Törölt járat, elveszett csomag, nem létező csatlakozás… pár dolog, amivel nem szívesen találkoznánk utazásunk során.
Ha mégis megtörténik a baj: jár-e kártérítés, miért vis major, EU-s szabályok, angol nyelvű nyomtatványok… lesz vele dolgunk, mire minden egyenesbe jön. Már egy éve mobilon is tájékozódhatunk jogainkról, lehetőségeinkről, telefonunkon érdemes magunkkal vinni ezt a magyar nyelvű alkalmazást.
Nem állunk jól. A hazai légi utasok majdnem 80 %-a nincs tisztában a repüléssel kapcsolatos jogaival, de nem vagyunk sereghajtók, így is van még egy ország, melynek utasai nálunk is tájékozatlanabbak . A magyar utasok kétharmada nem is gondol arra, hogy tömegközlekedésre váltott jegyével bizonyos jogok illetik meg, melyek figyelembe vétele a szolgáltató kötelessége.
Hányszor tapasztaltuk, olvastuk, (mesélték mások) hogy váratlan helyzetben, ordas nagy késésé ellenére sem kaptak információt, sem a földiektől, sem a légitársaságtól, pedig: Az utasoknak az utazás minden fázisában joga van a megfelelő tájékoztatáshoz, különösen speciális helyzet esetén.
Utasként jó, ha tudjuk: jogunk van panaszkodni, segítséget kérni és adott esetben pénzbeni kompenzációt kapni. Ne hagyjuk, hogy lerázzanak, az utasjogi rendelet érvényes az Unió mind a 28 tagállamában, emellett az Európai Gazdasági Térség (EGT) államaiban is alkalmazni kell az előírásokat.
Az alkalmazás innen tölthető le
Magyar nyelvű infók: http://ec.europa.eu/transport/passenger-rights/hu/index.html
Hasznos linkek:
http://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_hu.htm
http://ec.europa.eu/dgs/transport/index_en.htm