Fapadbarát repterek

Fapadossal okosan

Az akciókat, hirdetéseket látva sokakban felmerülhet: tényleg lehet ingyen repülni? Ha ingyen nem is, de néhány €-ért már simán. Egy-egy utazás előtt célszerű alaposan felkészülni a légitársaságból, a reptérből, a városból. Érdemes tisztában lenni a "játékszabályokkal." Történeteiteket, élményeiteket a lokoszt kukac gmail pont com címre várjuk.

Lájk

Kommentek

Címkék

ace (6) airberlin (9) ams (3) amsterdam (4) anglia (3) barcelona (20) bcn (20) bécs (4) bergamo (19) beszámoló (122) bristol (6) brüsszel (3) bts (10) bud (22) budapest (59) clickair (4) csomagdíj (3) dublin (3) easyjet (35) eindhoven (3) ellenőrzés (4) erdély (4) fapados (189) forli (5) franciaország (3) genf (5) girona (3) hahn (3) helyi info (13) ibiza (4) isztambul (4) katalónia (10) kézipoggyász (6) kijev (3) koppenhága (3) lanzarote (6) liverpool (3) lokoszt (144) london (8) lowcost (150) ltn (6) luton (6) madrid (6) mallorca (5) malmö (3) málta (3) manchester (4) milánó (3) nyaralás (3) olaszország (13) olcsó repülőjegy (61) online checkin (3) párizs (6) pmi (6) poggyász (3) portugália (4) pozsony (9) psa (3) repülés (10) repülőjegy (4) repülőterek (31) riga (3) rimini (5) róma (6) ryanair (96) santander (3) schwechat (3) security (3) skyeurope (20) spanyolország (36) stockholm (7) temesvár (7) tenerife (5) törlés (3) trapani (3) treviso (3) tsf (3) tsr (8) uk (3) utazás (118) városlátogatás (53) városok (56) Varsó (3) vie (5) weeze (4) wizz (71) wizzair (138) Címkefelhő

Arctól Wizzig

2008.12.16. 13:53 | lokoszt | 5 komment

Címkék: barcelona ryanair manchester fapados wizzair easyjet skyeurope hahn lowcost airberlin bcn jet2 lokoszt girona clickair

A magyarországi fapados légi piac történelmében 2003 az első említésre méltó dátum. Az év áprilisában a skandináv Snowflake társaság jóvoltából indult az első budapesti fapados járat. Az igazi áttörést a 2004-es EU csatlakozás hozta, hiszen hazánk is az egységes európai légtér részévé vált.


Érdekesség, hogy egyes elvetemült lokosztosok már abban az évben vizionálták a Ryanair budapesti járatnyitását.  Sőt szó volt a magyar tulajdonú Arc Air indulásáról is.  A sajtó 2004-ben megemlékezik az olasz Alpieagles nevű társaságról is, de a hírekben csak jövő időben beszélték a heti hatszori Velencét, valószínűleg ebből nem lett semmi.
Az imént említett magyar Arc Air soha nem hirdetett meg egyetlen járatot sem, de sajtója már volt vastagon.
Egy korabeli híradás szerint a rövid idő alatt csúcsra pörgő Arc Air közel 25 várost szolgál majd ki 40-45 járattal naponta, melyhez 12 repülőgépet fog használni, főként 40-50 fős turbó-légcsavaros gépeket.
Az Arc Air többek közt Marosvásárhelyre, Temesvárra, Belgrádba, Szarajevóba, Velencébe és Lipcsébe indít majd járatokat. A naponta szállított retúr utasok száma becslések szerint eléri az 1700-at, azaz évente az 500 ezer főt. A retúr utasokra számított átlagos árbevétel mértéke 130 euró. A társaság szerint a piac legérdekesebb részei Közép-Európa alulfejlett területei, különösen a korábbi szovjet tagköztársaságok. Lényegében a verseny ezeken a területeken korlátozott mind minőségben, mind hatékonyságban, és a legtöbb esetben ezen területek lakosai csak korlátozott utazási lehetőséggel rendelkeznek. A cég által megcélzott 25 városból csupán 9-nek van jelenleg összeköttetése Budapesttel.

