Fapadbarát repterek

Fapadossal okosan

Az akciókat, hirdetéseket látva sokakban felmerülhet: tényleg lehet ingyen repülni? Ha ingyen nem is, de néhány €-ért már simán. Egy-egy utazás előtt célszerű alaposan felkészülni a légitársaságból, a reptérből, a városból. Érdemes tisztában lenni a "játékszabályokkal." Történeteiteket, élményeiteket a lokoszt kukac gmail pont com címre várjuk.

Lájk

Kommentek

Címkék

ace (6) airberlin (9) ams (3) amsterdam (4) anglia (3) barcelona (20) bcn (20) bécs (4) bergamo (19) beszámoló (122) bristol (6) brüsszel (3) bts (10) bud (22) budapest (59) clickair (4) csomagdíj (3) dublin (3) easyjet (35) eindhoven (3) ellenőrzés (4) erdély (4) fapados (189) forli (5) franciaország (3) genf (5) girona (3) hahn (3) helyi info (13) ibiza (4) isztambul (4) katalónia (10) kézipoggyász (6) kijev (3) koppenhága (3) lanzarote (6) liverpool (3) lokoszt (144) london (8) lowcost (150) ltn (6) luton (6) madrid (6) mallorca (5) malmö (3) málta (3) manchester (4) milánó (3) nyaralás (3) olaszország (13) olcsó repülőjegy (61) online checkin (3) párizs (6) pmi (6) poggyász (3) portugália (4) pozsony (9) psa (3) repülés (10) repülőjegy (4) repülőterek (31) riga (3) rimini (5) róma (6) ryanair (96) santander (3) schwechat (3) security (3) skyeurope (20) spanyolország (36) stockholm (7) temesvár (7) tenerife (5) törlés (3) trapani (3) treviso (3) tsf (3) tsr (8) uk (3) utazás (118) városlátogatás (53) városok (56) Varsó (3) vie (5) weeze (4) wizz (72) wizzair (140) Címkefelhő

Földi útravaló légi utasoknak - Brit sziget 1.

2011.04.07. 20:45 | tg_mak | 12 komment

Címkék: anglia utazás uk fapados skocia városlátogatás edi helyi info pik

Hogy miként utazhatunk a szigetországba, arról nagyon sok beszámoló olvasható. Ezúttal a földi lehetőségekről írok. Sokan kérdeznek tőlem a brit közösségi közlekedésről, megpróbálom összefoglalni amit pár év alatt tapasztaltam/olvastam. A cikk Skóciára fókuszál (2007-es intenzív tapasztalatokra építve), de a legtöbb dolog általában az egész szigetre érvényes. A hasznos kommenteket várom szeretettel, s beépítem a cikkbe utólag. A 2. részben a messzi Skóciát veszem célba, a Felföldet és a szigeteket.

(Frissítés: 2 jó összefoglaló Londonról és látnivalóiról: utazas-nyaralas.info/london és repulojegyutazas.hu/kategoria/legnepszerubb-varosok/london)
 

1. rész: "After landing... mind the gap! - közösségi közlekedés



Az első lépés: bejutás a reptérről


London esetében a fapadosinfo.hu/london nagyon jól összefoglalja (röviden: az Easybus £2-ért visz London belvárosába ill. vissza). Az említettel ellentétben (sokkal) korábbi járatra már nem lehet felszállni (szigorítottak), a jegyen azonban az áll, hogy ha késik a gép, a következő járatokkal is el lehet utazni (ez a város felé triviális). Ha nem London a cél, 2 lehetőség van: bemenjünk Londonba (átszállni egy filléres buszra), vagy nem. Előbbi olcsóbb, utóbbi talán gyorsabb. Vonattal is mehetünk, ez a reptér-város viszonylatban drágább. A repülőterekről indulnak távolsági buszok többfelé is.

 

A Greenline 757-es járata (Easybus jegyei erre érvényesek) jobbra látható. Mellette a NationalExpress járatai.

