Ma már történelem, hogy az Eyjafjallajökull vulkán 2010 áprilisában kitört Izlandon. A Ryan ennek hatására bedobott egy nagy akciót. Ebből raktam össze a vizsgaidőszak végére egy 3*€8 (FR) + €10 (W6) kört magamnak, amit Balti-tália körút névvel illettem. 8 nap alatt 7000 kilométert tettem meg, és 11 városban jártam. Sajnos egyedül mentem, mert a jegyek foglalásakor mindenki aludt. A háttérről és a személyes élményekről a wood.blog.hu-n írok, a lókoszt-blog kedves olvasóinak most csak a repüléssel kapcsolatos infókat és a hasznos szervezési tapasztalataimat gyűjtöm össze, 3 részre bontva.
A kör: vonat-BTS-BGY-SXF-KUN-TMP-RIX-NYO-CRL-BGY-vonat-TSF-BUD.
Indulás: BP-Keleti, 2010. június 25. péntek 12:38
Érkezés: BP-Ferihegy, 2010. július 3. szombat 8:40
Jöjjenek hát a részletek.
Budapest-Pozsony
Tervem: Vonattal Rajkáig, győri átszállással. Gyalog át a határon, s Dunacsúnyból a 91-es ill. 61-es busszal a reptérre. Végül Győrben sétáltam egyet a városban, Rajkán meg stoppoltam, és hamar fel is vettek. (Pozsonyi lehetőségekről jó leírás van a városok blogban.)
BTS-BGY FR4643 19:25-20:45 (avagy BTS-VBS FR4643-D 1:00-4:40) (EI-DAO LF~100%)
Átmentem a szekun, majd egy konnektor mellé telepedtem (kőpadló volt, de tiszta volt, így pulóveremre ültem), és az ingyen wifinek hála kinyomoztam, hogy mi vár rám: olasz + francia sztrájk miatt sokat késik a gépem. Utasokkal átbeszéltük a szóba jövő lehetőségeket (törlés, és a velejárók, EU261-es szabály, kajakupon, stb.). Tőlem balra egy ex-ryan alkalmazott és a barátnője, jobbra meg az American Airlines egy pilótája ült a kisfiával, utóbbiak többet kockáztattak a késéssel, mert BGY után MXP-ról terveztek reggel hazarepülni az Államokba. (Az én következő gépem 6:25-kor indult, de szintén BGY-ről.) Mivel BTS-en folyamatosan csak odébb tolták az indulást, BGY honlapjáról próbáltuk kisilabizálni, hogy mikorra esélyes a gép. (A Sched 17:40 Estim 22:50 még sokkal bíztatóbbnak tűnt, mint a rettegett cancelled, ami az íreknél megszokott dolog. A WizzAir bergamoi gépe pl. 13:25 helyett 8:40-kor indult Gdanskból. Azzal lekéstem volna a BGY-SXF-et, de várható volt, hogy a W6 nem törli.)
A gépünk 19:25-kor indult volna, 22 óra körül kaptunk egy tartalmas bagettet ásványvízzel, és sok izgalom után. Éjfélkor kialakult a sor a kapunál, s 0:40 körül léptem a fedélzetre.
A repülésről: nehezen hallható cpt, Viviana, ?, 2 fiú, rallyzó taxizás (nagyon gyorsan vette a kanyarokat), eseménytelen repülés, nulla fogyasztás, szinte mindenki aludt. A személyzet köszöntött minket az FR4643-as Pozsony-Bergamo járatán, majd leszállás után Bresciában köszöntött! Ugyanis levegőben jött a hideg zuhany, miszerint BGY be van zárva éjszaka (MIAF...?), így nem tudunk ott leszállni. VBS-en 1 busz elvitt 50 embert, majd sokan elmentek kocsival, s 2 óra elteltével visszaért értünk (a 2. busz csak az miénk 2. köre után érkezett meg, immár hiába).
