Fapadbarát repterek

Fapadossal okosan

Az akciókat, hirdetéseket látva sokakban felmerülhet: tényleg lehet ingyen repülni? Ha ingyen nem is, de néhány €-ért már simán. Egy-egy utazás előtt célszerű alaposan felkészülni a légitársaságból, a reptérből, a városból. Érdemes tisztában lenni a "játékszabályokkal." Történeteiteket, élményeiteket a lokoszt kukac gmail pont com címre várjuk.

Lájk

Kommentek

Címkék

ace (6) airberlin (9) ams (3) amsterdam (4) anglia (3) barcelona (20) bcn (20) bécs (4) bergamo (19) beszámoló (122) bristol (6) brüsszel (3) bts (10) bud (22) budapest (59) clickair (4) csomagdíj (3) dublin (3) easyjet (35) eindhoven (3) ellenőrzés (4) erdély (4) fapados (189) forli (5) franciaország (3) genf (5) girona (3) hahn (3) helyi info (13) ibiza (4) isztambul (4) katalónia (10) kézipoggyász (6) kijev (3) koppenhága (3) lanzarote (6) liverpool (3) lokoszt (144) london (8) lowcost (150) ltn (6) luton (6) madrid (6) mallorca (5) malmö (3) málta (3) manchester (4) milánó (3) nyaralás (3) olaszország (13) olcsó repülőjegy (61) online checkin (3) párizs (6) pmi (6) poggyász (3) portugália (4) pozsony (9) psa (3) repülés (10) repülőjegy (4) repülőterek (31) riga (3) rimini (5) róma (6) ryanair (96) santander (3) schwechat (3) security (3) skyeurope (20) spanyolország (36) stockholm (7) temesvár (7) tenerife (5) törlés (3) trapani (3) treviso (3) tsf (3) tsr (8) uk (3) utazás (118) városlátogatás (53) városok (56) Varsó (3) vie (5) weeze (4) wizz (71) wizzair (138) Címkefelhő

Gorenje és képmagnó után 20 évvel: fapad nyugaton

2009.01.13. 20:19 | lokoszt | 10 komment

Címkék: utazás fapados easyjet skyeurope lowcost airberlin repülőterek lokoszt

Zahnstein olvtárs is csatlakozott az elismert szerzőink táborához, ennek nagyon örülünk és köszönjük a tartalmas leírást. Ezúttal a Bécstől 18 km-re lévő  schwehati reptér (VIE/LOWW) jelenik meg lelki szemeink előtt.


Odajutás:

Mivel a jó fapados utazó mindenen spórol, takarékoskodik, hogy minél több fapados utazásra legyen pénze, és a helyszínen minél több sört, bort, málnaszörpöt, frissen facsart csapvizet, bratwurstot, ecetes csipszet, yorkshire pudingot, pizzát (a nem kívánt rész törlendő) fogyaszthasson, ezért már az odajutáson is igyekszik minél több pénzt megtakarítani. Egyik lehetőség az odajutásra Budapestről az Orangeways, amelynek bécsi járatai már a repteret is érintik. Hasonló opció a Volánbusz-Blaguss-Eurolines csapat, azonban kicsit magasabb árral, de nagyobb járatsűrűséggel dolgoznak. Kevésbé ajánlott, mert bonyolultabb eljutási lehetőség a vasúti úton történő utazás a reptérig. Valószínűleg legkevésbé pénztárcakímélő megoldás a közutak és gépkocsi igénybevételével megvalósuló utazás Schwechatig. Ez rendkívül egyszerű, az A4-es autópálya lehajtójánál van a reptér közvetlenül, és mindenki ki tudja kalkulálni, hogy személygépkocsija (tehergépjárműve, autóbusza, motorkerékpárja) mennyit fogyaszt a 240 km-es úton. Ehhez ugye még a magyar és osztrák autópályák költsége hozzáadandó. A járművel valamit kezdeni is kell, hacsak egy segítő családtag, barát, ismerős – a költségek további növelése mellett – haza nem viszi a szóban forgó járművet. Így tehát a parkolási díjjal is számolni kell. Kedvezményesen lehet parkolni a Mazur Parkplatz GmbH parkolójában.  Innen ingyenes shuttle busz negyedóránként viszi az utasokat a terminál érkezési szintjén lévő megállóig. Ennél drágább megoldás a repülőtér C parkolója. Hosszabb idejű utazás esetén a többi parkolási lehetőség (parkolóházak, Billa parkolója, tilosban) egyáltalán nem javallott, mert vagy nagyon drága, vagy elszállítják az autónkat. A C parkolóból a földfelszín alatt egyenesen a repülőtér épületébe juthatunk mozgójárdák segítségével.

