Beszállókártya helyett csőd

2009.09.19. 09:49 | lokoszt | 27 komment

Címkék: repülés spanyolország bécs fapados skyeurope törlés lowcost airberlin schwechat lokoszt

Krezidizel és családja augusztusban Spanyolországba utaztak egy barátjuk esküvőjére. Ha már ott voltak, esküvő után egy kicsit nyaraltak is önfeledten. Aztán eljött a hazaindulás ideje és kezdetét vette az SOS repjegyvadászat…

Mivel a barátunknak már nagy rutinja volt a repülőjegy vásárlásban, (10 éve él kint és sokat jár haza) ezért teljességgel rábíztuk magunkat ezen a téren. Alicantétól kb. 100 km lakik, ide sajnos csak Bécsből a SkyEurope közreműködésével lehetett átszállás nélkül eljutni. Vendéglátónk már többször utazott korábban a Sky-jal, soha semmi negatív kalandja nem volt. Februárban vette meg a barátunk a  jegyeket kint Spanyolországban. Akkor még nem volt különösebb zűr a cég körül, de nem is igazán néztük a fapados piac híreit.
Csak indulás előtt pár nappal figyeltünk fel a hírekre, hogy Pozsonyból indulnak a gépek, mert valami pénzügyi vitába keveredtek a bécsi repülőtérrel. Akkor már sejtettük, hogy nem lesz egyszerű menet, de az esküvő miatt mindenképp szerettünk volna menni. Annyit tudtunk a hazajutásunk érdekében tenni, hogy vittünk magunkkal tartalék pénzt is, ha esetleg más légitársaságnál kell jegyet vennünk…. Két turnusban 6 felnőtt és 2 gyerek vágott neki a kalandosnak ígérkező útnak. Kiutazáskor nem volt semmi kaland, némi késést leszámítva.

A hazautazás előtt már egyre rosszabb hírek jöttek, de próbáltunk optimisták lenni... Szeptember 1-én délelőtt jöttünk volna haza. Ha indulás előtti este elolvasom a híreket, akkor már kiderült volna, hogy baj van. Mindegy, elutaztunk Alicantéba, ahol a repülőtéren szembesültünk a SkyEurope csődjével. Rajtunk kívül még rengetegen álltak tanácstalanul a reptéren - hasonló szituációban, sokan meglehetősen kétségbe voltak esve.

Gondolom időre kellett volna hazaérniük, és nagyon szállásuk se volt, nyaralni jöhettek, pihenni, jól érezni magukat. Nem túl kellemes érzés egy nem létező légitársaság jegyével a kezedben állni a repülőtéren...

Nekünk szerencsére nem volt szállás gondunk, a vendéglátóinknál maradhattunk, de a gyereknek elkezdődött a suli, és nem akartuk, hogy sokat lógjon rögtön az elején.
Körülnéztünk ott a reptéren és mivel minden társaságnál durván elkezdtek felfelé menni az árak Ausztria irányába, nem mertünk sokat várni a jegyvásárlással. Tudtuk, hogy napról napra csak nőni fog a hazajutást kereső utasok száma... Talán mégse kellett volna ennyire kapkodnunk, de utólag már könnyű okoskodni.

A reptéren csak az AirBerlinnél volt jegy Ausztria vagy Németország felé, de már a Bécshez közelebbi városokba egy hétre előre se volt jegy 250 euro alatt.
Végül Münchenbe tudtunk venni jegyet két nappal későbbre (szeptember 3. 7:15) 130 euróért. Felhívtam az egyik cimborámat, aki bevállalta, hogy kocsival értünk jön.
A csapatunk másik fele 4 nappal később jött volna haza, ők időközben vadul jegyeket kerestek interneten. Akkor már jöttek a hírek, hogy önzetlenül - ellenben nem feltétlenül olcsón - segítenek más légitársaságok, persze azokra a járatokra egyre sem találtunk jegyet két héten belüli indulási időponttal…
Azért is nézelődtünk, mert úgy gondoltuk, ha jobb jegyet találunk akkor lemondjuk a reptéren vásárolt AirBerlines jegyeket.
A csapat másik fele végül 90 euróért talált jegyet Madridból Budapestre, szeptember 4-én késő este.

