Fapadbarát repterek

Fapadossal okosan

Az akciókat, hirdetéseket látva sokakban felmerülhet: tényleg lehet ingyen repülni? Ha ingyen nem is, de néhány €-ért már simán. Egy-egy utazás előtt célszerű alaposan felkészülni a légitársaságból, a reptérből, a városból. Érdemes tisztában lenni a "játékszabályokkal." Történeteiteket, élményeiteket a lokoszt kukac gmail pont com címre várjuk.

Lájk

Kommentek

Címkék

ace (6) airberlin (9) ams (3) amsterdam (4) anglia (3) barcelona (20) bcn (20) bécs (4) bergamo (19) beszámoló (122) bristol (6) brüsszel (3) bts (10) bud (22) budapest (59) clickair (4) csomagdíj (3) dublin (3) easyjet (35) eindhoven (3) ellenőrzés (4) erdély (4) fapados (189) forli (5) franciaország (3) genf (5) girona (3) hahn (3) helyi info (13) ibiza (4) isztambul (4) katalónia (10) kézipoggyász (6) kijev (3) koppenhága (3) lanzarote (6) liverpool (3) lokoszt (144) london (8) lowcost (150) ltn (6) luton (6) madrid (6) mallorca (5) malmö (3) málta (3) manchester (4) milánó (3) nyaralás (3) olaszország (13) olcsó repülőjegy (61) online checkin (3) párizs (6) pmi (6) poggyász (3) portugália (4) pozsony (9) psa (3) repülés (10) repülőjegy (4) repülőterek (31) riga (3) rimini (5) róma (6) ryanair (96) santander (3) schwechat (3) security (3) skyeurope (20) spanyolország (36) stockholm (7) temesvár (7) tenerife (5) törlés (3) trapani (3) treviso (3) tsf (3) tsr (8) uk (3) utazás (118) városlátogatás (53) városok (56) Varsó (3) vie (5) weeze (4) wizz (72) wizzair (140) Címkefelhő

Takarékos olasz-lengyel körút

2011.10.30. 16:09 | lokoszt | 5 komment

Címkék: beszámoló wizz stockholm fapados wizzair lowcost városlátogatás wroclaw poznan olcsó repülőjegy lokoszt forli

Budapest-Forli (BUD-FRL W6 2347 20:45-22:15) 290Ft (pontokból) 

HA-LPO cpt. Xavier ??? (lengyel személyzet)

Szokás szerint „minden ezzel az €1-s repjeggyel kezdődött”. Némi turbulenciától eltekintve eseménytelen út végén 10 perccel korábbi érkezés a kis reptérre, vendéglátóm volt olyan kedves, hogy kijött elém kocsival, így megúsztam egy hosszabb sétát.

Mint kiderült Forli elég nagy repülős oktatási központ, többek között itt van a légiirányító-képzés és még több más pl. repülőmérnöki iskola is képviselteti itt magát. Vendéglátóm éppen légiirányítónak tanul, így sok érdekes sztorit hallhattam, például a torinoi reptérről, ahol az Airbusok és a Cessnak mellett néha egy Eurofighter is leszállási engedélyt kér :) Bár rengetegen repülnek Forli repterére, mindenki rögtön megy is tovább. Nekem volt szerencsém eltölteni egy napot a városban, és nem mondom, hogy a világ legérdekesebb helye, de szerintem egy pár órás nézelődést megér. 