Indulás:

A fapados légitársaságok közül a SkyEurope (NE, bázisként), Flyniki* (HG, bázisként), Germanwings (4U), EasyJet (U2), AirBerlin* (AB), Aer Lingus (EI), Flybaboo (F7), Clickair (XG, csak a nyári menetrendben) üzemel a bécsi reptérről. A SkyEurope, az Aer Lingus és az EasyJet a 2-es terminált használja, a többi az 1A terminálról indul, itt keríthetünk sort a beszállókártyánk átvételére és a csomagunk feladására. Ha véletlenül eltévesztenénk, nincs semmi gond, hiszen egymáshoz közel álló, nem önálló épületekről van szó, hamar át lehet jutni az egyik épületrészből a másikba. A beszállókártya átvétele után (esetleg az otthon kinyomtatott online checkines boarding card birtokában) bejuthatunk a kizárólag utazók számára látogatható területre (tranzit), ahol rengeteg bolt és étterem található. A swarovski ékszerektől kezdve a sacher-tortáig minden kapható, nem túl kedvező áron, ezek egyébként sem elengedhetetlen kellékei egy fapados utazásnak, úgyhogy nem szükséges itt vásárolni. Utazásunk céljától függően át kell kelnünk a schengeni határon, vagy egyenesen mehetünk a biztonsági ellenőrző kapukhoz. Ezt követően már kevesebb üzlet található. A schwechati reptér jellemzője (szemben Feriheggyel), hogy az átvilágítás az indulási kapuhoz közel történik, nem a tranzitba való belépéskor. Jellemzően a schengenen belüli fapados járatok a B22-B43-kapuktól indulnak, buszos beszállítással. A schengenen kívüli fapados járatok pedig az A44-A50 kapuktól indulnak, amelyek szintén nem utashidas kapuk. A buszok hátsó homlokfalán is található ajtó, azon keresztül jut az ember a Cobus fedélzetére. A buszok nem minden esetben tartják be a Ferihegyen kötelező, az óra mutatójának mozgásával megegyező körbejárást, így koránt sem biztos, hogy a jobb oldali ajtókon hagyhatjuk el a buszt. Ennek a szabad ültetéses (free seating) járatok esetén lehet jelentősége.

*Ezek a légitársaságok nem igazi fapadosok, mert nem felelnek meg több kritériumnak, (biztosítanak átszállási lehetőséget, nyújtanak fedélzeti ellátást, és gyakran nem is olyan olcsóak) ettől függetlenül jelen esetben őket is ide sorolom.

Érkezés:


A fapados járatokat teljesítő légijárművek érkezéskor sem csatlakoznak csáphoz, ezért ismét buszozás vár ránk. A busz az A-kapukhoz közel eső helyen tesz ki, ahol az indulási repülőterünktől függően ismét vár ránk útlevél-ellenőrzés, vagy nem. Ezt követően ugyanabba a tranzitba jutunk vissza, ahol az induláskor is voltunk (az érkező és induló utasok izolóciójának hiányában ismét különbözik Ferihegytől). Van lehetőségünk tehát a duty free üzletekben ismét vásárolnunk. Ezt ismét mellőzve, az irányítótáblákat (Exit Vienna) figyelve eljutunk a csomagkiadásig. Ha schengenen kívülről érkeztünk, akkor a csomagkiadó szalagok a tőlünk balra lesznek, ha a schengeni zónán belül maradva utaztunk, akkor jobbra. Ha volt feladott poggyászunk (a fapados utazó számára ez gyakran felesleges luxus, ugye), akkor a monitoron megnézzük, melyik szalagra érkezik. A kijárat a teremnek majdnem a közepén lesz, ahol külön választhatunk folyosót aszerint, hogy az EU valamelyik tagállamából érkeztünk (és a csomagunkon zöld szélű baggage tag van), ekkor a kék folyosón távozhatunk, vagy az EU-n kívülről érkeztünk, ekkor a zöld és piros folyosó közül választhatunk, attól függően, hogy van-e elvámolni valónk. Innen már kint is vagyunk, ahol könnyel vegyes csókkal üdvözölhetjük az értünk kijövő családtagot, barátot, vagy akár annak a busznak a sofőrjét, amelyik továbbszállít. Egész jók a bejutási lehetőségek Bécs belvárosába, a City Airport Train negyed óra alatt juttat be (Wien-Mitte) €9-ért, online €8-ért, a Pratersternig pedig 25 perc alatt juthatunk el S-Bahnnal €3,40-ért. A Vienna Airport Lines (Postbus) €6-ért juttat be Bécs városának különböző pontjaira, 20-30 perces követési idejű menetrenddel. Ha már árakról van szó, a Volánbusz kedvezményes Budapest-Schwechat tarifája 3900 Ft, kedvezmény nélkül 8900 Ft, a Hévíz-Schwechat ára számomra ismeretlen, de a heti egy frekvenciája nem is teszi szükségessé ennek megismerését. Az Orangeways 2500-3000 forint körüli összegért ajánlja jegyeit a Fradi stadion-bécsi repülőtér viszonylaton közlekedő OW400/OW600 és OW401/601 járatokra. A parkolás ára a C parkolóban: egy nap €17,50, egy hét €66. A kedvezményesebb Mazur Parkplatz ára egy napra €15, egy hétre €45.

