Porto a gyöngyszem

2009.05.17. 14:24 | doki.zsuzsa | 10 komment

Címkék: utazás beszámoló ryanair portugália fapados lowcost olcsó repülőjegy lokoszt

Portugália második legnagyobb városa a virágzó Porto a Douro folyó torkolatát öleli körül. Sokakban-mint ahogy bennem is-akik meglátogatják a várost erős kötődés alakul ki  iránta.A legjobb ha gyalogosan fedezzük fel, dacolva a dombok sokaságával, melyek a folyóig ereszkednek le.

De ne szaladjunk ennyire előre,nézzük meg hogyan juthatunk el ebbe a csodás városba.

Repülővel: Lisszabon és Portó is egyaránt összeköttetésben van a nagy európai városokkal, Lisszabonba közvetlenül eljuthatunk TAP-pal- de ez nem az a blog, ahol a ezt a légitársaságot emlegetjük.Marad tehát a több (legalább kettő) átszállásos variáció: Porto (OPO)

-Budapestről a wizz Milano-Bergamo és a Ryanair kombinációja vagy csak Ryanair-rel Bristolon és Dublinon keresztül,

-Pozsonyból  BHX,BRS,DUB,CRL,HHN,GRO,London-Stansted,BGY,PSA és NYO-n keresztül érhető el.

Lisszabon pedig Bécsből a Skyeurope segítségével látogatható közvetlen járatokkal.

Persze átszállás esetén figyelni kell a menetrendet, mert nem mindig kedvezőek a lehetőségek.És sajnos lehetséges hogy egy-egy éjszakára szükséges igénybe venni a "Hotel Terminal"-t.

Porto repülőtere, a Francisco de Sá Carneiro a várostól 20-km-re északra található.A városba bejutás a legegyszerűbben az E jelzésű metroval (?) sikerülhet.

Az érkezési kapuval pontosan szemben van egy Turista Információ, ahol ketten ülnek, az egyik csak a kasszával, vagyis a jegyekkel foglalkozik, a másik pedig minden más a turizmussal kapcsolatos információkkal traktál bennünket.Itt kaphatunk ingyenes térképet.

A kasszástól kérhetünk  Andante-t,ami egy papirkártya és ez 0,50€-ba kerül. Erre töltik fel  azt az összeget, jegymennyiséget,amit kérünk. Mivel a reptér a Zona 4-ben van, egy menetjegy 1,89€-ba kerül, be a városba. És ha egyszer Z4-es jegyet vettünk az Andante-nkra,akkor ha a továbbiakban csak Z4-es jegyet tudunk rá tölteni, ami drágább, egészen pontosan 1,89€/menetjegy  ha más zónás jegyet (pl Z2) szeretnénk rátölteni a metroban lévő automatával át tudjuk változtatni a Z4-et Z2-re. Van angol menü, úgyhogy nem kell megijedni.(ezért nem érdemes  oda-vissza útra megvenni a Z4-es jegyet a reptéren és azt rárakatni a kártyára,mert ha teszem azt a 18as villamossal szeretnénk menni egy kört a városban,ami a Z2ben közlekedik

-vagy felhasználjuk a Z4-es jegyünket,
-vagy átváltoztatjuk a Zonákat,
-vagy új Andante-t veszünk újabb 0,50€-ért.

Lehet, hogy ez kicsit bonyolultan hangzik,de a gyakorlatban elég egyszerű. A Z4-es jegy a lehúzástól számitott 1,5 órán belül érvényes. A Z3-as 1 óráig, a Z2-es 45 percig.Figyelni kell,hogy ahányszor átszállunk vagy másik járművet veszünk igénybe, annyiszor kell a "jegykezelőnél" lehúzni. Ez egy kis téglalap alakú valami. Figyeljük meg minden esetben hogy hány percig utazhatunk még a jeggyel,mert ezt is kiírja a gép a lehúzáskor. (kb a londoni Oysterhez tudnám hasonlitani a módszert). És ami nagyon fontos, minden metromegállóban ,mind a két oldalon ott áll egy barnaruhás (sárga emblémával) ellenőr, aki szúrópróbaszerűen ellenőriz.Persze van napijegy is,aminek az ára 5€, a 3 naposnak pedig 11€.

A szállásunk elfoglalássa után kezdetét veheti a városnéző túra. Aki Portóba készül az ne felejtsen el a csomagjaiba betenni egy kényelmes edzőcipőt, a legmagasabb faktorú naptejet és lábsajgásra kenceficét. Aki fogyókúrázik vagy éppen hegymászásra készül, előtte edzésként  ezt a várost ajánlom. Az ember elindul egy utcán, aztán kisvártatva azt veszi észre hogy hatalmas emelkedő áll előtte ami hátsófél csússzantású meredekséggel folytatódik,majd újra emelkedő következik. Majdnem minden látványossághoz "hegyet" kell másznunk. Kiindulásként javaslom a Sao Bento vasútállomás épületét,amely túl szép ahhoz,hogy egy egyszerű vasútállomás legyen.Az előcsarnokot csodálatos azulejoképek boritják,amelyen a város történelmét örökítették meg.

