Fapadbarát repterek

Fapadossal okosan

Az akciókat, hirdetéseket látva sokakban felmerülhet: tényleg lehet ingyen repülni? Ha ingyen nem is, de néhány €-ért már simán. Egy-egy utazás előtt célszerű alaposan felkészülni a légitársaságból, a reptérből, a városból. Érdemes tisztában lenni a "játékszabályokkal." Történeteiteket, élményeiteket a lokoszt kukac gmail pont com címre várjuk.

Lájk

Kommentek

Címkék

ace (6) airberlin (9) ams (3) amsterdam (4) anglia (3) barcelona (20) bcn (20) bécs (4) bergamo (19) beszámoló (122) bristol (6) brüsszel (3) bts (10) bud (22) budapest (59) clickair (4) csomagdíj (3) dublin (3) easyjet (35) eindhoven (3) ellenőrzés (4) erdély (4) fapados (189) forli (5) franciaország (3) genf (5) girona (3) hahn (3) helyi info (13) ibiza (4) isztambul (4) katalónia (10) kézipoggyász (6) kijev (3) koppenhága (3) lanzarote (6) liverpool (3) lokoszt (144) london (8) lowcost (150) ltn (6) luton (6) madrid (6) mallorca (5) malmö (3) málta (3) manchester (4) milánó (3) nyaralás (3) olaszország (13) olcsó repülőjegy (61) online checkin (3) párizs (6) pmi (6) poggyász (3) portugália (4) pozsony (9) psa (3) repülés (10) repülőjegy (4) repülőterek (31) riga (3) rimini (5) róma (6) ryanair (96) santander (3) schwechat (3) security (3) skyeurope (20) spanyolország (36) stockholm (7) temesvár (7) tenerife (5) törlés (3) trapani (3) treviso (3) tsf (3) tsr (8) uk (3) utazás (118) városlátogatás (53) városok (56) Varsó (3) vie (5) weeze (4) wizz (71) wizzair (138) Címkefelhő

Méretes utazók – ki is fizeti meg a viteldíjat?

2009.10.19. 14:57 | ngd123 | 9 komment

Címkék: adó ryanair fapados túlsúly

Korábbi írásában lokoszt barátunk megemlékezett a Wizzair légitársaság által alkalmazott csomagtúlsúly tarifáról, ami bizony kilónként a 4000 forintot is meghaladja a megengedett 15 kg súlyhatár fölött. Az intézkedés egyáltalán nem egyedi, mivel a légitársaságok – nem csak a fapadosak – dekánként igyekeznek megküzdeni az őket megillető kerozinpénzért, ám a probléma sokszor nem a feladott vagy a kabinba felvitt csomagokban keresendő.

Nézzünk szembe az igen kellemetlen ténnyel: a jóléti társadalmak globális terjeszkedésével együtt járó egyik legfontosabb egészségügyi probléma, az elhízás bizony igen nagymértékben hozzájárul a légitársaságok járatüzemeltetési rezsiköltségeihez. És amíg azok a csomag súlyán próbálják visszanyerni a kieső bevételt, a rakomány így is, úgy is egyre nehezebb lesz.

Az Egyesült Államokban az ottani körülmények között „fapadosnak” megfelelő Southwest légitársaság volt az első, amely szabályzatában kitért a méretes utazókra. A Southwest azt követeli meg, hogy amennyiben az utasok nem tudják székük mindkét karfáját teljesen leereszteni, illetve ha az utazó átlóg a másik székre akármilyen mértékben is, extra ülést kell, hogy vásároljon. Amennyiben a járat nem telik meg 100 százalékra, az extra ülés árát a légitársaság az utazás után visszatéríti. Ezzel a gyakorlattal kapcsolatban a társaság ügyvédei már pert is nyertek, a kijelölt esküdtszék elfogadhatónak tartotta azt.
 
Ha az amerikai példát olvasva arra gondolnánk, hogy ez egy Magyarországtól és Európától távoli jelenség, sajnos tévednénk. A WHO egészségügyi statisztikái szerint hazánkban és az EU országokban is igen magas a túlsúlyos és elhízott emberek aránya. Példaképpen elmondható, hogy a hetvenes évek végéhez képest az utazók átlagsúlya közel 20 százalékkal emelkedett meg. Ezt a növekedést pedig nem az egyes utazók, hanem minden utazó fizeti meg, és a légitársaságok szaladnak a pénzük után. Nehéz talpon maradni egy olyan környezetben, ahol a verseny miatt az árak folyamatosan csökkennek, az üzemanyagárak nőnek, és az elszállítandó súly is folyamatosan nő, függetlenül a külső körülményektől.