Alvásra a bécsi repteret nem ajánlanám, bár sokkal jobb ilyen szempontból, mint sok más reptér. Érkezéskor, ha nincs feladott pogyónk, akkor maradhatunk éjszakára a tranzitban, a C-kapuk felé vezető úton sok szék van, akár feküdni is lehet néhányukon. Az A1-A8 kapuknál alvásra is kitűnően alkalmas székek vannak, de oda nem juthatunk el, mert a határellenőrzésen a beszállókártyát is kérik, az pedig érkező utasok lévén nincs. Ha indulás előtt vennénk igénybe, akkor is csak úgy juthatunk oda, ha schengenen kívülre szóló, másnapi járatra vonatkozó online beszállókártyával rendelkezünk. Egészen magas a valószínűsége annak is, ha a C-kapuk felé ücsörögve/fekve szenderednénk álomba, hogy a biztonságiak megkérdezik ottlétünk célját, és ha nem tudunk felmutatni másnapra érvényes beszállókártyát, akkor udvariasan megkérhetnek, hogy távozzunk. Egyébként a terminál épületével szemben van egy NH Hoteles lánchoz tartozó, elegáns szálloda, nem pénztárcabarát árakkal, de kitűnő szolgáltatásokkal.

Szívesen ajánlom mindenkinek a bécsi repülőteret, a világ sok pontjára lehet közvetlenül és gyakran olcsón eljutni, ahová Budapestről nincs lehetőség. A fapados utazások esetén elsősorban a SkyEurope-ot választva éri meg anyagilag is Ferihegy helyett Schwechatot választani. Sajnos az Airberlin (Flyniki) és Germanwings, az Easyjet hasonló árakkal dolgozik, mint budapesti indulással teszik, ami az odajutás magasabb pluszköltségei miatt egy átlagos, Magyarország középső régiójában élő utazó számára nem teszi rentábiliássá a bécsi indulást. A SkyEurope itthon nem üzemel, tehát a pozsonyi és bécsi indulás közül érdemes a nagyobb akciók idején, és a kevésbé szokványos viszonylatok (SKG, NCE, OLB, LIS, SAW, ATH) közül választani. Ennek hosszú távú érvényét kérdőjelezik meg a SkyEurope felett ismét sorakozó, sötét jövőt festő fekete felhők, lásd az előbbi bejegyzést. Reméljük, hogy nem válnak valóra azok a félelmek, amelyek most minden eddiginél jogosabbak, és akár a ferihegyi visszatérésüket is megérhetjük.

A bejegyzés trackback címe:

https://lokoszt.blog.hu/api/trackback/id/tr67875700

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

AP! (törölt) 2009.01.13. 23:57:16

még csak az első fejezetnél tartok, és nem tudom mennyire életszerű, amit írok, de bécsbe szerintem érdemes megfontolni a vonat.
13 euróért már lehet kapni jegyet, de ha vki négy napon belül visszajön, 29 € a retúr, és ennyiért még a helyi tömegközlekedést is ingyen használhatja.
na olvasom tovább :)

Balogh Ádám Software 2009.01.14. 07:23:01

Westbahnhofról aSüdbahnhof érintésével van közvetlen busz a reptérhez, így nem vészes a vonat sem. De az sem bonyolult, ha az ember felül a Westbahnhofnál az U3-ra vagy a Südbahnhofnál az S5-re, elmegy vele Wien Mitte-ig, és ott pedig átszáll az S7-re, ami egyenesen a reptérre visz. A CAT-et nem ajánlom, ami szintén Wien Mitte-től indul, de kb. kétszer annyiba kerül, és ugyan 25 perc helyett 16 perc a menetideje, külön állomásról indul Wien Mitte-nél, ahová még nem készült el az átjáró a másik állomásról, így legalább 9 perces kerülővel jár az elérése, vagyis időben nem lehet vele nyerni.