A reptéren kapjon fel mindenki egy ingyenes térképet, elég hasznos, én ez alapján jártam be a várost, vannak rajta javasolt séta-útvonalak. A vasútállomásról érdemes a Viale Della Liberta – Corso Della Repubblica útvonalon megközelíteni a város főterét a Piazza A. Saffi-t, ami nincs túl közel, egy jó 25 perces sétára érdemes készülni. Ez remek kiindulási hely a városnézésre. Van legalább 5 nagyobb park is a városban, ebből én négyet bejártam és persze utólag derült ki, hogy azt hagytam ki, ami állítólag a legérdekesebb: a Franco Agosto park, ami tele van nyuszikkal. A kedvencem egyébként a Parco della Resistenza, ahol van minden, ami kell: tavacska kacsákkal és hattyúkkal, szökőkút, nagy kalitkákban ezernyi színes madár, szép virágos részek, szóval tényleg kellemes hely, mellesleg ez van legközelebb a vasútállomáshoz, tehát ha valaki csak egy kis pihenésre vágyik, legalább idáig érdemes lesétálni. Ebédemet a költséghatékonyság érdekében a vasútállomás közelében lévő coop szupermarketből szereztem be, remek választék van a készétel pultban, bár nem éppen olcsó az sem. Ha már vasútállomás: az előtte lévő teret Piazza Martiri D’Ungheria-nak azaz Magyar mártírok terének hívják.  Este egy kis csendes pihenő után vendéglátóm kivitt a reptérre, és irány Lengyelország!

Forli-Wroclaw (FRL-WRO W6 1858 22:35-00:15*) €0,99 (290Ft) (pontokból)

HA-LPJ cpt. Krzysztof ??? (lengyel személyzet) 

Forli repterén a security személyzet felrakatta a mérlegre a hátizsákomat, és bizony az majdnem 13 kg-ot mutatott, csóválta is a fejét, kiraktam a laptopot, és a folyadékokat a tálcára, mindjárt 10 kiló alatt volt a táska, így már mehettem :) na ennyire vették komolyan. Eseménytelen út végén pont éjfélkor már a wroclawi terminál előtt álltam, így a reptéri alvás helyett bementem a 00:23-kor induló 249-es éjszakai busszal a városba. Nem volt időm felfedezni a repteret, de így az első benyomás alapján egy korrekt közepes méretű reptér, és az egyik terminálban van ingyenes wifi is. Ha pontosan érkeztünk volna, netán késünk, akkor a következő busz 3:00-kor ment volna… A 48 órás jegy a helyi tömegközlekedésre  18 PLN (1200 Ft) volt. A vasútállomásnál szerettem volna leszállni, kis naivan azt gondoltam, hogy az biztosan jó nagy és könnyen felismerem majd, persze ez nem így történt, a buszpályaudvaron már gyanús volt, hogy túlmentem, így még időben eszméltem, hogy leszálljak. És hogy miért is nem láttam a vasútállomást? Nos jelen állapotában a város egy nagy építési területre hasonlít, gondolom a foci EB-re készülve építkezés-építkezés hátán, útlezárások, elterelések és természetesen a vasútállomás sem kivétel ez alól (csak a pályaudvar felújítása egy 24 milliárd forintos projekt, fele EU-s pénz). Teljesen kihalt volt a város hajnal 1-kor, röpke 20 perces séta után máris a Cinnamon Hostelben voltam, ezt a helyet nem ajánlom senkinek, 2 hete tűz volt az épületben és még most is csupa korom minden, szerintem be kellett volna zárni és felújítani, mert ez így elég durva…

Másnap jött a meglepetés: nem vártam túl sokat Wroclawtól, de nagyon kellemesen csalódtam. Az óváros nagyon szép, kiindulási pont természetesen a Városháza (Rynek Ratusz). Kiemelném a Szent Erzsébet és a Szent Mária Magdolna templom tornyait, ahová fel lehet menni a várost madártávlatból szemlélni: az előbbi 90 méter magas, és 5 PLN (330 Ft) ellenében mászhatjuk meg a szűk lépcsőket, utóbbi szintén 5 PLN, és érdekessége, hogy a két torony közti hídról nézelődhetünk. 

Senki ne hagyja ki a Raclawice Panorama-t, ami a lengyelek Feszty-körképe, tehát 360 fokos panorámakép, méreteiben majdnem megegyezik a mienkkel, és az 1794-es csatát örökíti meg. Tárlatvezetés 16 nyelven kis kézi hangszóróról, sajnos magyarul nincs. Belépő 22 PLN (1450 Ft). 

 

Meg kell még említenem az Ostrow Tumski-t azaz Katedrális sziget, valójában több sziget hangulatos parkokkal, több templommal és természetesen a Katedrálissal. 