A vasútállomástól délre található a székesegyház, a , amihez egy kisebb emelkedő megtétele után juthatunk el. A székesegyház inkább tűnik egy erődnek. A templom elég élettelen lenne a turisták nélkül. A belsejébe viszont érdemes bekukkantani (ingyenes a belépés és fényképezni is lehet -vaku nélkül). Bent gyönyörű barokk oltárképek vannak és szépek a rozettás ablakok is, bár elég kevés van, igy elég sötét van odabent. Amikor kijövünk, nem szabad elszalasztani magát a kis teret balra, ahol áll a Pelourinho oszlop. Innen csodálatos kilátás nyilik a folyóra és a házakra.Megkerülvén a Székesegyházat jobbra a Vimara Perez Av.n 200 métert sétálva juthatunk el a Luis I. Hid felső szintjére. Sokan hívják a tervezőjéről Eiffel hidnak. Az 1886-ban épitett ,172 hosszú híd a Ribeira szimpompás házai felett ível át, és a folyó déli partjára vezet,ahol a Vila Nova de Gaia-i portói borozók vannak.

A Székesegyház mellett lehetőség van elég olcsón(15€) 3 féle túrát magába foglaló  eseményre befizetni, a kisvonat végig visz a város főbb nevezetességein,aztán a hid felső végétől indul a buszos borpincés kirándulás,majd végezetül egy hajókirándulás foglaltatik benne az árban. Valóban kecsegtető ajánlat ahhoz képest,hogy maga egy sima hajókirándulás 10€-ba kerül. A hajókirándulás vége a Ribeira téren van, ahol rengeteg hangulatos kis kocsma és étterem kinálja egymás árai alá igérve a finomabbnál finomabb csemegét. Aki Portóban jár fantasztikus csemegéket kostólhat meg.Aportugál konyha mind a mai napig hű a hagyományaihoz, a halászok és a földművesek étkeihez. Akik szeretik a tenger gyömölcseit, a frissen fogott halak és a tengeri herkentyűk óriási választékából válogathatnak. Az ablakban vagy az ajtó mellett elhelyezett étlapból megtudhatjuk hogy mire számithatunk a választékot és az árakat tekintve. Az árakban általában benne van a borravaló is,de nem fogják a pincérek visszautasitani ha plusz egy kis baksist adunk a számla mellé :-) Akinek véges a pénztárcája,az nyugodtan válassza az ementa turisticá-t ,vagyis a turistamenüt. Én nem sok étteremben láttam ezt a kiírást, de a partmenti éttermekben illeve az óceánparti beach-ek közelében. elég sűrűn előfordul ez a kiírás. Egy turistamenü ára 3,5-12€ között mozog. De senki ne gondoljon valami gyenge minőségű, kevés kajára- mi alig birtuk ketten megenni az egy adagot. Előételnek kaptunk kenyeret és vajat,majd egy levest (caldo verde-t ami egy tipikus portugál leves,burgonyaturmix káposztadarabokkal- a lányom szerint),majd főételnek espetada mistat,ami nagyon hasonlit a gyrosra- vegyes húsból volt ,marha,disznó és bárányhúsból, desszertnek pedig egyfajta süteményt és ehhez jött volna a pohár bor-amit nem kértünk,lévén sem a lányom ,sem én nem iszunk alkoholt. Meg is kérdezte a pincér srác,hogy minek jön Portóba az aki nem kostólja meg egyszer legalább a portóit. Jobbnak láttam nem válaszolni. Sok étteremben van ún. prato do dia, napi ajánlat- ami kétféle lehet.. az olcsóbb ami csak leves vagy csak második, és a drágább, ami a többfogásos- és általában kiirják azt is hogy mi van benne az árban.

Az étkezés után jöhet a kirándulás, vagyis a jó kis emelkedők megmászása.A város felső részében van a Praca da Liberdade,ami mára a város igazi központjává vált.A R. dos Clérigos-on lecsússzanván juthatunk el a Torre dos Clerigos templomhoz. Akinek van kedve- és még ereje- felmehet 2€ kifizetése után a harangtoronyba. 240 meredek lépcső vezet fel. 10:30-tól 15:00ig nem lehet felmenni. De maga a templom is csodaszép belül.A bejáattól balra egy függőnnyel eltakart ajtón keresztül mehetünk be (belépés ingyenes és vaku nélkül lehet fényképezni).