 

 


Ha Glasgow-külsőn tesz le a gép (bízzunk benne, hogy visszaáll az FR BUD-PIK járata), legegyszerűbb vonatra szállni. Prestwick repülőterének saját vasútmegállója van: a beszállókártya felmutatásával a jegyvizsgálótól fél áron vehető vonatjegy BÁRMELY úti célra. Ugyan ez érvényes a reptérre irányuló, érvényes repülőjeggyel (esetünkben kinyomtatott beszállókártya) rendelkező utasokra is. A vonatok 6-23 óráig, félóránként (vasárnap óránként) járnak. Egy PIK-Glasgow jegy £6,70 helyett így 3,35 font, ha minden igaz. Ha nem tetszik a vonat, az X77 jelű busz visz be Glasgowba. Éjszaka expressz busz áll rendelkezésünkre, ezzel Glasgow 8, Edinburgh 14 font (a retúr jegy 14 ill 17 font).

 

Glasgow központi vasúti pályaudvara az utcaszint fölött van.

 

 


Edinburgh repteréről a 35-ös busz visz be a városba, a központhoz a Forrest Road nevű megállónál kell leszállni. Vagy átszállhatunk közben a 48-as buszra, ami azért jó, mert a Princess streeten (főutca) megy végig. A 100-as "AIRLINK" busz pedig egyből a Princess streeti buszállomásra visz. Éjszaka az N22-es busz félóránként, a 35-öshöz hasonló útvonalon, de a főutcán keresztül jár. A város közlekedését a Lothianbuses nevű cég végzi. A buszmegállók térképe itt található, ajánlom tanulmányozásra a városközponti megállók térképét is. Itt meg a menetrendek vannak. Vonaljegy £1,20, nap(pal)ijegy 3 font. Éjszaka külön jegy kell, 3 fontért korlátlan utazásra jogosít 0-4 óráig. A 100-as buszon £3.5 a víteldíj, viszont 10 percenként jár, és wifi is van rajta.

 

Edinburgh látképe a Calton hegyről, a Nelson emlékműtől
(a nagy utca lent a Princess street, balra a vár látható)
A skót főváros egy ködös napon

 

 



Közösségi közlekedés

Meglepődtem, de a belföldi közlekedés árai néha sokkal jobbak a magyarországinál. A titok annyi, hogy a tarifa nem csak a távolságtól függ (inkább a vasúton), hanem sok esetben egyéb tényezőktől is (pl. mikor veszem, melyik szolgáltatónál), és rengeteg idény jellegű akció van. A jó árhoz néha "sakkozni" kell. Kicsit szerencsejáték is, viszont akinek nincs türelme olcsó jegyekre vadászni, annak a "standard price" bizony nem olcsó. Ez a korábban "rohadt kapitalizmus"-nak nevezett világ átka. :-P

A traveline honlapján érdeklődhetünk helyi és régiós helyközi közlekedésről, akár megállónként is kaphatunk menetrendi infót. Van, hogy egy járatot 2 cég közösen üzemeltet, ilyenkor általában mindkét szolgáltató jegye/kedvezménye használható.

 

A híres londoni emeletes busz (double-decker) régi kocsijai ma már csak a 9-es és 15-ös vonal belvárosi részén közlekednek, a normális jegyekkel fel lehet szállni a nosztalgiabuszra.

 

 



Helyközi buszok

A Volán-Egyesülés brit megfelelőjét sok kisebb-nagyobb helyi/országos szolgáltató alkotja, mint a First vagy a Stagecoach, ahogy én láttam a nagyok is regionálisan működnek.

Az egykori helyi buszszolgáltatók (pl. a skót felföldi a Rapsons) pár éve az országos The Stagecoach Group hálózat részévé váltak. A régi honlapok átlátható kis világát (letölthető pdf menetrendek, vonalhálózati térképek), elsőre kaotikusnak tűnő színes-szagos portál váltotta fel, s azóta picit többet kell navigálni a honlapon, mire megtaláljuk, amit, amit keresünk - szerintem.
Íme egy kis segítség: a stagecoachbus.com honlapon jobbra fent a "Select Your Location"-nél válasszuk ki a keresett megyét/körzetet (térképes segítség itt). Ezután a körzeti honlapra jutunk, ahol mindenféle színes téglalap hívja fel a figyelmet a körzeti kedvezményekre, szolgáltatásokra (pl. vonalhálózati térképek - ahol van). Jobbra lent találjuk a jegyár információt (Fare information), egyes régiókban balra leni emeli ki a napijegyeket. A lap közepén lévő "Find A Timetable"-nél már az elején megadhatjuk a kérdéses útvonalat, mire a keresési találatoknál felajánl néhány járatot (route, number), vagy menetrendi tájékoztató füzetet (pl. Skye & Lochalsh - Guide 4), ezeket pdf-ben le is tudjuk tölteni, és kezünkben a részletes menetrend. Ahol több szolgáltató üzemeltet járatokat egy útvonalon, a jelmagyarázatban/menetrend tetején ez jelezve van.

