Fapadbarát repterek

Fapadossal okosan

Az akciókat, hirdetéseket látva sokakban felmerülhet: tényleg lehet ingyen repülni? Ha ingyen nem is, de néhány €-ért már simán. Egy-egy utazás előtt célszerű alaposan felkészülni a légitársaságból, a reptérből, a városból. Érdemes tisztában lenni a "játékszabályokkal." Történeteiteket, élményeiteket a lokoszt kukac gmail pont com címre várjuk.

Lájk

Kommentek

Címkék

ace (6) airberlin (9) ams (3) amsterdam (4) anglia (3) barcelona (20) bcn (20) bécs (4) bergamo (19) beszámoló (122) bristol (6) brüsszel (3) bts (10) bud (22) budapest (59) clickair (4) csomagdíj (3) dublin (3) easyjet (35) eindhoven (3) ellenőrzés (4) erdély (4) fapados (189) forli (5) franciaország (3) genf (5) girona (3) hahn (3) helyi info (13) ibiza (4) isztambul (4) katalónia (10) kézipoggyász (6) kijev (3) koppenhága (3) lanzarote (6) liverpool (3) lokoszt (144) london (8) lowcost (150) ltn (6) luton (6) madrid (6) mallorca (5) malmö (3) málta (3) manchester (4) milánó (3) nyaralás (3) olaszország (13) olcsó repülőjegy (61) online checkin (3) párizs (6) pmi (6) poggyász (3) portugália (4) pozsony (9) psa (3) repülés (10) repülőjegy (4) repülőterek (31) riga (3) rimini (5) róma (6) ryanair (96) santander (3) schwechat (3) security (3) skyeurope (20) spanyolország (36) stockholm (7) temesvár (7) tenerife (5) törlés (3) trapani (3) treviso (3) tsf (3) tsr (8) uk (3) utazás (118) városlátogatás (53) városok (56) Varsó (3) vie (5) weeze (4) wizz (72) wizzair (140) Címkefelhő

Földi útravaló légi utasoknak - Stockholm 1: látnivalók

2011.06.30. 17:30 | tg_mak | 5 komment

Címkék: repülés utazás beszámoló stockholm városok wizzair lowcost városlátogatás helyi info

Stockholm annyira belopta magát a szívembe legutóbbi látogatásomkor, hogy kijelentettem: ide mindenkinek el kell menni. Már volt említve párszor a blogon, most egy kicsit többet is írok róla egy útmutatót. Nekiültem, és részletessége miatt megint hosszú lett, így 3 részben közlöm, ezek a következők:

1. rész: látnivalók és úti beszámolóm
2. rész: utazás, közlekedés, transzfer
3. rész: svéd vonások, szállás, kaja, hasznos tippek

(A linkhibákat kérem a kommentekben jelezni.)

Lássuk is az út élményeit, és a városrészeket.




Repülés

A ferihegyi szeku a hírek ellenére nem volt látványosan alaposabb a szokottnál. T-40-nél indult a beszállítás (én t-30-kor szálltam buszra), t-20-kor elment a baloldali busz, a miénk csak t-5-kor indult, így cirka 25 percet álltunk benne. Meglepetésemre elsők közt a gépre szállva üres fedélzet fogadott, így azóta sem jöttem rá, hová lettek az első busz utasai. T+20-kor szálltunk végre fel.

Odaút: HA-LPA cpt. Oláh Gergely (félúton közölt pár úti adatot), egyik sztyuvi Marina volt. Felszálláskor és utána egy olasz utas elég hangosan kiabált, kicsit aggódtam is, hogy miatta le kell szállnunk Katowicében, de aztán nem lett baj. Mögöttem egy svéd úr azt kifogásolta, hogy nem fizethet bankkártyával. Amikor pedig ki akart venni a csomagtárolóból saját élelmiszert, mert bizony éhes volt, nem engedték neki az utaskísérők, ("Sir, you are not allowed to stand up here!" - holott nem égett az öv becsatolását kérő lámpa), ezen nagyon meglepődtem, kis híján szóvá is tettem. Minimális turbulencia után minimális késéssel, puhán landoltunk. Igazán vehetnének az írek leckéket a magyar pilótáktól. Volt egy érdekes bemondás, hogy várnak minket ÚJ járataikon, ami Antalya és Forli. Megkérdeztem mitől új egy másfél éves járat, amit ráadásul bezárni terveznek, de csak azt a választ kaptam, hogy nézzem meg a honlapjukon. Nyilván nem kérdeztem volna, ha nem néztem volna meg. No comment. Hab a tortán, hogy az ügyfélszolgálat is falaz.

