Fapadbarát repterek

Fapadossal okosan

Az akciókat, hirdetéseket látva sokakban felmerülhet: tényleg lehet ingyen repülni? Ha ingyen nem is, de néhány €-ért már simán. Egy-egy utazás előtt célszerű alaposan felkészülni a légitársaságból, a reptérből, a városból. Érdemes tisztában lenni a "játékszabályokkal." Történeteiteket, élményeiteket a lokoszt kukac gmail pont com címre várjuk.

Lájk

Kommentek

Címkék

ace (6) airberlin (9) ams (3) amsterdam (4) anglia (3) barcelona (20) bcn (20) bécs (4) bergamo (19) beszámoló (122) bristol (6) brüsszel (3) bts (10) bud (22) budapest (59) clickair (4) csomagdíj (3) dublin (3) easyjet (35) eindhoven (3) ellenőrzés (4) erdély (4) fapados (189) forli (5) franciaország (3) genf (5) girona (3) hahn (3) helyi info (13) ibiza (4) isztambul (4) katalónia (10) kézipoggyász (6) kijev (3) koppenhága (3) lanzarote (6) liverpool (3) lokoszt (144) london (8) lowcost (150) ltn (6) luton (6) madrid (6) mallorca (5) malmö (3) málta (3) manchester (4) milánó (3) nyaralás (3) olaszország (13) olcsó repülőjegy (61) online checkin (3) párizs (6) pmi (6) poggyász (3) portugália (4) pozsony (9) psa (3) repülés (10) repülőjegy (4) repülőterek (31) riga (3) rimini (5) róma (6) ryanair (96) santander (3) schwechat (3) security (3) skyeurope (20) spanyolország (36) stockholm (7) temesvár (7) tenerife (5) törlés (3) trapani (3) treviso (3) tsf (3) tsr (8) uk (3) utazás (118) városlátogatás (53) városok (56) Varsó (3) vie (5) weeze (4) wizz (72) wizzair (140) Címkefelhő

Fogyasztóvédelmi bravúr, avagy kártérítés helyett jobb a bírság

2011.03.11. 18:27 | lokoszt | 4 komment

Címkék: wizz wizzair

Pétertől kaptuk az alábbi sztorit, így a Homár megússza a "Mi az a fapados?" és "Aki Wizzairrel repül az sikeres nem lehet" típusú kommenteket.

Előzetesen szeretném elmondani, hogy többször utaztam WizzAirrel. Kifejezetten szeretek velük repülni, mert eddig mindig kedvesek, rugalmasak voltak, ár-érték arányban pedig verhetetlenek.

És a sztori:még 2010 nyarán terveztünk egy hosszú hétvégét Riminiben, ahova a Wizz Budapest-Forli járatával szerettünk volna eljutni. Azon a gyönyörű, meleg, júliusi kora estén, kb. 130 utastársammal együtt már éreztem az esti pizza és sör ízét a számban, miközben tolták ki a gépet az helyéről. Az öröm nem sokáig tartott, lévén gyorsan vissza is gurultunk, majd némi hezitálás után visszaküldtek minket a tranzitba, mondván műszaki hiba van, de hamarosan indulunk. Aznap sajnos a Wizznek fokozottan nehéz napja volt, ugyanis a Londonba menő esti gépével is problémák voltak, így feszülten nézegettem az épületből, hogy a két gép között ingázó szerelő csapat melyik géppel végez előbb. Végül – nagy örömünkre – a miénkkel végeztek, ám ennek a Londoniak örülhettek: csomagcsere és indulhattak Lutonba. Végül este fél 12 táján szóltak, hogy törölték a gépet, aki szeretné, azt elviszik szállodába (piros pont a Wizznek), a többieket pedig várják vissza a másnapi 17.20-as induláshoz. Hát, ez nem esett jól, közel 23 óra késés. Se pizza, se sör, autózás haza… Persze (ír barátjukról példát véve) törölhették volna a járatot, és tulajdonképp kedves dolog volt, hogy egy lengyel gépet erre küldtek, de azért egy reggeli (akár hajnali) indulást jobban el tudtam volna fogadni. Rövid tanakodás után másnap elrepültünk az immár röviddé vált hétvégére. Riminit ajánlom mindenkinek, nagyon barátságos és kedves tengerparti település, szép óvárossal.