A First glasgowi hálózata itt látható, a cég hálózatának többi régiója hasonló módon elérhető megtalálható.

Skóciában a Scottish Citylink a legjelentősebb szállító. Alapvetően nagyvárosok közt jár, de az útba eső kis falvakban is megáll. Menetrendje, ahol kell, igazodik a kompokhoz. (Mondjuk ez a nem kimondottan hungarikum máshol is tapasztalható Nyugat-Európában.)



Távolsági buszok

A megabus.com fapados InterCity busztársaság, sok jegy van £1-ért (+50penny foglalási díj), csak időben kell megvenni (láttam London-Glasgow-t 1,5 fontért (650km!)). A hosszú utakon igen népszerű az éjszakai járat. Aki bírja a buszon alvást, az nevetve megspórol egy szállást, s reggel vígan indulhat várost nézni. Gyermekkedvezmény nincs, de sokszor olyan olcsó a jegy, hogy nincs is értelme. A pályaudvaron véve a jegy az internetes ár tízszerese is lehet (Köszönet az infóért Sportswear-nek.)

 

A londoni Victoria Coach Station "érkezési oldala"

 

 


A National Express a magyar Volánbusz IC változata. Kis mértékben függ a jegy ára a vásárlás idejétől. A "rendes árú" (drágább) jegyek közt van, ami visszaváltható, van aminek csak a dátuma módosítható. Van gyermekkedvezmény, ami általában a teljes ár fele.
A verseny (fapados nyomás) ellensúlyaként vetették be az ún. funfare jegyeket: kb. 2 hónappal utazás előtt, 20-40 helyett 4-8 fontért válthatók, korlátozott feltételekkel, pl. nem váltható vissza. (Jujj, belehalunk; ezt már megszoktuk volna a fapados légitársaságoknál). Átszállásoknál sokszor jön úgy ki, hogy csak az egyik szakaszra van olcsó jegy, a másik elmegy korábban. (De ezt is megszoktuk a fapadosoknál.)



Vonat

Egy jó összefoglaló angolul a wikitravelen.

A jegyek általában ugyan annyiba kerülnek neten véve, mint a pénztárban.
Olyan is megesik, hogy adott 2 város között több szolgáltató is szállít, ilyenkor tisztázzuk a pénztárban, hogy melyikre is kérjük a jegyet, mert van, hogy másfélszeres az árkülönbség.

A MegaTrain (az említett Megabus ikertesója), fapados vasúti szolgáltató. Kisebb hálózata van, 6 hétnél korábban nem foglalható, viszont egyértelműen gyorsabb a busznál. Ugyan azon a honlapon lehet keresni a buszt és a vonatot. Célszerű a "Travelling by"-nál "All"-t megadni, ekkor mutatja a buszt és a vonatot is, de van, hogy csak az egyiket ajánlja fel, ez úticél függő. A MegaTrain, mint olyan, a The Stagecoach Group része, így olcsó jegyeivel a csoport járataira ad olcsó jegyeket, vonat esetén pl. a SouthWest-re.

Egyes járatokon a repülőkhöz hasonlóan szórakoztató érintőképernyős panel van beépítve az ülések hátába, a nem fapados utazók fizetnek is érte. ;-)

 

Modern szórakoztatóközpont a Great Western vasúttársaság személyvonatán.

 

 


Vonatjegyet venni a www.nationalrail.co.uk, a www.scotrail.co.uk vagy bármely hasonló honlapon keresztül lehet. A Megatrain olcsó jegyeihez azonban annak saját honlapján kell foglalni.