 

A WIzzAir legöregebb gépe egy nyári svéd napnyugta fényeiben pompázik épp.

 


Hazaútnál kézipoggyász súlymérés a beszállókártya-ellenőrzés előtt volt (de már a kordon közben), célszerű ellenőrizni egy szabad c-in pultnál, hogy rendben lesz-e. NYO ebben hasonlít BUD-hoz, hogy nincs kikapcsolva a mérleg, ha a pult nem üzemel. T-25-nél már kifejlődött a sor, de még nem tudták amit én, hogy 20 perc késéssel jön értünk a gép (van pár számítógép, ahol néhány turisztikai és légitársasági honlapot meg lehet nézni ingyen, amúgy 2SEK/perc a net, de mintha minimum egy órát kellene fizetni, ami már drága). A kapu után álltunk egy hosszú folyosón, majd t+25-kor szállhattunk lassan a gépre. A kapitány nevét (és hangját) homály fedte végig, Ágota, Enikő és Dorina viszont fáradtan, de végezték dolgukat. Budapesten mintaszerű landolással búcsúztak és elnézést kértek a késésért. Korrekt.

 

Svédország keleti partja fürdik a nyári este mesés fényeiben

 

Látnivalók

A változatos sugárutak, sikátorok, hidak, paloták, csodás parkok, kikötők pompás időtöltést kínálnak a gyalogos turistának. El kell indulni a központban, és csak menni, menni, rácsodálkozni. A rend kedvéért összeszedek pár ajánlott kilátó- és sétálóhelyet, megközelítéssel.

Djurgården szigete egy hatalmas park. Megközelíthető a 7-es villamossal a központból, vagy a 44-es busszal, valamint a Slussenből közlekedő komppal. A sziget keleti részére a 69-es busszal is elérhető. Kiváló hely egy piknikhez, vagy akár arra, hogy leüljünk, és nézzük az embereket.

Skeppsholmen
szigete (65-ös busz, vagy slusseni komp félóránként) múzeumairól ismert. Délnyugati csücskéből a 270°-os panoráma kihagyhatatlan élmény (én legalábbis szeretek panorámaképeket fotózni). A szigeten rengeteg pad kínál panorámás ejtőzést egy jó piknik után, hasonlóan a szomszédos kicsiny Kastellhollmenhez, ahol egy nagy sziklaplatóról csodálhatjuk a nagy hajókat.

 

Kastellholmen kicsiny szigete, a háttérben Södermalm dombjai

 


A Riddarholmen a lovagok szigete. Nyugati oldala széles sétány, ahonnan szintén pompás kilátás nyílik a városházától (jobbra) Södermalm sziget dombos vonalaiig (balra). A paloták közt kellemes utcákban jól esik a nézelődés.

A városháza (Stadshuset) parkja díjmentesen látogatható (nyitva 6-23-ig, legalábbis nyáron), és szépen látható az óváros, valamint Södermalm dombjai.

A Skinarvisparkenről a budapesti Gellérthegy jut eszembe. Kanyargós sétautak vezetnek fel egy sziklaplatóra, pazar kilátást nyújtva az északi városrészre és az óvárosra. Sőt, a tetőről a panoráma majdnem 360°-os. Megközelítés: piros metróval T-Centralentől Slussen után a második megálló, majd gyalog 300 méter északra, a víz felé (föl az emelkedőn, mindig csak fölfelé).

A Kungsträdgården egy hatalmas parkosított tér, szökőkutakkal, fákkal, padokkal. A királyi palota északi szomszédja, a vízen túl.