Az alábbi áttekintésben található néhány olyan társaság is, amely nem klasszikus fapados, de inkább ahhoz áll közel.

2003.
Snowflake
Germanwings
SkyEurope

2004.
Norwegian Air Shuttle
Air Berlin
WizzAir
easyJet
Jet2.com
Aer Lingus

2005.
Sterling
EUjet
Malmö Aviation
FlyNordic

2006.
Blue1
Smartwings
Meridiana

2007.
Clickair
Ryanair

Kronológia

2003. április 12.
A fapadosok sorát a Snowflake nyitja egy Budapest – Stockholm járattal.

2003. május
Két német városból – Köln, Stuttgart - indul Budapestre a Germanwings. 2007. júniusában Sármellékről is elérhető Köln és Berlin.

Érdekesség:
Akkoriban (remélhetőleg most már nem) a "fapados járat" titulus kissé félrevezető volt, hiszen a laikus utazó egy széteső félben lévő, rozsdaette repülőgép-matuzsálemre asszociált, amellyel nemhogy a megérkezés, de még az elindulás is kétséges. A Germanwings számolt a bizalmatlankodókkal, s a honlapján kihangsúlyozta, hogy az utasok testi épségét többek között a jó nevű Lufthansa-val fennálló biztonságtechnikai kapcsolat és együttműködés garantálja.

2003. november14.
Kis légcsavaros gépeket és sötétkék használt Boeingeket vet be a SkyEurope, majd bázist is nyit Budapesten.  (London, Párizs, majd Zürich, Milánó)
 

Érdekesség:
Volt egy időszak, amikor a SkyEurope légijáratainak húsz percre meg kellett állniuk Pozsonyban, mivel csak Budapest-Pozsony, illetve a Pozsony-London, Pozsony-Párizs útvonalhoz volt hatósági engedélyük. Az utolsó budapesti gép 2007. október 27-én szállt fel Bergamoba. 2008. nyarán még próbálkoztak pár trieszti járattal, de nem nagy sikerrel.  Évek óta a csőd szélén állnak, de eddig még megúszták.

2004. április
Idul a Norwegian Air Shuttle Osloba.

2004. május 2.
Ismét egy német társaság, az Air Berlin próbálkozik az egyre telítődő piacon. (Berlin, Düsseldorf, Hamburg és München)

2004. május 2.
Újabb nagypályás fapados, az easyJet érkezik. Először Luton, szeptember 30-tól Gatwick, majd télen Newcastle és Bristol)

    Érdekesség:
 Az easyJet a magyar reklámpiacon addig példa nélküli módon, egész oldalas hirdetésekkel támadta meg a járatait százas nagyságrendben törlő  konkurensét „Kedves WizzAir! Önök hány járatot is töröltek már?” címmel.

    Erről egy külön posztban emlékezünk meg hamarosan.

2004. június 24.
Megjelenik végre a magyar tulajdon is, a Malévos és "pelenkagyáros" tapasztalatokkal rendelkező, Váradi József által irányított  WizzAir szokatlan színű Airbusainak képében.  (London, Girona, Athén, Róma, Párizs, Prága és Katowice, decembertől Liverpool)

Érdekesség:

A túlélt, de veszteséggel zárt első év után nehéz 2005-öt jósolt Váradi József a cég vezérigazgatója. Szerinte a kontinensen csak 3–5 diszkont-légitársaság marad talpon, Kelet-Európában pedig legfeljebb egy. A cég új gépeket vesz a jelenlegi hat Airbus mellé, és 2008-ra 30 fölötti flottát tervez, nagyobbat, mint a Malév. „Az év végére utasforgalomban meghaladjuk a Malév havi 2-300 ezer fős átlagát, három év múlva pedig az évi 6-7 millió utassal rendelkező lengyel LOT-ot is”.

2004. október
Indul az ír Aer Lingus (Dublin, heti 4x, majd 2008. februárban Belfast.)

2004. december 1.
A Jet2com az újabb ferihegyi fapados. Első járatát Manchester és Budapest között indítja, újabbat azóta sem sikerült.

2005. február
Elindul Koppenhágából és Stockholmból a Sterling, 2008. október 29-én azonnali csődöt jelent.

