Fapadbarát repterek

Fapadossal okosan

Az akciókat, hirdetéseket látva sokakban felmerülhet: tényleg lehet ingyen repülni? Ha ingyen nem is, de néhány €-ért már simán. Egy-egy utazás előtt célszerű alaposan felkészülni a légitársaságból, a reptérből, a városból. Érdemes tisztában lenni a "játékszabályokkal." Történeteiteket, élményeiteket a lokoszt kukac gmail pont com címre várjuk.

Lájk

Kommentek

Címkék

ace (6) airberlin (9) ams (3) amsterdam (4) anglia (3) barcelona (20) bcn (20) bécs (4) bergamo (19) beszámoló (122) bristol (6) brüsszel (3) bts (10) bud (22) budapest (59) clickair (4) csomagdíj (3) dublin (3) easyjet (35) eindhoven (3) ellenőrzés (4) erdély (4) fapados (189) forli (5) franciaország (3) genf (5) girona (3) hahn (3) helyi info (13) ibiza (4) isztambul (4) katalónia (10) kézipoggyász (6) kijev (3) koppenhága (3) lanzarote (6) liverpool (3) lokoszt (144) london (8) lowcost (150) ltn (6) luton (6) madrid (6) mallorca (5) malmö (3) málta (3) manchester (4) milánó (3) nyaralás (3) olaszország (13) olcsó repülőjegy (61) online checkin (3) párizs (6) pmi (6) poggyász (3) portugália (4) pozsony (9) psa (3) repülés (10) repülőjegy (4) repülőterek (31) riga (3) rimini (5) róma (6) ryanair (96) santander (3) schwechat (3) security (3) skyeurope (20) spanyolország (36) stockholm (7) temesvár (7) tenerife (5) törlés (3) trapani (3) treviso (3) tsf (3) tsr (8) uk (3) utazás (118) városlátogatás (53) városok (56) Varsó (3) vie (5) weeze (4) wizz (72) wizzair (140) Címkefelhő

A kijevi tél

2012.12.31. 11:38 | lokoszt | 1 komment

Címkék: budapest beszámoló bud wizz kijev wizzair lowcost városlátogatás lokoszt

Balázs elsők között tesztelte a Wizz kijevi járatát. A város szépségeiről és a helyi közösségi  tömegközlekedés rejtelmeiről is olvashatunk az alábbi képes beszámolóban, mellyel egyúttal olcsó repülésekben gazdag új évet is kívánunk és köszönjük az egész éves közreműködést minden író, olvasó és kommentelő lokosztosnak.

Kezdjük ott, hogy 2012. február 3. Ez úgy indult, mint az ezt megelőző többi névnapom, de tartogatott néhány emlékezetes pillanatot, mint például: ezen a napon szereztem típusvizsgát a PESA villamosok vezetésére, ezen a napon kezdett el hullani a tökigérő hó, melynek következtében - mint a munka hőse - sikeresen el is törtem a bokámat munka közben. És ami az ügy szempontjából a legfontosabb: ezen a napon állt le a Malév.... és ennek következtében juthatott a Wizz ilyen járathoz, mint a BUD-IEV. A jegyet a járatindítás bejelentésének napján, szeptember 10-én vettem, és úgy voltam vele, kezdjük az elején, menjünk a nyitó járattal.

Budapesti gép landol Zhulyany-n.JPG
A december 14-i első járatot a HA-LPJ teljesítette, 112 utassal a fedélzetén. A boarding időben elkezdődött, de "szokás szerint" állhattunk vagy 40 percet a buszban :-/ Mint kiderült, volt egy kis protokoll-fogadás az indítás miatt, és emiatt volt csúszás. Cpt. Szegedi Béla vitte a gépet, felszállás kelet felé, majd 80 perc után érkeztünk meg Kiev kisebb repterére. A leszállás előtt volt egy kis városnézés, átmentünk a Dnyeper felett, majd hajtűkanyar nyugat felé, és síma landolás. Szép repülés volt, bár jórészben felhős volt az idő. A fogyasztás rendkívül alacsonyan mozgott.

UTair gép a Zhulyany reptéren.JPG

A leszállás után, de a parkolóba állás előtt megtekinthettük a hósipkás régi, vagy félreállított gépek garmadáját, majd a parkolóba állás után az egyik busszal sajtósok is jöttek, fotóztak és videóztak az első "pesti gép" miatt. A gépről egy kisebb, és egy háromtengelyes busszal vittek a terminálhoz. Mi gyorsan átestünk az útlevél-ellenőrzésen, megkérdezték, hova, mennyi időre jöttünk, hol szállunk meg. A terminál egyébként nagyon tiszta és rendezett, szimpatikus volt, van ingyen wifi is, ami kb. 10-15 percenként nyom egy automatikus, 10 másodperces reklámot a gépünkre. A terminál előtti parkolóban még csak-csak el volt takarítva a hó, de onnantól küzdeni kellett. A tömegközlekedést a reptérről a 22-es trolival terveztük megoldani, de erre utaló jelet nem láttunk, de azért - trolivezetői ismeretek lévén - azért megleltem :-) A megálló a parkoló kijárata után, a "főúton" van, szinte csak egy csapás vezetett oda a kisebbfajta hómezőn át. Jött is épp a troli, amire felszállva a trolivezetőtől akart valaki jegyet venni, de a néni hátrafelé mutatott, hogy "bent". Nos, ez a jelzés annyit tett, hogy jött a "kontroller", amit talán mozgókalauzként tudnánk aposztrofálni, de inkább fedélzeti jegyárusnak nevezném. Megvettük a jegyet, ami írd és mondd, 1.50 hrivnya volt (kb. 40 Ft!!!), nézett is nagyot a néni, hogy kezébe nyomtam a százhrivnyást, hozzátéve, hogy "dva" :-)