Nekik autót kellett bérelni és azzal mentek Madridba (kb. 500 km) és úgy jöttek haza. Ők végül valamivel olcsóbban jöttek ki, mint mi, de mi már nem akartunk variálni, és nem akartunk tovább maradni. Előbbre meg már nem volt jegy Madridból, csak sokkal drágábban. Barcelonát meg nem is nagyon néztük mert messze van Alicantétól kocsival, repülős átszállással meg nem akartunk jönni.
Végül az AirBerlinnel kényelmesen „hazajöttünk”, nagyon jó kis légitársaság, merem ajánlani. Münchenből 8 óra volt még az út kocsival hazáig.
Írtam levelet hazaérkezésünk után a FEOSZ-nak akik nagyon kedvesen válaszoltak is, bár sok jóval nem biztattak.
Átküldték a panaszunkat az európai fogyasztóvédelmiseknek, akik küldtek papírokat is amit szlovák nyelven kéne kitöltenünk és beadni...
Nem tudom van-e egyáltalán értelme a hírekben olvasott 280 000 db eladott, és nem teljesített jegy nem túl sok jóval kecsegtet. Ha lesz valami fejlemény, ismét jelentkezem.

szcsongor 2009.09.19. 16:28:12

Azért az szép, hogy a cimborát odarendeltétek Münchenbe, de ti Barcelonába nem mentetek fel, mert hogy messze van :)
Alicante-Barcelona-Budapest meg egyébként van Clickairrel, igaz, hogy átszállós, de ki lehet fogni olcsó jegyeket.

turulpina 2009.09.19. 16:32:26

mi is még ki tudtunk menni alicanteba, visszafelé (szept 8án) már megszűnt a sky.

Foglaltam a hazaút előtt egy héttel egy alicante-barcelona jegyet (120euro 2 főre), majd egy wizzair "mentesítő" jegyet barcelona-budapest (70euro 2 főre). Szóval 2en hazajöttünk 50 ezerért, semmi autózással.

A hab a tortán, hogy tegnap a bankunk visszautalta a teljes sky jegyárat (oda-vissza kb 95 ezer).

lokoszt · http://lokoszt.blog.hu 2009.09.19. 16:35:12

@turulpina:
Hello. Nem mondod! Szerintem nem sok esély volt visszakapni a lóvét. HA van kedved leírhatnád a matekot, mert sokan várnak a pénzükre. Az utazás szervezés is érdekel :)

fingerbangs 2009.09.19. 17:28:48

azt mondjatok meg nizzaba lesz e jarat sky helyett

Kniight 2009.09.19. 17:31:25

Ha a tetves MÁV nem volna annyira szar, akkor eurorail jeggyel simán el jöhettetek volna vonattal is.
Elég komoly akciói szoktak lenni a DB-nek.

A szívás az hogy a 7-8 órás vonatútból 3-4 et magyarországon tököl, és a máv simán csinál belőle akár 12 órát is.

lokoszt · http://lokoszt.blog.hu 2009.09.19. 17:31:48

@fingerbangs:
Jó lenne, de egy darabig marad szerintem az átszállásos verzió. Pesten nem éppen a bővítés a trend mostanában.

Kniight 2009.09.19. 17:32:32

@Kniight: Bocs, kimaradt, hogy München-BP viszonylatban

tygger 2009.09.19. 18:02:40

@lokoszt:
azoknak volt és van, akik kártyával fizettek. az a pénz ugyanis még nincs a skynál, nekem jövő hétre ígérték a visszautalást.

tygger 2009.09.19. 18:05:23

@tygger:
mi egyébként szardínián maradtunk ott, de ryanairrel "hazajöttünk" pozsonyba. lehetett volna budapest is, de úgy nagyon szoros átszállások lettek volna, ezeknek a fapadosoknak a pontosságában meg nem bízom.

lokoszt · http://lokoszt.blog.hu 2009.09.19. 18:05:26

Gondolom a csőd előtt nem sokkal foglaltál, akkor még lehet esély. Olyannál lenne érdekes a visszautalás, aki 2-3hónapja foglalt.

turulpina 2009.09.19. 18:07:34

@lokoszt: Amikor szept 1-én megláttam a neten, hogy a skynak végleg kaputt, először én is csak kb. 240-250€-tól találtam különféle járatokat (pl. easyjet: alicante - british midland - budapest, vagy airberlin: alicante - palma maiorca - vienna).
Aztán megláttam a wizz ajánlatát,h 30€-ért elhozzák a sky-osokat, csak be kell adni foglaláskor a sky foglalás kódját (malév, easy kb. másnaptól adta ki a saját ajánlatát, én addig nem bírtam várni).
Úgyhogy gyorsan befoglaltam egy barcelona-budapestet 2x30 + 10 (1 bőrönd) €-ért, nem vol kérdés, hogy ennél jobbat nehéz lesz találni (1 héttel a tervezett hazaút előtt, nem hónapokra előre!).