Folytattam utamat Poznan városába, ahová a lengyel vasút jóvoltából 38,5 PLN-ért (2500 Ft) jutottam el, nem túl lenyűgöző minőségű vonattal. Mint írtam Worclawban a pályaudvart felújítják, így kissé kaotikus a helyzet, van egy kis ideiglenes állomásépület, ahol a jegypénztárak vannak, és onnan még vagy 5 perc séta a vágányok megközelítése, az nyílt utcán pár száz tanácstalan ember figyeli a kijelzőt, hogy a vonat indulása előtt 5-10 perccel kiírják, hogy melyik vágányról indul, aztán spuri :)

Poznanban a vasútállomás majd’ fél óra sétára van az óvárostól, és legalább 15 percig bolyongtam a pályaudvaron, mire megleltem az igaz utat (pedig csak a hídra kell felmenni). Mivel Wroclawban gyakorlatilag nem használtam a 48 órás bérletemet, ezért úgy döntöttem, hogy itt már nem is veszek, egyébként a jegyárak: 24 órás 12 PLN, a 48 órás 16 PLN, a 72 órás pedig 20 PLN.

A belváros látnivalói könnyedén bejárhatóak gyalog, szintén nagyon szép, talán Wroclaw után már nem tűnt annyira lenyűgözőnek. Amit kiemelnék: a Városháza természetesen :), a Stary Browar ami egy sörfőzde volt, és most plázává alakították, de meglepően igényesen; a Zamek Cezarski, ami egy 1910-ben épült „vár”, és jelenleg kultúrpalota, illetve az egyetem épülete és az Adam Mickiewicz park előtte.

A Warta és a Cybina folyó között található itt is a Ostrow Tumski, a katedrális sziget, majd továbbhaladva a Máltai-tó a kisvasúttal ami kivisz az állatkerthez. 

Ki lehet még menni a Lech sörgyárba is, ahol a csekély 12 PLN-ért (~800 Ft) körbevezetnek, viszont ezt legalább 2 nappal előre kell foglalni, és nem árt megtervezni az odautazást sem, mert 10km-re van a központtól (helyi tömegközlekedéssel ki lehet jutni). 

Ismét eljött a repülés ideje, a vasútállomástól a reptérre az L jelzésű busszal lehet kijutni/bejutni, erre speciális jegy kell 4,20 PLN-ért (280 Ft), de ha belváros közeléből akarunk kijutni egyszerűbb a Rondo Kaponiera-nál felszállni vagy ugyanerre, vagy az 59-es buszra (arra már jó a rendes jegy is). Poznan reptere viszonylag kicsi és egyszerű, ingyen wifit nem találtam, viszont kis standoknál bőszen reklámozták az új lengyel Wizz hitelkártyát.

Poznan-Stockholm Skavsta (POZ-NYO W6 1971 11:40-13:05) 19 PLN (1250Ft) pontokból

HA-LPQ cpt. Andrzej ??? (lengyel személyzet)

Poznanban nem hogy a kézipoggyászt nem mérték, de a beszállításnál az egy szem kislány annyira sietett, hogy még az igazolványokkal sem foglalkozott, csak elvette a beszállókártyát aztán már zavart is tovább, hogy kisétáljunk a géphez (semmi buszoztatás). Eseménytelen út végén pontos érkezés. Nyilvánvalóan ez a kis északi kitérő csak azt a célt szolgálta, hogy az esti géppel hazarepüljek, így a hátralévő 8 órát a reptéren töltöttem a saját kis „airport entertainment center”-emmel, ami abból állt, hogy egy kocsira felraktam a laptopot, odaálltam az internet terminálok mellé, ahol ügyesen olyan 2,5 méteres magasságba raktak konnektorokat, hogy az emberek ne érjék el (csak nyilván egy 2 méteres emberrel nem számoltak), és repülős katasztrófafilmeket néztem :) Amikor befutott a flybussarna charter busza, akkor szépen kigurultam a padokhoz, és amíg ott állt egy órán keresztül tudtam használni az ingyenes wifi-t ami a buszon van. Mindeközben a 100 SEK-s (3000 Ft) reptéri menü helyett - az ultra low-cost hagyományokat ápolva - a Lengyelországban gondosan elkészített szendvicseket majszolgattam, így hamar eltelt az az egy műszaknyi idő. Szép idő volt, így bemehettem volna Nyköping városkába, de mivel már jártam ott nekem nem érte meg azt az 1500Ft-ot, amennyibe a busz került volna.