Marsrutka-taxi.JPG
A troli nagyon lassan haladt az oltári dugóban, de akadt egy házaspár, akik segítségével előbb egy marsrutka-taxira (=kétajtós kis magánbusz, erre már drágább jegy kell, kemény 2,50 hrivnya), majd metróra tudtunk átszállni. A marsrutka-taxin nincs kalauz, itt a buszvezetőnek kell adni a pénzt, és ő ad vissza. Az emberek, ha nem férnek a sofőr közelébe, akkor egymásnak adják a pénzt, és így, láncolaton keresztül kerül vissza a visszajáró is! A kijevi metró is érdekes állatfaj kérem szépen: nincs jegy, hanem az állomásokon tudsz venni token-t 2 hrivnyáért (ez már ugye vagy 50 Ft! :-)) A token nem más, mint egy kék kis műanyag zseton, et kell bedobni a beléptetőkapuknál, ahol általában nincs kar, csak a belépőkapuk végénél lévő fülkében lévő (vagy alvó....) néni látja, hogy felvillant-e a zöld fény. A metrókocsik olyanok, mint pesten, csak sokkal nagyobb a zsúfoltság: sokszor úgy éreztük, alakzáró kötéssel préselődünk egymáshoz, mindezt egy rossz szó vagy szitkozódás nélkül. Birka türelem rulez :-)

Kijevi metróállomás.JPG
A szállásunk a Dnyeper Patona-hídja mellett lévő Slavutich hotelben volt: olcsó, de kopottas. Tipik szocreál épület, annak megfelelő belsővel, bár egy szavunk sem lehet, mert tiszta volt minden. Az economy twin szoba ára 3 éjszakára, reggeli nélkül otel 10% kedvezménnyel 82€ volt. Végül vettünk reggelijegyet is, azzal sem volt gond minőség és bőség tekintetében, bár reggelire húsgombócot, pörköltszerű kaját ritkán eszem :) Napközbeni étkezésre ajánlom még a Főpályaudvar (Vokzalna metróállomás) előtt lévő McFoxy gyorséttermet, emberi árakkal, és KFC-szerű kajákkal és hamburgerekkel operál.

Pecherska Lavra 2.JPG

A belváros engem lenyűgözött, eddig sohase jártam ex-SZU országban. Hát, szó se róla, Kijevre is rányomta a bélyegét, pozitív értelemben is. Sok arany-hagymakupolás templomot néztünk meg, találtunk Lenin-szobrot is a Besszarábia téren (a tér alatti aluljáróban meg egy fantasztikusan jó és olcsó önkiszolgáló éttermet, amit csak ajánlani tudok!), és az operaház is említésre méltó. A belváros rövidke "Kiskörútja", a Kreshatyk hétvégén le van zárva az autók elől, és kisebb karácsonyi vásárrá változik a paloták közötti rész. A Szt. Mihály monostor mögül egy siklóvasút indul a Dnyeper partjára, a Postova plosha-ra. Mi egy kb. 60-70 éves nénit fogtunk ki, aki "vezette" a siklót, és egy tünemény volt: a fenti végállomáson beinvitált a vezetőfülkébe, fotózhattuk ott egymást, megmutatta, hogy az állomás mely pontjáról vana  legszebb kilátás a folyó felé, mindezt a rájuk jellemző fejkendőben, komolyan mondom, mint egy bájos nagymama, úgy viselkedett :-)

Sikló alsó állomása.JPG

Utolsó napra maradt a Pecherska Lavra megtekintése, ami egy monostor és a köré épített múzeumok sokasága. Ide a templomokba nincs belépődíj, de a múzeumokba 50 hrivnyáért lehet bemenni, a monostor mögül pedig szép kilátás nyílik a folyóra, és a folyópart fölé magasodó hatalmas, világháborús fémszoborra. Vannak ezen felül olyan kiállítások is a területen, amelyekre ez a jegy nem érvényes: ilyen a Mikroakármi kiállítás, ahol hihetetlen alkotásokat lehetett megtekinteni nagyító segítségével, pl. volt egy megpatkolt bolha, vagy hajszálba vésett rózsa, és sok hasonló különlegesség. Ez a kiállítás 10 hrivnyába került. Ide az Arsenalna metróállomásnál megálló 38-as trolival lehet eljutni. 