Utána már csak azt kellett kifundálni, hogy jutok barcelonába. a skyscanner.net segítségével egy csomó alicante-barcelona járatot találtam, a legolcsóbb a vueling volt, 120-ért 2 főre.

Banknál meg kérdeztem, hogy tudnak-e vmit kezdeni sky-jegyekkel. Mondták, hogy adjak be panaszt. Bankkártya panaszként lehetett jelezni, mégpedig a "nem teljesített szolgáltatás" opciót lehetett erre ráhúzni.
Ezután a bankom visszaszedte a pénzt a sky bankjától.
Mondjuk ehhez én se fűztem sok reményt, de végül is visszautalták...
Így 190€ volt a kettőnk oda-visszaútja. :)

turulpina 2009.09.19. 18:11:19

@lokoszt: tekintve, hogy kismillió helyi fapados járat van spanyolországon belül is (meg gondolom más európai országokban is), ez azért nem tragédia. El kell jutni egy nagyvárosba, és onnét tovább egy helyivel a célállomásba.

lokoszt · http://lokoszt.blog.hu 2009.09.19. 18:12:02

@turulpina:
Ennél többet tényleg nehéz lett volna kihozni a lehetőségekből

tygger 2009.09.19. 18:16:35

amúgy ez durva, én már 1-jén beadtam a panaszt, mégis csak jövő hétre ígérik az utalást.
az erste nem jó bank. és ezt is úgy értem el, hogy többször basztattam őket, visszahívattam magam, stb.

én kicsit elsiettem a foglalást, már 1-jén délelőtt lefoglaltuk a ryanair a jegyeket a mentőöves bejelentések előtt, de utólag megnézve sokkal sokkal jobban nem jártunk volna, ahol meg mégis, ott hajnali 3kor kellett volna indulni, hogy elérjük a délelőtti gépet tőlünk 200 km-re. ennyit meg nem ér 10e huf differencia.

mondjuk szardínia kicsit nehézkesebb hely ilyen szempontból. ryanairrel és a hahni reptérrel meg vigyázzatok, mert kegyetlenül betartatják a súlyhatárokat... ezt-azt ki kellett sajna dobálnunk.

turulpina 2009.09.19. 18:19:55

@tygger: hja, budapest bank korrekt volt, én kb. múlt héten jeleztem a panaszt, most kedden vittem be a nyilatkozatot, és pénteken már utaltak. :)

Nekünk pont jól jött ki a járat, a szept 8-i sky-al jöttünk volna, ehelyett lett 8-án 9.10-10.00 között a vueling, aztán 14.30-kor tovább a wizz-el, csomag kivétel, kajálás, 1.5 órát kellett csak elb.ni és már lehetett menni becsekkolni.

tygger 2009.09.19. 18:23:38

@turulpina:
most megnéztem a számlámat, rajta van. de nem keveset kellett várni, már minden ismerősömnek megjött, de a lényeg, hogy itt van.

mi a felszámolási eljárásban is játszunk kártérítésre, persze nyilván nem kapunk, de aki nem próbálkozik, ugye... :)

turulpina 2009.09.19. 18:29:18

@tygger: én elégedett vagyok így is, tekintve, hogy odafelé még sky-al mentem, de a teljes lóvét visszakaptam. :)

Mondjuk odafelé 29-én mentünk volna reggel 6-kor, ehhz képest mikor kiértünk pozsonyba, kiderült, h 23 (19!!!) órát késik a gép, vasárnap 0.30-ra volt kiírva...
Kocsiba be, vissza budapestre, majd este f8-kor irány vissza.
Így legalább a sky fizette a két pozsony-budapestet.

Rob67 2009.09.19. 18:35:03

Én Angliában élek, a kisfiam itt jár iskolába.
A nyári MO-i nyaralás végén a szüleim kíséretében készült visszatérni, SkyEuroppal.
Gondosan megvettem a jegyeket, már májusban.
Augusztusban sokasodtak a felhők már, de reméltem nem lesz gond.
Augusztus 30-án este még felhívtam a Sky ügyfélszolgálatát, hogy minden rendben van-e.
A válasz igen volt. 1-re tönkrementek.
A kisfiam visszaszámlát, már órákban, az iskola kezdődik, neki itt az otthona, a szülei.
Egy ultrastresszes nap után, egy segítőkész és aranyos magyar testvér - na meg némi plusz pénz - segítségével megoldottuk.
Közben őszültem egy kicsit, de a kisfiamnak tett ígéretemen nem esett - akkora - csorba.
Halál a Sky-ra :)

tygger 2009.09.19. 18:35:09

@turulpina:
hogy mennyit? ajjaj. azért az már bosszantó kategória... nekünk a pozsonyi indulás még rendben volt.