A fapados légitársaságok közül elsőként a Ryainair vette fel a harcot a plusz kilók ellen, amelyeket a súlyosabb utazók jelentenek a gépeken. Egy nagy ívű közvélemény-kutatásban a honlapján keresztül megszerezte az utasai egyharmadának támogatását a méretes utazók „megadóztatásához”. A társaság mostani tervei szerint minden 130 kilónál nehezebb férfi és 100 kilónál nehezebb nő esetében kilónkénti túlsúlypénzt fog szedni. Természetesen egyáltalán nem biztos, hogy az intézkedés túléli az anti-diszkriminációs előírások által alkalmazott normakontrollt, ám mégis figyelemre méltó a maga nemében. A testsúly érzékeny személyes adat, és a testméret témája a nyugati kultúrkörben igencsak a magánszférába tartozó témának számít. A kérdés az, hogy képes lehet-e a racionális üzleti érdek illetve a nem túlsúlyos utazók érdekének védelme áttörni az azt övező védőfalat? Amennyiben a Ryainair intézkedésével sikerrel jár, várhatóan más társaságok is követni fogják ezen az úton.

A bejegyzés trackback címe:

https://lokoszt.blog.hu/api/trackback/id/tr61460548

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pitta2 2009.10.20. 08:19:21

Amúgy csak a "civilizált" világban ennyire létkérdés a súly. Engem szó nélkül lemázsáltak ázsiában, mielőtt felszálltam a gépre (dash-8). Így számították ki, hogy a gép az utasokon és a csomagjaikon kívűl mennyi kereskedelmi árut vihet még.

tompus 2009.10.20. 08:41:57

Aki nem bírja bepréselni magát 2 karfa közé, az igenis vegyen 2 jegyet.

zahnstein 2009.10.20. 09:22:01

Legyen a reptereken size-wise, ahogy a kézipogyókhoz is van. Aki nem fér bele, az mehet a mérlegre a bankkártyájával.
Aki ezt (a saját tömegét) személyes adatnak tartja, az kikerülheti a size-wise-t, de automatikusan egy 200 kg-s emberre vonatkozó árat fizessen.

KennyOMG · http://etkt.blog.hu 2009.10.20. 16:02:48

Bakker, en ket meter vagyok, nehez csontozattal. Alapbol Nem vagyok sem egy zsirdiszno, sem kigyurt allat, de meg igy is 3 szamjegyet karcolok. A seggem, hala apam-anyam genetikai oroksegenek, szeles, a Germanwingsen mar preselni kellett alkalmasint.

Kicsit gyurok vagy eleresztem magam, es 130 leszek. Ki akartok baszni velem azert, mert nagy vagyok? Hol fair ez?

A testsulyindexes tarifaszamitast viszont messzemenoen tamogatom!

ovarzolee 2009.10.21. 20:10:33

Én sem vagyok apró gyerek 105 kg és 180 cm. Az a helyzet, hogy a gépeken sűrűbben vannak az ülések, mint a helyi járatokon. A székek bizony szűkek is. Megértem, hogy kell valahol egy kompromisszumot találni de 2 sorral kevesebb szék esetén sem lenne horibilis a jegy ára. Tavasszal Pestről közvetlen járattal voltam Izlandon. Hát a 4 óra nehezen volt elviselhető pedig a vészkijárat mellett ültem. Így picit nagyobb helyem volt.

ngd123 2009.10.21. 22:15:16

Leírok nektek egy szitut: SFO-CDG közvetlen járat, a gép 747-400, 1 üres ülőhellyel, légitársaság Air France.

A 9 órás út végén hurrá, leszállunk Párizsban. Amikor a gép földet ér, a kerék iszonyatmód megcsúszik és a gép ugrik egyet, mint egy felpattanó labda. A kapitány profi volt, számított rá és kihúzta - őszite megkönnyebbüt taps volt a jutalma. Utána beszélgettem az egyik flight attendant csajszival, aki közölte, hogy ha nehéz a repülőgép az ilyen szokványos, értsem meg. És elmondta, hogy sajnos nem tudják a gép pontos súlyát...

Én a B oldalon vagyok súly szempontból, igencsak, de ez nem ok arra, hogy egy ilyen gyakorlatot szentesítsen. Közösen vagyunk felelősek érte...

KennyOMG · http://etkt.blog.hu 2009.10.22. 17:12:19

Csak luzrek utaznak LegiBekazabalokkal! :Đ

Komolyabban meg nana, hogy nem tudjak, de egy 747-nel sztem egy-ket tonna jobbra-balra nem olyan nagyon veszes. Nem hinnem, hogy ennek ismerete megakadalyozhatna a csuszast-pattogast. Egyebkent is bekakrol beszelunk, a rinyalistan az orokos masodik helyezett brigadrol (mienk az "megtisztelo" orokos elso hely)... :]

De mondok mast: United SFO-FRA, potom 11 ora utan landolunk, 0 ures hellyel (Friscoban 6 bump volt, mert meg first sem volt szabad!). Landolaskor Frankfurtban a csodas bajor osz fogad, de az tuti, hogy a 747-es meg egy tojast sem reccsentett volna meg, ha arra szall le. A fa nem kommentalt.

KennyOMG · http://etkt.blog.hu 2009.10.22. 17:13:46

Es igen, Uniteddel repulni nagysagrendekkel nagyobb luzerseg, mint bekakkal. :]]] Nemet vas volt eredetileg, de aztan tilitolizni kellett egy picit, es mar csak United maradt...

KennyOMG · http://etkt.blog.hu 2009.11.08. 04:56:37

WOW, WOW es WOW! A Kiwik merik az utazok sulyat, kezipoggyaszostul, egyenkent. Betojok!