Fapadbarát repterek

Fapadossal okosan

Az akciókat, hirdetéseket látva sokakban felmerülhet: tényleg lehet ingyen repülni? Ha ingyen nem is, de néhány €-ért már simán. Egy-egy utazás előtt célszerű alaposan felkészülni a légitársaságból, a reptérből, a városból. Érdemes tisztában lenni a "játékszabályokkal." Történeteiteket, élményeiteket a lokoszt kukac gmail pont com címre várjuk.

Lájk

Kommentek

Címkék

ace (6) airberlin (9) ams (3) amsterdam (4) anglia (3) barcelona (20) bcn (20) bécs (4) bergamo (19) beszámoló (122) bristol (6) brüsszel (3) bts (10) bud (22) budapest (59) clickair (4) csomagdíj (3) dublin (3) easyjet (35) eindhoven (3) ellenőrzés (4) erdély (4) fapados (189) forli (5) franciaország (3) genf (5) girona (3) hahn (3) helyi info (13) ibiza (4) isztambul (4) katalónia (10) kézipoggyász (6) kijev (3) koppenhága (3) lanzarote (6) liverpool (3) lokoszt (144) london (8) lowcost (150) ltn (6) luton (6) madrid (6) mallorca (5) malmö (3) málta (3) manchester (4) milánó (3) nyaralás (3) olaszország (13) olcsó repülőjegy (61) online checkin (3) párizs (6) pmi (6) poggyász (3) portugália (4) pozsony (9) psa (3) repülés (10) repülőjegy (4) repülőterek (31) riga (3) rimini (5) róma (6) ryanair (96) santander (3) schwechat (3) security (3) skyeurope (20) spanyolország (36) stockholm (7) temesvár (7) tenerife (5) törlés (3) trapani (3) treviso (3) tsf (3) tsr (8) uk (3) utazás (118) városlátogatás (53) városok (56) Varsó (3) vie (5) weeze (4) wizz (72) wizzair (140) Címkefelhő

Turku: terminál, vagy raktár?

2010.09.23. 15:17 | lokoszt | 6 komment

Címkék: utazás beszámoló wizz helsinki városok fapados wizzair kézipoggyász lowcost turku

Senator olvtárs még augusztusban tett egy finnországi kört, félig fapadossal, félig Citi-Malév kártyával gyűjtött törzsutas pontjai beváltásával. A szerző várost bemutató  képeit Dénes Balázs néhány repülőtéri fotóval egészítette ki.

Már a Maléves foglalás sem ment simán: először is, a pontokért cserébe nem jár ingyenjegy, az illetékeket ki kell fizetni. Nos ez egy egyirányú BUD-HEL viszonylatban 17800 Ft-ra rúgott, amit nehezen nyeltem le. Csak úgy tudtam megideologizálni a dolgot, hogy a bankkártya mellé kaptam egy ténylegesen ingyenes jegyet is, tehát átlagban a két jegy külön-külön 8900-ba került, ami már alatta van a lélektani határnak :)
További problémát jelentett, hogy alig tudtam olyan napot találni, ahová engedtek vele foglalni: egy héten mindössze 1-2 időpontra lehetett beváltani, pedig napi 3 járat is van a viszonylaton.


BUD-HEL (MA)
Bár adhattam volna fel csomagot, nem tettem, mert visszafelé Turkuból kívántam jönni W6-tal, mégpedig a lehető legkevesebb wizz pont feláldozásával, így bele kellett férnem a kézicsomagba, ami nem volt nehéz, mert – a horribilis finn árviszonyokra tekintettel – csak 3 napra utaztam.
Az online c/in a MA-nál igen egyszerű: csak a foglalási kódot kell megadni, a rendszer máris beazonosít, és már lehet is nyomtatni a beszállókártyát. Nem kell se okmányszám, se születés, se semmi. Az ülőhelyfoglalás úgy történik, hogy a rendszer felajánl valamit, ami ha nem tetszik, újat kérhetünk. Nekem a 4A-t sorsolta ki, ami kissé meglepett, mert annak elvileg business sornak kellene lennie. (Mint később kiderült, az is volt :)
A beszállókapunál is jóval egyszerűbb a procedúra: nem tépdesnek, nincs 2 lapos megoldás. Egyszerűen leolvasó alá tartják a pdf kódot, és nem tesznek el maguknak semmit, az utas visszakapja a lapot.


Kissé fapados érzést keltett, hogy buszoztattak a géphez, annak ellenére, hogy a csápok szabadon álltak. Egy B737-700-asba ültünk be, amiben az első 4 sor volt bizniszülés (tehát nagy sortáv, dupla karfa), de ténylegesen csak az első két sor volt elfüggönyözve, tehát igen jól jártam a 4A üléssel. LF majdnem 100%, el sem tudom képzelni, kik utazhatnak Helsinkibe, hogy napi 3 járatot is így meg tud tölteni a Malév (illetve a Finnair, mert vannak közös járataik.).
 Az út során felszolgálták a 2x1,5 dl italt és 1db tramezzinis szendvicset. Szólt hozzánk a pilóta is, nem láttam ki volt, de a hangja alapján max. 18-nak tűnt. Kifejezetten simán repültünk, ez a kisebb gép (119 ülőhellyel) érezhetően máshogy húz, mint a fapadosoknál megszokott 180-asok. Helsinkiben sem utashídra álltunk, pedig ott voltak szabadon. Buszoztattak itt is.
A helsinki reptéren ingyen wifi és műbőrpárnázott ülések várnak, tehát kitűnően lehet itt éjszakázni, mert még a hangosbemondó sem szól éjfél és 5 óra között.
TKU-BUD
A turkui reptér minden képzeletet alulmúl: a T1 egy kis épület, de legalább reptérnek néz ki. A Wizzairt azonban nem ez szolgálja ki, hanem a tőle kb. 3-400 m-re fekvő T2, amit egy erdő és egy drótkerítés által közrefogott hepehupás úton lehet megközelíteni.