(BUSZ)JEGYEK ÉS KEDVEZMÉNYEK

Egyszer nagyon felhúztam magamat egy mondaton, amit a First busz honlapján olvastam a jegyár-információra kattintva (egyirányú egyszeri utazásnál), így hangzott: "Simply state your destination to the driver when you board and he ill advise the appropriate price for the distance travelled." azaz felszálláskor tudom meg a jegy árát. Általában az ilyen problémákra instant válasz a napijegy.
Ha rövid időn belül többször is utazunk, érdemes elfelejteni a single ticketet, és tanulmányozni a kedvezményeket, mint "2for1" (ketten utaznak 1 jegy áráért), "dayreturn" (napon belüli visszaút esetén ad kedvezményt), vagy a "family..."-jellegű jegyek, ami több személy együttutazása esetén ad kedvezményt. Legtöbb esetben a kedvezményt a pass szó jelöli, ez olyan bérletet jelent, ami időintervallumon belül korlátlan, vagy időtől függetlenül meghatározott számú utazásra jogosít fel.
A legegyszerűbb pass ilyen a napijegy (dayticket, dayrider, one day pass). Budapesttől eltérően 2-3 vonaljegy áráért 1 naptári napig (jobb esetben 24 óráig) ugrálhatunk fel s le a buszról egy-egy városban.
Város helyett inkább a zóna fogalmat használják: ebben beleértendő a város agglomerációja is. Egy zónás (napi)jegy a zónán (földrajzi egység) és a jegy érvényességén (időegység) belül korlátlan utazásra jogosít. Példaként említem a Freedom Travelpasst, ami 10,6 fontért (létezik off-peak változat, ~8%-kal olcsóbban) a Bristol-Bath körzetben 1 napig korlátlan számú utazásra jogosít vonaton és a legtöbb buszon, vagyis mozoghatok a 2 város között, de városon belül is akárhányszor szállhatok buszra. Országszerte számos hasonló zónás napijegy létezik különféle feltételekkel, ezeket nem sorolom fel. Egy dologban hasonlítanak: sokkal jobban megéri ezeket használni, ha már (1)2-nél többször szállunk járműre.
Londonban a vezetőnél véve 1 vonaljegy £2.2. Igen, Rablás, igen. Be kell szereznünk egy Oystert, ami egy chipkártya, és tölthetünk rá sok mindent, pl. napijegyet £4-ért, vagy vonaljegyet £1.30-ért.
Jellemző árak példaként: vonaljegy Edinburghban £1.2, Inverness City dayrider £3.30, Skye dayrider £7, Orkney dayrider £7.25, Highland dayrider £15. Ezek mind papíralapú hagyományos jegyek.

 

Ízléses porta Invernessben. Nem ritka az ilyen.

 

 


Az Explorer Pass (Scottih Citylink) kiváló megoldás Skócia felfedezésére (saját tapasztalat). Ára:
- 3 napos változat £35 ("3 out of 5", azaz 5 napon belüli tetszőleges 3 nap utazhatok)
- 5 napos változat £59 (5/10)
- 10 napos változat £79 (10/30)
Hogy mennyire megéri megvenni, csak annyit jegyzek meg, hogy egy Glasgow-Portree vonaljegy (Standard Single) 38,2 font alapáron, így hamar megtérül a bérlet ára. Explorer Passunk más kedvezményekre is jogosít (ingyenes turistaszálló szövetségi tagság, kompkedvezmény, stb.)
Az ún. Super Single jegyekből járatonként 1-2 darab kapható. Ára közelítőleg az alapár (Standard Single) harmada. (Hogy járaton belül különböző megállók közt váltható-e több ebből az olcsó jegyből, azt nem tudom, ahhoz venni kéne először 1 útra.) Meg kell nézni, van hogy átszálló útvonal esetén nem ajánlja fel, csak ha a 2 szakaszt külön vesszük.