2005. március
Rövid látogatást tesz Kentből az ír EUjet, de hamar eléri a csőd.

2005. április
A Malmö Aviation is indít Stockholmból egy járatot.

2005. június
Újabb stockholmi kapocs a FlyNordic jóvoltából.

2006. május 1.
A Blue1 nevű finn légitársaság heti háromszor kínálja a „nyugatot” azaz Helsinkit.

2006. szeptember
A cseh tulajdonú Smartwings Budapestről Párizsba, Rómába, Milánóba és Prágába jelent be járatokat. Aztán októberben képbe kerül Barcelona és Madrid is, közben az olasz célpontok már kilőve.

Érdekesség:
Ezek nagy része vagy nem realizálódott, vagy legalábbis nem sokan számoltak be a társasághoz - nem késéshez és törléshez -kapcsolódó élményükről. A Smartwings a megbízhatatlanságáról lett híres, 2007-ben egy 3 milliós bírságot is kiszabott, a fogyasztók megtévesztése miatt. 2008-ban bedobtak egy Dubait is…

2006. december 7.
A Meridiana nevű olasz cég bár nem éppen olcsó, de immár két éve repüli Firenzét.

2007. június 1.
Az 1 éves spanyol Clickair Bukarest után Budapestre is járatot indít Barcelonából. A SkyEurope kivonulása után a WizzAir 2009-es járatindításáig nincs  konkurenciája.

2007. október
Hosszú kivárás után Budapestre is bejelentkezik a Ryanair. Rögtön két „semmitmondó” célállomást jelöl ki magának East-Midlands és Bristol irányában. Később Frankfurt-Hahn,  (ezzel egy időben a WizzAir meg is szünteti ezt a desztinációját) Liverpool, Glasgow, Bréma és Dublin felé is nyit a cég.

Érdekesség:

2005-ben merült fel komolyabban egy Ryanair berepülés, bár a cég illetékesei a pozsonyi járatnyitó sajtótájékoztatójukon már akkor is drágállták a ferihegyi árakat és inkább Debrecent vagy Sármelléket célozták volna meg. A Ryanair 2008. novemberétől mintegy 200 járatot törölt, majd azok újraindítása után váratlanul, 2009. január 18-i hatállyal megszüntetette a két német útvonalat. A Ryanair 2005. májusától  használta Sármelléket, ahonnan Londonba (Stansted), Frankfurtba (Hahn)  és Düsseldorfba (Weeze) lehetett eljutni, jelenleg ez a forgalom is szünetel. A társaság a honlapján a magyarországi repterek között tartja számon Konstancát és az odairányuló járatok törléséig  Arad is itt szerepelt :)

 Várom a javításokat, mert biztos maradtak benne pontatlanságok :) 

A bejegyzés trackback címe:

https://lokoszt.blog.hu/api/trackback/id/tr45826131

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sYg · http://lokoszt.blog.hu 2008.12.16. 17:45:34

Zsír! Tényleg, Helsinki az már nyugat?:):)
Egyelütést láttam csak ;)

LHOY 2008.12.16. 20:06:13

Tök jó ez az összeállítás. Csak 2 hibát találtam:

1. A Skynál: "2008. nyarán még próbálkoztak pár trevisoi járattal, de nem nagy sikerrel." Nem Treviso, hanem Trieszt (TRS) volt az úticél.

2. A Ryannél: "A Ryanair 2005. májusától használta Sármelléket, ahonnan Londonba, Frankfurtba és Dortmundba lehetett eljutni, jelenleg ez a forgalom is szünetel." Dortmund helyett inkább Düsseldorf a harmadik (egész pontosan Düsseldorf-Weeze).

lokoszt · http://lokoszt.blog.hu 2008.12.16. 20:08:11

jaja T-T meg D-D, de jól összekevertem :) köszi

AP! (törölt) 2008.12.16. 23:49:28

Hú. És ez "A Blue1 nevű finn légitársaság" még létezik? Helsinkibe el kéne menni, aztán onnét hajóval át Stockholmba, és úgy haza... ideális nyári program, amíg a pénzes madarak barcelonába mennek főszezonban :)