Nos, ez a „terminál” leginkább úgy néz ki, mint egy mezőgazdasági raktárépület, az ember takarmánnyal tömött zsákokat sejtene benne. Eleve ki sem nyit, amíg az indulás előtti 2 óra el nem érkezik. Addig a korábban érkező utasok a zárt ajtó előtt ácsoroghatnak, fedetlen helyen, mindenféle ülőalkalmatosság híján. Benn két szedett-vedett állvány mellet zajlik a bejelentkeztetés, amit én lazán kihagytam, mivel online csekkoltam. Mint később kiderült, ez hiba volt.


A biztonsági ellenőrzés utáni váróterem mókásan néz ki: van benne egy büfé, egy 4x4 m-es „duty free” kb. 15 féle árucikkel, néhány ülés és egy kanapészerűség, ami fölött egy A4-es lapon felirat díszeleg: priority boarding. Mármint gondolom, az elsőbbségi beszállók oda ülhetnek, miközben várják a sorukat. A mi esetünkben ilyenek nem voltak.
A sor szokás szerint felfejlődött, mikor megérkeztek a beszállítást végző munkatársak, de sokáig nem történt semmi, mert csak szöszmötöltek a papírokkal. Aztán egyszer csak hallom a nevemet 2 másik útitárssal egyetemben, hogy fáradjunk oda hozzájuk. Nos kiderült, hogy hiába csekkoltunk online, és csak kézicsomagunk van, ettől függetlenül oda kellett volna állnunk a c/in pultokhoz, és leadni a beszállókártyát, mert ők ezt így szokták. Hát elég különös, így tehát ezen a reptéren nem nyer semmit, aki online végzi a c/int, legfeljebb megtakarít egy kis pénzt.


A gép majdnem tele volt (LF 90% körül). Már nem emlékszem az utazás körülményeire, valószínűleg mert nem történt semmi különös, egy dolgot leszámítva: a wizz magazinját olvasgatva elmélyültem egy kicsit a végén összegyűjtött információhalmazban, amelyben a desztinációkat mutatják be. Turkunál azt olvasom, hogy a reptér a városközpontból busszal közelíthető meg, a jegy ára 50 kronor (4,5€) (!!). Hogy ezt honnan vették, fogalmam sincs, tekintve, hogy a finneknél nincs korona, nem is volt. Más, koronát használó országgal sem keverhették, mert azok között sehol nem ennyi a transzfer.
Tüzetesen átnézve a leírásokat, legalább 4-5 további helyen is teljesen fals információkat olvastam a reptéri bejutásról, ezek közül csak a korfuira emlékszem, mivelhogy nemrég jártam ott: azt írják, a reptérről a sziget minden részébe indulnak buszjáratok – ezzel szemben az a helyzet, hogy CFU-nak nincs is buszkapcsolata a várossal, és korábban sem volt, a legközelebbi buszmegállóig kb. 4-500 m-t kell gyalogolni.


Akit érdekel: Turkuból a piactérről (Kauppatori) lehet kijutni a reptérre az 1-es busszal, a tér szállodák felőli oldalán van a megállója. A jegy valójában 2 €, és a sofőrnél lehet megvenni. A buszok végállomása alapból a T1, a T2-ig csak néhány megy át, ez a menetrendben külön jelölve van. Ha nem ilyet fogunk ki, gyalogolni kell a pusztában (nem jelöli semmilyen felirat, hogy merre, én is a többieket követtem jobb híján).

A bejegyzés trackback címe:

https://lokoszt.blog.hu/api/trackback/id/tr292318086

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sportswear 2010.09.24. 12:31:13

Mókás dolog ez az ingyen jegy, a reptéri illeték 17.800 forint. Az easyjet repüli Helsinki - Párizs Charles de Gaulle-t és egy közepes jegyár illetékkel meg mindennel együtt kb. 55 € körül mozog. Mindkettő központi reptér, tehát illetékben nem lehet kevesebb, mint a Ferihegy, ami a Malév reptere. Szóval, azért valaki rendesen keres az "ingyenes" jegyen...

Fapados János · http://fapadostapasztalatok.blog.hu/ 2010.10.02. 16:22:48

A buszjegy ha jól emlékszem 2,50 és 2 óráig érvényes, bármilyen buszra a városban. Jó tudni mielőtt összegyűri és kidobja az ember :D

Mélisande · http://melisandegyuruje.blog.hu 2010.11.24. 16:04:14

Jaj, az a reptér nagyon gáz, egyetlen jó, hogy a tranzitból is ki tudsz menni cigizni egy kerítéssel leválasztott helyre a barakkból:)

Tracktick 2010.11.25. 13:14:37

Nem semmi ez a reptér, elég cifra:) A buszjegyek meg mindenhol jobban meg vannak oldva mint nálunk...! Ilyet itthon is lehetne.

zséroskenyér 2011.04.23. 17:27:36

Turku és Helsinki között mivel érdemes közlekedni? és mennyire van értelmes ára?

senator412 2011.06.27. 00:45:20

@zséroskenyér:
1. vonattal (IC-vel kb. 2 óra az út és 29,60 eoróban kerül irányonként)
2. stoppal (Ld. DePassant beszámolójában):
lokoszt.blog.hu/2011/06/26/nyelvrokon_latogatas_turku_helsinki
süti beállítások módosítása