Hazaérve – rövid utánaolvasgatás után – igyekeztünk megszerezni a WizzAirtől a részünkre járó kompenzációkat, így panaszunkra (meglepően gyorsan, három hét alatt) válaszoltak, melyben felajánlották a felmerült plusz költségeink, étel, ital, benzin megtérítését – bár a reptéren nem adtak vouchert, de alapvetően egy újabb kis piros pont nekik. Ezzel szemben elutasították, az az Európai Bíróság 2009. november 19-én a C-402/07 és a C-432/07 számú ügyekben hozott egyesített ítéletének megfelelően utasonként járó 250 euró kifizetését, mondván „kártalanítás csak a törölt járat utasainak jár, amennyiben a törlés oka nem rendkívüli körülmény volt, a késéssel érintett járat utasainak - függetlenül a késés hosszától és okától – nem”. Mindezek után – némi önellentmondással – leírták: Ennek értelmében, mivel a technikai probléma önhibán kívül eső ok, Ön nem jogosult 250 EUR kártérítésre.”

Lévén, a hivatkozott ítéletek pont nem ezt mondják, ezért az EU leírása szerint (http://www.euvonal.hu/index.php?op=mindennapok_fogyasztovedelem&id=128) kitöltöttük az EU panaszbejelentő nyomtatványát, és az ott megadott illetékes szervezethez, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz beküldtük, hogy rendezze a helyzetet – mindez 2010 augusztus végén történt. Rövid két hónap után, többszöri érdeklődésre végül jelezték, hogy az eljárás kifejezetten időigényes, de vizsgálatot indítottak a WizzAirrel szemben. 2011 januárban – ismét többszöri levél után – tájékoztattak, hogy „belföldi jogsegély kérelemmel fordultunk a Nemzeti Közlekedési Hatósághoz annak érdekében, hogy a járattörlést kiváltó ok rendkívüli körülménynek tekinthető-e”. Hát igen, a hosszadalmas eljárás. De újabb két hónap múlva felszállt a füst, értesítettek, hogy döntést hoztak, olvassa el és nyugodjon meg szegény hiperaktív utas…

Rövid idézet a határozatból:

"...a légi közlekedés szabályozásának az utasok magas szintű védelmét kell szolgálnia a fogyasztóvédelmi körülményekre tekintettel"

"...figyelembe vettem, hogy a jogsértés  93 fogyasztót érintett, valamint azt, hogy a késés időtartama rendkívül jelentős, 23 óra volt"

"...figyelembe vettem, hogy a kártalanítás  összegének meg nem fizetése 93 fogyasztót érintett" (vagyis 23.250 euró)

"Súlyosbító körülményként értékeltem, hogy a társasággal szemben korábban már sor került hasonló jogsértés miatt bírság kiszabására"

"Figyelembe vettem, hogy a fuvarozó olyan jogszabályi rendelkezéseket sértett meg, melyek betartása és betartatása minden fogyasztó elemi érdeke".

És igen: "A Wizz Air Kft-t 50.000,- Ft fogyasztóvédelmi bírsággal sújtom."

Hát, ez cseppet meglepett. A WizzAir nem fizetett ki 93 utasnak (aki egyébként nem ennyi volt, mert szerintem ez a másnapi utaslista alapján készült – akkor már jóval kevesebben voltunk, ráadásul az a gép hazafelé is hozott volna pár utast…) 250 eurót, és ötvenezer forintra büntetik? Jelentős visszatartó ereje van egy ilyen büntetésnek…

Persze egy kérdés még nyitva maradt: hol van az én 250 euróm? Nos, erre is kaptam választ a fogyasztóvédőktől: „A kártérítés összegének meghatározása valamint a kártérítés érvényesítésének vonatkozásában Felügyelőségünk nem rendelkezik hatáskörrel. Kártérítési igényével bírósághoz vagy Békéltető Testülethez fordulhat”. Hurrá! Megbüntették utasonként kb. 2 euróra a Wizzairt, én pedig mehetek pereskedni, az eljárás után? Nem csodálom, ha inkább nem fizetnek…

A bejegyzés trackback címe:

https://lokoszt.blog.hu/api/trackback/id/tr902731517

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KennyOMG · http://etkt.blog.hu 2011.03.11. 21:21:18

Nevetseges, a muszaki hiba meg a vadkapitalista Amerikaban is a legitarsasag sajat hibaja, vita nelkul. Ha Peternek van hozza hangulata, lehet am meg tovabb tolni az ugyet:

www.airpassengerrights.eu/en/how-to-complain.html

Formanyomi:
ec.europa.eu/transport/passengers/air/doc/complain_form/complaints_form_en.pdf

Erdemes megirni nekik egy mellekletben a kis magyar abszurdot, hogy nem fizettek es mennyire vagtak ezert meg oket, hatha a hatosagnak is a kormere nezegetnek.