BGY-n már pirkadt, felmértem 1 héttel későbbi hotelemet, majd mentem a szekuba. A terminálon zajlott a felújítás, a szeku utáni rész már szép.
BGY-SXF FR4731 6:25-8:00 (EI-DWO, LF 100% „fully booked”)
Pontos beszállítás, nincs buszosztatás, induláskor még 20 ember hiányzott. Néhányak látványosan nagy kézipogyóját betették alulra. Cpt. Stefan Strongwell (borzasztóan hadar), Dona Nick; kísérők: Kasi, Sonja, Tímea, Lukasz. Tiszta idő, becsapódás (valahogy éreztem előre, hogy túl gyorsan közeledünk), fanfár.
Berlin
Az ABC zónás napijegy €6,50 (a C a reptér miatt kell), és éjféltől másnap 03:00-ig érvényes, mindenre. Előre felkészültem a látnivalókból (külön nem térek ki rájuk), belépőjegy nélkül jártam be a várost. A tömegközlekedés nagyon pozitív benyomást tett rám: jól vannak jelezve az átszállások, és a menetrend is passzolt a nagyobb csomópontokon. A napijeggyel fel lehet szállni az IC/ICE-ket leszámítva mindenre (a zónán belül persze, de pl. a reptérre gyorsabb a RegionalExpress vonat, mint az S-bahn).
A látnivalók közül mindenképp ajánlom a parlament (Reichstag) tetejéről látható panorámát, az ingyenes belépő és a kapott audioguide (Berlin látnivalói) miatt megérte az 1 órás sorbaállás.
A dóm előtti parkban árnyékban nyugágyak vannak, nem utolsó kilátással.
A reptéren aludtam a sleepingonairports.net ajánlása alapján; bejött, valóban nyugodt éjszakám volt egy eldugott folyosó végén az emeleten.
SXF-KUN FR2646 8:00-10:45 (EI-DCW)
Cpt. Peter Mojsgart(?), Cotreas(?), kísérők: Andrea, lány, 2 fiú.
Sokáig nem volt kiírva a kapu, majd boarding kiírásra rohanni kezdtem (45 perccel indulás előtt). Letépték a kártya alját, majd vártunk egy teremben, végül kiömlöttünk a 2 lépcső felé. Kapitány mondta hogy minden korábban lesz, minden szép és jó lesz. 7:40-kor motor be, 48-kor gurulás hátra, 7:58 felszállás. Viszonylag durva földet érés volt.
Kaunas
Nagyon szimpatikus a városi közlekedési társaság honlapja: www.kvt.lt (a motorja ugyan az, mint Rigában). A 29-es busz visz be a központba, nagyjából óránként jár, de a menetrend igazodik a téli-nyári repülési menetrendhez. 1 vonaljegy 2 litas (150Ft), a sofőrnél kapható. (A főútra kisétálva több vidéki busz is van, ami bevisz, mint megtudtam.) Sok megállóban digitális kijelző tájékoztat a következő járat érkezéséről.
A város nagyon tetszett. A Nemunas és a Neris folyók torkolatánál fekszik. A torkolat tőszomszédságában ártéri park, vár, és óváros található, gyönyörű régi épületekkel. Kissé kijjebb van a 100 éves városmag, illetve fölötte domb. Nagyjából ez az, ami a turistát érdekelheti, viszont itt egész napot is el tudtam volna tölteni puszta nézelődéssel. Biciklit béreltem a rövid idő miatt, (2 óra 15 litas).
Van egy sikló, ami az óvárostól délre visz fel egy dombra (épp nem üzemelt), amúgy gyalog sem vészes, de a kilátás szép. Az árak Magyarországra emlékeztettek, de inkább még alacsonyabbnak mondanám. Hasznos: a főutcán (Lasvies aleja) ingyen wifi van a város jóvoltából.
FolYtatás a 2. részben.
Fényképeim megtekinthetők a picasán (itt és itt), élményeim elolvashatók netnaplómban.