egyébként szívtam a fogam a bejelentéskor, de tudtuk jól, benne van a pakliban, fel voltunk készülve. és azért sajnálom őket, rengeteget repültünk velük.

most marad a nagyszájú ryanair, meg a kicsit suta wizzair.

tuningfine1 2009.09.19. 18:59:51

Arról persze nem szól sehol egy cikk,hogy Október 21-től megszűnik a Ryanair, Glasgow Prestwick - Budapest ,közvetlen járat. Több ezer embert elvágva a közvetlen hazajutás esélyétől.Skóciából -Magyarországra. Talán ez is egy "jel" ? A ryan is bedől?

Írországi Utazók · http://www.reserva.blog.hu 2009.09.19. 20:15:30

"A ryan is bedől?"
Azt azért nem gondolnám:)
1 leáll 5 meg indul:))

De ha gondolod erre fogadhatsz is :
www.tourcms.com/blog/2009/09/01/as-predicted-by-paddypower-market-skyeurope-is-first/

100-1-hez fizet ha mégis bedőlne:)
14-1-hez ha a Malév dőlne be
(csak az arány kedvéért)

Most olvastam, hogy a Ryanair 600 millió euró bevételre tesz szert egy évben a jegyeladáson túl, jutalék hotelből, autóbérlésből, biztosításból, csomagdíj stb.

Ők jól állnak nem kell értük aggódni.

lokoszt · http://lokoszt.blog.hu 2009.09.19. 20:54:10

@tuningfine1:
Sajnálatos tény, de a Ryanair esetébe nez nem meglepő. Valószínűleg Ti több ezren nem tudtátok rentábilissé tenni a desztinációt. De azt is feltételezem, hogy a hárfások előtt is volt élet a két ország között és ezután is lesz. Nem hinném, hogy a cég csődbe menne, maximum Pest nem pálya nekik, van ez így. (Lásd, korábban BRE, HHN, meg most is ki tudja mit zárnak be még)

sYg · http://lokoszt.blog.hu 2009.09.20. 10:46:42

na, a folytatás lemaradt...
ha minden megszünő desztináció után posztolnánk elég negatív lenne a blog, sajnos budról inkább csökkentenek, egy-egy bővítés igazi öröm

pöcsköszörű · http://sunt.blog.hu 2009.09.20. 13:12:15

@tuningfine1:
Azért volt cikk, csak tájékozódni kell.
pl. ez pl. még májusban: www.fapadosinfo.hu/hirek-a-fapados-bizniszbl/258-fptel
de azóta is:
www.fapadosinfo.hu/hirek-a-fapados-bizniszbl/309-frpikcan
Olvasd ezt a blogot, a low-cost topicot és a fapadosinfo-t és akkor nem maradsz le semmiről és nem reklamálsz utólag.

Mellesleg én is gyakran járok Skóciába, a megszűnés óta oda Stockholmon át, vissza Brüsszelen át Wizz+Ryan kombóban 4-6 ezer ft+ 5-10 euróért lehet foglalni.

tuningfine1 2009.09.20. 20:11:02

@pöcsköszörű: Nem reklamáltam. Csak elkeseredtem..
Hiszen már számtalanszor utaztam haza és a gép mindig fullon volt,oda-vissza. Ezzel nem csak én vagyok így. De utaztam már PIK-ből Belfast-ba úgy hogy a személyzettel együtt 14-en voltunk a 747-esen.(mi 4-en) Nem értem. Köszönöm a linkeket. Sokat segítettél megérteni. Én csak az itteni lapokat böngésztem. Itt most mindenki azon agyal hogy EDI-London GAT-LUT-BUD. Vagy EDI-Pozsony. Te EDI-ben szálsz le-fel ?

sYg · http://lokoszt.blog.hu 2009.09.20. 21:20:58

@tuningfine1:
"14-en voltunk a 747-esen.(mi 4-en)" de legalább mindannyian tudtatok ablakhoz ülni :):):)

No de komolyan... talán GAT-ről easy BUD? nem pálya?
Pozsonyból még Bp-re háááát...
Még én is elkeseredtem, milyen lehet nektek...?