 

Kungsträdgården kellemes parkja

 


A Långholmen sziget egy zöld a belváros nyugati szélén. Régen börtön volt, ma a nyugalom szigete. Bár fölötte suhan át az autópálya, busz nem jön be a szigetre, csak kis hidakon közelíthető meg. Kiváló hely sétára, fürdésre (ezt a helyieken kívül kevesen próbálják ki).



Djurgården múzeumai

A Nordiska Museet (Djurgårdsvägen 6-16) az elmúlt 500 év kultúrtörténetét foglalja össze (bútorok, ruhák, stb.). Belépő 80SEK, 18 év alatt ingyenes. Szeptembertől májusig 16-20 szerdánként nincs belépődíj.

A Vasamuseet (magyar honlap (!)) - nyitva tartás, stb.) egy különleges múzeum, ahol az ország egykori legnagyobb, kifutás után elsüllyedt, majd nemrég kiemelt hajóját szemlélhetjük meg. Kötelező! Belépő 110SEK, diákoknak 80SEK, 18 év alatt ingyenes. Az mp3 kommentár ingyenesen letölthető.

 

Háttérben a hatalmas Vasa hajó, előtérben a makettjével

 


A Vasamúzeumtól dél-délkelet felé gyalogolva a parton, balra van a Tengerészeti Múzeum csónakkiállítása, tudtommal csak nyáron látogatható , ott jártunkkor ingyenes volt. Továbbmenve jobb oldalt van az Aquaria (Falkenbergsgatan 2) vízi múzeum, ahol élőben csodálhatjuk meg a tenger alatti élővilágot.

Odébb, a sziget délnyugati sarkában van a vidámpark (Gröna Lunds Tivoli).

A Skanzen (a világon itt volt először) izgalmas szabadtéri múzeum, ahol 300000m2-en több, mint 150 izgalmas régi házikó van felépítve. A látogatókat mindenféle izgalmas bemutatóval várják, s a területen van egy állatkert is. A belépő évszaktól és ünneptől függően 70-120SEK között változik, nyugdíjasoknak és 15 év alattiaknak van némi kedvezmény (bővebben ld. ebben a brosúrában). A Skanzen 10-22 óráig van nyitva, de a legtöbb épület és a sikló 17 óra után bezár. (Télen korábban zár, napra bontva itt ellenőrizhető).



Skeppsholmen szigetén a következő múzeumok láthatók:

Arkitekturmuseet (építészeti, belépő 19 év felett 60SEK, péntek 16-18-ig ingyenes), egy épületben a Modern Múzeummal (belépő 100/80SEK, építésszel kombinálva 140/120SEK). Itt van az Östasiatiska Museet is (Kelet-Ázsiai Múzeum, belépő 19 év felett 60SEK).

 

Modern kiállítás az építészeti múzeumban

 



Ladugårdsgärdet múzeumai (Djurgårdentől északra)

A Néprajzi Múzeumba (Etnografiskamuseet), és mellette a Nemzeti Sportmúzeumba (Riksidrottsmuseet) ingyenes a belépő. A mellette lévő Csodák palotája-jellegű helyre (Tekniska museet) és a Tengerészeti múzeumba (Sjöhistorika museet) viszont már csak adott napokon, avagy nem. A Rendőrségi múzeum (Polsimuseet) is itt található.



Gamla Stan - az óváros

A Királyi Palota látogatható, a belépő 100-140SEK (bővebben itt). A zenés, parádés őrségváltás minden nap 12 órakor látható a palota nyugati félköríves udvarán (ingyenes). Érdemes 11:40 körül odaérni, hogy jó helyünk legyen. (Ajánlom a félkörívet: a sarkain fel lehet állni lánctartó oszlopra, és a falnak támaszkodva fotózni.) 45 percig tart, aki nem lát, annak kissé vontatott.

 

Őrségváltás a svéd királyi palotánál

 


A Storkyrkan belépő (40SEK?) ellenében látogatható. Keleti oldalán található egy utcai pissoir - jó tudni. A Tőzsde épületében (főtér - Stortorget) ma többek közt a Nobel Múzeum foglal helyet. A sziget közepén van a Tyska kyrkan (német templom), ki ne hagyjuk, szép. A sziget délkeleti sarkában, de még nem a parton van két tündéri kis tér padokkal, kiváló hely pihenőre.