 

A folytatásban Skóciába látogatok, a messzi szigetekre, valamint  tippeket szedek össze nomád/ultra-low-cost utakhoz.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://lokoszt.blog.hu/api/trackback/id/tr182806202

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.04.07. 21:18:35

hála az égnek nem találkoztál románokkal Skóciában, így egy igen hasznos és praktikus posztot sikerült összeraknod. Marosvásárhely is ilyen lett volna, ha nem érzel magadban valamilyne értelmetlen felsőbbrendűséget...

sportswear 2011.04.07. 21:28:23

Na, Gábor megelőztél, pont tegnap jöttem haza Londonból és akartam egy hasonló élménybeszámolót leírni. Én Southampton-ba vettem egy retúr vonatjegyet a Megabus-on, kettőnknek volt 7,5 Ł. (megnéztem, ha a pályaudvaron vettük volna a jegyet 74 Ł lett volna.) Onnan bejártam a környéket, Hamshire-t a Blustar társasággal, egy összes járatukra érvényes jegy 6.5Ł volt. Szóval voltam Winchesterbe, Southahamptonba, Tythe-ba, Ashurstbe, Lyndhurstbe és Brockenhurstbe. Tényleg szép kirándulás, simán megér egy napos túrát Londonból. Egyébként közvetlen vonatjárat van (kb. 1,5 óra a Waterlooról) a Southamptoni reptérre is, ami a flybe fapados légitársaság egyik bázisa, nagyon sok helyre lehet utazni onnan.

DePassant 2011.04.07. 21:57:00

komolyan mestska most már abbahagyhatnád ezt a hülye nyavajgást, senki nem kíváncsi rá, inkább olvasgasd a cities blogot, ha mások irományában csak a rosszat látod. az elmúlt napok megnyilvánulásai alapján kikerült a cities blog a kedvenceim közül...

mestska · http://cities.blog.hu 2011.04.07. 22:52:20

@DePassant:

olvass figyelmesebben. Épp most mondtam, hogy hasznos és praktikus poszt. A marosvásárhely is jó lett volna, pont ennyire, de úgy tűnik gábor barátunk fejébe valami turul költözik, ha arra jár, és nem látja a fától az erdőt.

Ha te azért veszed ki a kedvencekből a blogot, mert nem tetszik az, hogy valaki útleírásba valami nacionalista demagóg dumát fűz, akkor vedd... Ha Gábor nem képes felfogni, hogy pusztán attól, hogy magyar valaki, nem jobb ember mint egy román/bantu/manysi, az az ő baja. Ha nekem meg nem tetszik ez, akkor az az én bajom. Mindenesetre szabad véleménynyilvánítás van, úgyhogy ő leírhatja, hogy ő a király, mert magyar, és nálunk az utolsó birkapásztor is beszél angolul és nálunk mindenki a kukába dobja a szemetet, nem hagyja ott a patakparton meg a mezőn, bezzeg a románoknál... Én meg leírom, hogy útleírásba ez nem való hangoztassa otthon meg a kurucinfon mindezt. Szerintem a lokoszt blog legalja volt a marosvásárhelyi poszt, holott gábor korábban és feltételezem ezután is egy csomó jó infot oszt meg, mint pl. ebben a brit posztjában is, ahol én is olvastam újat. Pedig ha a magasröptű megjegyzéseit megtartotta volna magának, akkor még olvasható és hasznos is lett volna.

Kellett neki ilyen gyorsan írni a britekről, így nem úszta meg az összehasonlítást :D

sophokles 2011.04.07. 23:24:14

Eggyel több libsi van itt és a low cost topikban, mint amennyire szükség van. Menj Izraelbe, ha Magyarország nem tetszik. Kíváncsi lennék a beszámolódra, hogy mennyiben tapasztalsz ott inkább az általad áhított liberális demokráciát, mint mondjuk nacionalizmust.