Egyébként a Volán (Eurolines) kevesebbe is kerülhet, mint az OrangeWays, ha az ember időben foglal interneten keresztül. (3900Ft, míg az Orange 4900Ft-nál kezdődik.)

zahnstein 2009.01.14. 10:19:30

@anyadnak_palankot: itt a bécsi reptérre való kijutásról van szó, oda pedig csak annak érdemes vonattal menni, akinek van bőven ideje az átszállogatásra, mert direkt vonat nincs, de közvetlen busz viszont van

zahnstein 2009.01.14. 10:23:13

@Balogh Ádám Software:
megint csak nem életszerű, hogyha valaki Budapest környékéről indulva, a Bécsről induló repülőjáratát úgy szeretné elérni, hogy elmegy Bécsbe, majd különböző útvonalakon és átszállásokkal elvonatozik Schwechatra.

Az árakat és menetidőket én is leírtam, de biztos úgy gondoltad, ismétlés a tudás anyja. Egyébként én már utaztam Bécsbe Orangeways-zel oda-vissaz 1000 Ft-ért. A CAT viszont jóval magasabb színvonalú, mint a hagyományos S-Bahn.

AP! (törölt) 2009.01.15. 09:44:22

szerintem én és baloghádám is arra gondoltunk, hogy _bécsig_ jó a vonat, nem csak busszal és kocsival lehet oda eljutni. onnét meg úgy jut el mindenki a reptérig helyijárattal, ahogy jólesik. az idő elég sokaknak nem okoz itt problémát, én úgy látom :D
Lisszabon miatt viszont lehet egyszer tényleg megnézzük schwechat. remélem, hogy lesz akkor is erre lehetőség, ha a skyeurope bedől :S

zahnstein 2009.01.15. 15:18:37

@anyadnak_palankot:
Én továbbra is azt gondolom, hogy mivel Bécsen innen van a repülőtér, ezért meglehetősen felesleges dolog vonattal a repülőtérre menni, mind időben, mind a megtett út hosszát tekintve kerülő, és drágább is a busznál, viszont nem nyújtja azt a kényelmet, mint az autós eljutás. Aki Bécsben lakik, vagy Bécsen túl, annak nyilván értelmes alternatíva.
Ha a Skyeurope valóban bedől, akkor közvetlen eljutási lehetőség nem marad Bécsből. Nem lowcost áron, de a Flyniki elvisz VIE-PMI-LIS útvonalon, az OS/TP VIE-MXP-LIS vagy VIE-BCN-LIS útvonalon, vagy maradnak a szokásos LH, KL, LX, AF, BA járatok. Budapestről viszont télen-nyáron van TP BUD-LIS közvetlen (télen és bizonyos napokon PRG leszállással), szintén nem fapados áron.

KEEP · http://joomla.blog.hu 2009.01.15. 15:52:09

@zahnstein: gondolom a kollégák arra céloztak, hogy pl ha egy esti járatuk van, akkor akár reggel kimehetnek Bécsbe városnézni sötöbö fél napra :)

AP! (törölt) 2009.01.15. 17:52:44

> viszont nem nyújtja azt a kényelmet, mint az autós eljutás.

egy esetben igen: ha valakinek nincs autója :D és azért biztos akad ilyen (vagy én vagyok az egyetlen? :)

> pl ha egy esti járatuk van, akkor akár reggel kimehetnek Bécsbe városnézni sötöbö fél napra :)

pont ezért írtam a 4napos 29€ jegyet, nekünk már volt úgy, hogy 2+2*0.5 napot mentünk volna valahova, és ez esetben járkáltunk volna bécsben. sajna az akkor nem jött össze mégsem. de majd tuti lesz ilyen.

zahnstein 2009.01.15. 18:35:16

@KEEP: @anyadnak_palankot:
Én amikor itthonról indulok (BUD, VIE, BTS) általában az utolsó pillanatban érkezem a reptérre, így előtte nincs is ilyesmire időm. Bécset és Pozsonyt is ismerem annyira, hogy emiatt nem mennék hamarabb. Bár lehet, hogy jó volna egy igazi bécsi kávé egy süteménnyel a belvárosban, de azt hiszem, ilyesmire sosem lesz időm. :-(
Magamból indultam ki, de a fapados topikbeli olvtársak többsége sem néz várost a hazai reptérről indulva. Vagy de?

zahnstein 2009.01.15. 18:36:53

@KEEP: Sőt, legutóbbi, esti VIE-LIS járatom indulásának napján rendesen (munkaidő végéig) dolgoztam, csak utána indultam schwechatra...