Szent Mihály monostor este.JPG

A hazautazás napján már 10 órakor elindultunk a szállóból a reptérre, de közel kettő óra alatt tudtunk ide kijutni. A metróban nagyon sokan voltak, élmény volt csomagokkal utazni. A Suljavka állomáson szálltunk áz ominózus trolira, amely megállóját nagy nehezen találtuk meg (a csomópont felüljárójának déli lehajtója után áll meg). Vártunk majd fél órát a trolira, mire jött, fel is szálltunk, és vártuk a kontroller-t, hogy jöjjön jegyet adni, de néhány megálló után egy ellenőrnő jött, kérdezve, hogy hol a jegyünk (gondolom legalábbis, hogy ezt kérdezte, mert ukránul és oroszul sem tudok). Mondtam neki kapásból, hogy adjon kettőt, és már vettem is ki az előkészített 3 hrivnyát a farzsebemből. Mondta, hogy nem, ő ellenőr, és van-e jegyem. Kézzel-lábbal, félig angolul próbáltam mondani neki, hogy nem jött a kaller, honnan vehetnék, de ő csak hajtogatta, hogy a vezetőtől kellett volna (ilyen a három nap alatt egyszer sem volt, még a szarrátömött heringjárat lakótelepi 99-esen is végigverekedte magát a kalauz). Mellettünk ült két srác, és az egyik kezdte el győzködni az ellenőrnőt, hogy hagyjon már békén minket, hát nem látja, hogy külföldiek vagyunk, és nem bliccelni akartunk. Nemsokára egy szabadnapos rendőr csatlakozott az ellenőrnő mellé, akik el akarták kérni az útlevelet, de csak addig dumált a srác, hogy adott két vonaljegyet a nő, és végül nem szórakozott velünk. Ez nagyon negatív dolog volt, de le a kalappal az utastársunk előtt, aki lyukat dumált az ellenőr hasába, és így nem büntetett meg minket. Komolyan nem értem: ugyanezen a trolin, a reptérről befelé volt kalauz, kifelé meg nem, és pont erre szállt fel az ellenőrző közeg... hát nem is értem ezt :-)

Forgalmi dugó a Suliavka metróállomás felett.JPG

A reptérhez persze nem a közelebbi, hanem a kicsit távolabbi megállóban szálltunk le (nem jelezte most se semmi, csak felismertük az épületet), ahonnan szintén a hóval borított "járdán", ill. ösvényen jutottunk a terminálba. A biztonsági átvilágítás után engem megkérdezett az egyik tag, hogy meddig voltunk, és milyen cél vezérelt minket Kijevbe (hogy ez távozáskor minek, nem tudom...). A gép pontban 13:15-kor landolt, de az indulás időpontja előtt pár perccel kezdték csak a boarding-ot (kissé ráérősen kezelte a kiszolgáló Swissport a helyzetet). A PB-seket külön busszal vitték ki a géphez, majd a nagy busz indult, majd a maradék utasokat a PB-sek busza vitte ki a végén. Egy utas elveszett, de volt feladott csomagja, így azt elő kellett halászni, így a parkolóból 14:20-kor indultunk, és ezután 5-6 perccel szálltunk fel, kelet felé. Kijev felett majd után sokszor kanyargott a gép, a néphez még a földön szólt Cpt. Bóna József, de a levegőben az elsőtiszt Majdán (?) úr szólt, szinte érthetetlenül. A fogyasztás most magasabb volt. de nagyon lassan haladtak, mert a külföldi utasok nem igazán igazodtak el a Wizz-magazinban feltüntetett kaják és italok között (nem tudom, mi ebben a bonyolult), meg sokan kártyával fizettek, amiket nem igazán láttak még a sztyuvik, és egyszer meg is kérdezte az egyik, hogy "most ehhez milyen országot üssek be?" :-)

Pecherska Lavra by night.JPG

Ferihegyen tökig érő felhő/köd fogadott, a talajt a landoláskor kb. 20 méterről láttam meg először. Volt két kisgyerekes utas, akik nagyon nehezen jutottak le a gépről, már nem is értettük, mire várunk. Ez azért elég bosszantó volt a buszon várakozva, de nem tudunk mit tenni. Az útlevél-ellenőrzésnél komoly sor alakult ki, bár más gép is landolt ekkor Kijevből.
Összefoglalva: ami tetszett Kijevben, a belváros (nappal is szép, de az éjszakai fények varázslatosak), a segítőkész, kedves emberek, az olcsóság, a reptér, az ételek. Ami viszont nem, az a jégbordás, takarítatlan járdák, az utastájékoztatás gyakori hiánya (csak a metrón volt szinte csak angol szöveg), meg ami évszakfüggő, az a jeges, fagyos szél, ami azért próbára tett minket, pedig jártunk mi már a Sarkkörnél is, Rovaniemi-ben. Tény és való, nem a tél a legideálisabb évszak Kijev meglátogatására :)

A bejegyzés trackback címe:

https://lokoszt.blog.hu/api/trackback/id/tr184989007

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csekkin 2013.01.07. 21:46:44

Jó poszt nagyon, tetszik. Remélem, hamarosan wizz-el Moszkvába is lehet egy karikát tenni :)