Mirkó királyfi 2011.04.07. 23:58:45

A Megabus néha még 1 fontnál is olcsóbban adja a jegyeket, múlt hónapban a Birmingham-Liverpool út kettőnknek 50p-be került, vagyis csak a foglalási djat kellett kifizetni :) Eddig 3 retúr utam volt velük, ebből egyedül az Edinburgh-London éjszakai buszozás volt problémás, ui. valami hihetetlen állapotban volt a busz. A lengéscsillapítók totál halottak voltak, a 9 órás úton végig pattogott, sikoltozott az egész utazóközönség. Gyakorlatilag csak azt a 10 percet aludtam át, amit Sheffield mellett, a pihenőben töltöttünk...
De ez nyilván extrém kivétel, amúgy én is ajánlom őket.
A National Express is jó, időben foglalva funfare-jegyet kifejezetten olcsó utakat lehet találni. És többnyire vannak akcióik. Partnerakciók pl. 2 kaja egy árán éttermekben, belépők két főre egy árért, vagy most pl. a következő út féláron van, ha jegyet vesz valaki.

DePassant 2011.04.08. 00:05:54

@mestska: Akkor ezentúl, ha Gábor ír egy cikket mindig ott leszel az első kommentelők között, hogy "na ebben már nincs románozás, de bezzeg a Marosvásárhelyi cikkben, blablabla"???
Szapultad Gábort már itt is, a lowcost fórumban is, elég volt!
Szerintem remekre sikeredett ez a cikk is, volt benne újdonság még nekem is. És a Marosvásárhelyi beszámolóban leírtakkal is egyet kell értsek (amit te annyira kifogásolsz).
És igen a cities kikerült a kedvencek közül, mert irtó nagy csalódás volt olvasni a lekezelő, kurucinfózós, "szánalmas vagy"-ozós hozzászólásaidat. Az írásaidon keresztül ennél kulturáltabb embernek ismertelek meg.
Téma részemről lezárva, és még egyszer: mindkét cikk tetszett, csak így tovább Gábor!

mestska · http://cities.blog.hu 2011.04.08. 00:06:09

@sophokles:

látom a te szellemi színvonalad sem üt magas mércéket... ha valakinek nem tetszik, hogy mások románoznak, akkor az libsi és menjen izraelbe.

gratulálok.

TappMancs 2011.04.08. 00:08:30

metska, picsogsz mint egy csaj :D

Hajrá Gábor, köszönjük az írást!

mestska · http://cities.blog.hu 2011.04.08. 00:13:33

@DePassant:

ismétlem, te dolgod, hogy olvasod-e vagy sem, nem kötelező... Ott nem fogsz találni románozást, megigérem :)

és bizony-bizony, aki egy útleírásban románozik, az szánalmas és kurucinfóra való.

De a kommentek alapján úgy tűnik, a blog olvasóinak egy része onnan jön át. Meglepő.

(ja, és én büszke vagyok arra, hogy magyar vagyok, csak épp pusztán ettől még nem érzem magam felsőbbrendűnek más nemzetiségüeknél, legyen az román, bantu vagy angol. Szerintetek ez "libsi", szerintem minimális intelligencia kérdése)

De majd Gábor megmutatja a magyar, anyanyelvi szinten angolt beszélő pásztorokat, és megmutatja, hogy nálunk csak úgy ragyognak az utcák a tisztaságtól. Amíg ezt nem mutatja meg, addig csak szánalmas nagyzolásként lehet tekinteni a románokat hasonlókért fikázó megjegyzéseire.

A moderátoroktól elnézést kérek, itt abbahagytam.

sportswear 2011.04.08. 08:39:02

@Mirkó királyfi: Én vonattal mentem, a svájciaknak is meg lehetne mutatni, annyira pontos, tiszta és rendezett volt.
@sophokles: Erről jut eszembe, hogy Pozsonyból indul egy menterendszerinti chartel Tel Avivba. Sun d'or a neve (www.sundor.co.il/sundor/translations/iw/mainlayout.html, sajna azt nem sikerült kiderítenem mennyibe kerül egy jegy. Mindensetre most az ismeretségi körömben sokan voltak ott, és csak hiperlativuszokban beszéltek Izraelről, hogy milyen szép, meg milyen kedvesek az emberek, és milyen szuper éjszakai élet van.

tg_mak 2011.04.08. 11:13:40

@sportswear: Kössz a megabuszos infót, beírtam. Szerintem írj az utadról egy röpke beszámolót, a konkrét helyleírások (ld. cotswoldsi beszámolóm) gyakran hasznosabbak egy ilyen általános leírásnál.