Elég sok látnivaló van a városban, ha kevés időnk van, akkor ne töltsük el azt a város összes múzeumának megtekintésével, talán az egyik legfontosabb és legérdekesebb a Douro partján lévő Transport múzeum vagy az egyik dombon lévő Arheológiai múzeum (mindkét helyre 3€ a belépő, a Transport múzeumba hétvégén ingyenesen be lehet jutni).

Én, aki sajnos csak kevés időt töltöttem a városban céltalanul bolyongtam a városban, élveztem (nem mindig) a fel- és lefelé kanyargó tekergő utakat. Véletlenül találtunk rá a város egyik bevásárló utcája (R  de Santa Catharina) mellett lévő Bolheo piacra, ahol mindent árulnak, ami szem szájnak ingere.

Egyik nap kisétáltunk az "Eiffel hidtól" az óceánpartra- csak azok válalkozzanak rá akiknek nem sok a 4-5 km-es túra, de a part mentén megy egészen az óceán partig az 1-es villamos az Infantétól.

A villamos egyszerűen csodás belülről.

további képek: www.picasaweb.google.com/dokizsuzsa

AP! (törölt) 2009.05.19. 09:37:43

zsuzsával itt is váltottuk egymást, ahogy szoktuk :) szép, összeszedett írás, sokat nem is tennék hozzá.

az archeológiai múzeumban nem voltam, a transportban meg a nemzeti vagy melyikben igen (mindkettőben ingyen, hétvége + diákig.) de én úgy látom, a portugálok jobban tudnak kiállítást designolni, mint amit a kiállított tárgyak indokolnának (értsd: rohadtul nem érdekelt az egész, valahogy nem fogott meg).

még annyi, hogy ha valaki ráér addig, vagy jövőre olvassa ezt: menjen május 12-e körül :) 10-én vasárnap ünnepelték a 2. portói csata 200. évfordulóját, több száz Napóleon korabeli egyenruhába öltözött német, francia, brit, spanyol katona lődözte egymást arcba ágyúkkal, elöltöltős puskákkal a csata újrajátszásában... ez hatalmas jó volt.

lokoszt · http://lokoszt.blog.hu 2009.05.19. 10:13:38

Köszi a beszámolót, Porto nekem az a város, ahova még vissza kell mennem :) Kicsit áttördeltem a képek miatt, ha nem gond. Majd szólj, ha kész vagy az izlandi beszámolóval, látom már alakul :) Bocs, hogy nem raktam fel, de nekem még ez a hét daráló, utána vége a másfél hónapos hajtásnak.

bl4ze 2009.05.28. 17:13:00

en ket eve jartam Portoban a Portugal turazasomkor es nagyon megszerettem. Szivesen en is mennek vissza. en nem vagyok "boros" de ott igen sokat lenyestem belole : a pincek latogatasa mar-mar kotelezo :)

AP! (törölt) 2009.06.03. 22:16:35

- Miért olcsó az abrak?
- ???
- Mert ló-koszt!

doki.zsuzsa 2009.06.04. 18:32:30

@anyadnak_palankot: jaj Ervin, olyan lökött vagy :P

zahnstein 2009.06.15. 21:36:58

Annyiban egészíteném ki, hogy a MALÉV sosem járt menetrend szerint Portugáliába, csak charterként, és most sem érhető el Lisszabon velük közvetlenül. A BUD-LIS útvonalat a TP repüli. Egy-két tipo: a portói repülőtér neve helyesen Francisco de Sá Carneiro, a leves pedig caldo verde.

Ortó 2009.06.17. 10:58:30

jaja
bp-lisboa-porto út van, TAP-pal, nemkevésért.
Tavaly után idén tavasszal is voltam és jövőre is visszamegyek.

doki.zsuzsa 2009.06.21. 07:19:40

@zahnstein: "MALÉV sosem járt Portugáliában"

zahnstein 2009.06.21. 10:53:53

@doki.zsuzsa: tkp a "járt" igét a "repült" szinonímájaként szerettem volna alkalmazni, vagyis "a MALÉV sosem 'repült' menetrend szerint Portugáliába"
A reptér neve esetében inkább arra hívtam volna fel a figyelmedet, hogy a 'c' helyett véletlenül 's'-t ütöttél. Fransisco -> Francisco
(Lehet, hogy emailben kellett volna inkább írnom, mert így lehet, hogy megharagudtál. Bocs.)

doki.zsuzsa 2009.06.21. 16:57:15

@zahnstein: nem vagyok annyira sértődös
tőled meg egyébként sem veszem fel
nem ajárt igével volt kifogásom, de én mintha úgy emlékeztem volna hogy MALÉV "járt" Portugáliába, de megkérdezem a nagybátyámat, aki majd 40 évig volt a MALÉV pilótája