Stockholm Skavsta-Budapest (NYO-BUD W6 2402 21:40-23:45) 149 SEK (4500Ft) (pontokból)

HA-LWI cpt. Szilágyi János (magyar személyzet)

A security előtt lévő mérő/keretező társaság nem volt túl aktív, így mindenki szépen elsétált mellettük. Jó magyar szokás szerint már indulás előtt másfél órával kígyózó sor állt a kapunál, én természetesen utolsóként sétáltam ki a géphez, és így is ablak mellett ültem. Kissé szűkös nekem ez a lábtér az új gépeken, de azért eltelt az idő, vicces volt figyelni a GPS-en, hogy gyakorlatilag Poznan és Wroclaw mellett repültünk el. Eseménytelen út, pontos érkezés.

Pár szó az árakról: Ami az utazónak fontos (élelmiszer, közlekedés, belépők), az még mindig olcsóbb véleményem szerint, de már messze nem annyival, mint mondjuk 3-4 éve. Sikerült 10 PLN-ből (660 Ft) jól laknom a kifőzdékben, de ez kb. a legolcsóbb megoldás volt és ez éppen itthon sem lehetetlen feladat. Én azt javaslom, hogy mindenki a hazaihoz hasonló árszínvonalra számítson, és akkor nem érhetik nagy meglepetések. 

Összességében mindeninek szívből ajánlom ezt a két lengyel várost, talán érdemesebb a 2012-es foci EB után meglátogatni őket, ha már nem lesz mindenhol építkezés és elvonultak a szurkolók is (és velük együtt a miattuk megemelt árak…). Bár közvetlen járat nincs Budapestre, de sok helyre repül a Wizz mindkét városból, egy átszállásos utat könnyen össze lehet rakni. 

Köszönjük DePassant beszámolóját.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://lokoszt.blog.hu/api/trackback/id/tr453340446

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

egri Fehér 2011.11.01. 20:08:31

GPS repülés közben? ilyet szabad?

lokoszt · http://lokoszt.blog.hu 2011.11.01. 20:21:13

Szabad. Sőt van aki rádiós vevővel próbálja az egyes szektorok légi irányítását követni. Mondjuk azt célszerű egyeztetni a személyzettel, nehogy valamelyik túlbuzgó utas mobilt kiálltson :)

DePassant 2011.11.01. 21:04:20

@egri Fehér: nem szolt ram a sztyuvi, egyebkent is a GPS csak veszi a jelet, szoval nem kavarhat be semminek. Mondjuk csak ablakra tapasztva fog jelet, de mokas, ahogy latod, hogy eppen hol jarsz, foleg amikor kinn sotet van, es csak a nagy fenyeket latod.

@lokoszt: na ja, nekem mobilon van a GPS, de szerencsere az utasok manapsag mar elegge ignoraljak, szoktam zenet is hallgatni repules kozben, termeszetesen mobilrol, meg nem sikitozott senki :))) Egyebkent a telefon offline (flight) mode-ban van ilyenkor termeszetesen.

juszuf1955 2012.01.09. 02:45:06

Helló !! Hogy vagy hol lehet hozzájutni 290 ft repülőjegyhez ?? Még soha nem repültem és szeretném kipróbálni !! Köszi a választ

lokoszt · http://lokoszt.blog.hu 2012.01.09. 07:46:25

@juszuf1955:
Hello.

Ha 1 eurós jegyet nem is, de 3-4 eurósat még találhatsz. Pestről ritka, de néha Marosvásárhely vagy Forli esélyes lehet. Érdemes nézegetni a Ryanair honlapját is, mert bár Pestről már nem repülnek, van pár város, ahonnan érdemes repülni velük. Az alacsony árhoz persze feltéttel, hogy csak kézicsomagod legyen és rendelkezz olyan kártyával, amivel kikerülhető az adott társaságnál a fizetési költség.
süti beállítások módosítása