magyar bor is!

evanagy 2010.12.09. 12:10:18

Létezik még ilyen rapid lehetőség Londonba, mert meglepetésnek szánva kiruccannék egy baráthoz, de szeretném minél olcsóbban megúszni. Ha tudtok fix infót kérlek osszátok meg velem :)