 

Stortorget - nagy tér - az óváros központja

 


A Gamla Stan északnyugati sarkában van a Riddarhuset (lovagok háza), a Riddarholmen szigetre átmenő híd tövében. Azt a szigetet se hagyjuk ki, fentebb írtam róla. Az óváros északi szomszédja egy kis sziget, rajta található a parlament épülete (Riksdagshuset), keleti homlokzata gyönyörű, az ott lévő híd is nagyon tetszett nekem.



Kungsholmen sziget

(Bocsánat, kezdek fáradni az írással, itt már nem leszek olyan részletes.) Keleti csücskén van a Városháza (Stadshuseet - 3-as, 62-es busz- csodás panoráma, ld. korábban), tőle nyugatra van a bíróság (Rådhuset), csodás homlokzattal. Meg még sok szép ház...

 

A Stadshuset városképet meghatározó épülete, tőle jobbra Norrmalm modern házai (a felvétel a cikkben is említett Skinarvisparken kilátóhelyről készült)

 



Norrmalm városrész

Az óváros északi szomszédja. Nyugatról keletre haladva először a Buszpályaudvart (Cityterminalen) és a vasútállomást (Stockholm Central) találjuk. A legfontosabb csomópont, mert itt találkozik a metró, minden elővárosi és távolsági (IC) vonat, és távolsági busz. Keletebbre haladva érintjük a Klarakyrka-t, majd a Kulturhuset nevű modern palotához érünk egy, a budapesti Nyugati térhez hasonló süllyesztett térre. Ez a Sergels Torg, közepén ormótlan üveg-acéloszloppal (éjszaka szépen ki van világítva - modern művészeti alkotás, utólag tetszik:)). A vasútállomástól idáig húzódó terület a T-Centralen metrómegálló elérési területe, a tulajdonképpeni városközpont. Továbbmenve kelet felé, immár a villamos nyomvonalát követve egyszer csak jobbra felbukkan a gyönyörű, szökőkutakkal és fákkal teli Kungsträdgården. Az itt leírt résztől északra haladva is szép házakat, parkokat találunk, egymás alatt-felett futó utcákkal.

 

A Sergels Torg modern obeliszkje (balra) a kultúrpalotával (jobbra) a süllyesztett térről fényképezve. Így este egész szép ez a tér, nappal látva modern förmedvénynem tartottam, azonban este nagyon jól néz ki, ahogy a színek és a formák kiemelkednek.

 


Östermalm városrészt kár lenne kihagyni, de mivel nem tudok róla írni, hagyom.

A közlekedési vállalat térképén nagyon jól lehet ismerkedni a városrészekkel, múzeumokkal, megközelíthetőségükkel. A beszámoló írása közben is innen ellenőriztem a dolgokat, ajánlom: http://sl.se/scripts/kartor-geografiska/7510.Innerstan.2010.html

 

A Sergelgasse a Kulturhusetet köti össze a Konserthusettel, modern házak lábánál - jellegzetes modern városkép

 

A folytatás (közlekedés) itt olvasható.

A bejegyzés trackback címe:

https://lokoszt.blog.hu/api/trackback/id/tr793026220

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jet set 2011.06.30. 19:26:20

Ha T-40-kor kezdődött a beszállítás és T-40-kor elment a busz, akkor nem csodálkozom az üres gépen.

tg_mak 2011.06.30. 19:48:49

@jet set: Valóban. Köszönöm, javítottam. :)

malysz ádám 2011.07.02. 09:40:13

egy kérdés: stockholm cardot megéri szerinted venni? azért kérdezem mert hasonló kártyákról néha kiderül hogy pont arra a közlekedési eszközre nem érvényesek amire kellene, meg pont abba a múzeumba nem lehet bemenni vele ami érdekes lenne:-)

tg_mak 2011.07.20. 21:36:59

@malysz ádám: Relatív, nagyon sok körülménytől függ. A következő részben lesz róla szó, de ha csak egy gyors képet akarsz kapni a városról, szerintem olcsóbban is meg lehet oldani.
süti beállítások módosítása