Írországi Utazók · http://www.reserva.blog.hu 2011.03.13. 14:07:53

Így spórolt a Wizz 99%-ot :)
2010-ben kétszer ragadtunk Magyarországon a Ryanair utasaként. Januárban köd miatt nem tudott BUD-on leszállni. A gép Pozsonyban landolt és 4 óra várakozás után törölték a gépet. Aki akart átfoglalt és utána bucsút intettek neki:).

A vulkáni hamu alatt megint csak otthon ragadtunk, de akkor legalább nem mentünk ki feleslegesen a reptérre.

Nekünk az utasbiztosítás fizet törlés és késés esetére kártérítés. A ködre fizetett, de a vulkánra nem mert szerintük az vismajor volt.

A ryanairtől nem is próbáltunk kártérítést kérni :). Bár ismerősök Franciaországba ragadtak és szállást ellátást kaptak tőlük!

Esetleg érdemes megnézni az utasbiztosításokat, talán van olyan amelyik fizet az ilyen esetekre.

miertisne 2011.03.14. 01:31:38

ne fizessen a wizz. ez a 250 a hagyomanyos legitarsasagokra lett kitalalva.
5999-ert utazol es 60e+ akarsz es meg elis jutottal oda ahova akartal.

vagy fizessen, de max a vetelar 80%-at.

ilyen nyomingerek miatt nem akarok 29999Ft indulo arat a 3999 helyett.
VAGY nem alaposan ellenorzott gepeket ill. meg felengedett gepeket, ha v.mi "kis"hibat talaltak.

mathuska tudatosvalaszto2018.blog.hu 2011.03.14. 14:08:38

nálam a germanwings van feketelistán, tavaly májusra szerveztünk egy izlandi utat, és bár közben kitört a vulkán, kisebb fennakadást leszámitva, max fél napos késéssel megérkeztünk reykjavikba (bud-london easyjet, gtw-kef icelandexpress), utolsóelőtti izlandi napunkon jó szokásomhoz hiven lecsekkoltam az emailjeimet és a german honlapján, hogy mégis minden rendben van-e, meglepetésre nem találtam a german holnalapján a lefoglalt járatunkat, először azt hitten csak az internet akadozik, de azért felhivtuk a reykjavik-keflavik reptér ügyfélszolgalatát, ahol annyit mondtak, hogy nem tudnak a törlésről, érdeklődjünk a légitársaságnál.
(közben összefuttunk egy sorstárs német középkorú hölggyel, aki szintén arra járat foglalt, ő sem tudott semmit). a german telefonos callcenteresét többszöri probálkozásra sikerült elérni, ahol megtudtuk, hogy törölték a járatunkat, sőt az összeset az elkövetkező hónapban, a sráccal pedig azzal mentegetőzött, hogy két héttel az ut előtt előtt értesitettek, pedig ez nem történt meg se telefonon, se faxon, se sms-ben, se email-ben, sőt a reptér sem tudott a változásról. de szerinte ez lehetetlen. aztán meglehetősen nyegle stilusban felajánlotta, hogy áttesz minket 1 hónappal későbbre, erre aztán igazán bepöccentem, hogy ennyire nem akarja felfogni a szitut, itt hagynak cserben izlandon, erre a válasz pedig az volt, hogy jó akkor visszafizetik az út árát és ezzel lecsapta a telefont. kösz a semmit, még nekünk kell hálásnak lennünk azért, hogy visszakapjuk a pénzünk egy nem teljesitett szolgáltatásért. horror áron végül az airberlin járatára foglaltunk, a german törölt reykjavik-köln helyett kb fél órával később induló reykjavik-düsseldorf vonalára. ez a tény azért lehet érdekes, mert később a benyujtott kártalanitási igényunkre (a távolságot figyelmbe véve fejenként 400 euro!!!) az volt a válasz, hogy vis major volt, nem jár nekünk kompenzáció

mégha igaza is lenne a társaságnak, egy sor kötelességet elmulasztott a germanwings, nem tájékoztatott a törlésről, nem ajánlottak fel re-routing opciót, a vis major helyzetet nekik kötelességük igazolni, nem forditva (ami meglehetősen nehéz annak fényében, hogy aznap az össze reykjaviki járat sikeresen felszállt, köztük az airberlin járata, amely kb fél órás késéssel kb ugyanazt a viszonylatot (kef-cgn helyett kef-dus) repülte, továbbá igencsak nehéz magyarázatot adni arra a tényre, hogy egy hónappal előre számolnak vis major helyzettel

egy dolog, hogy kártalanitást nem kaptunk, a legtöbb amit belőlük kicsikartunk az a repjegy árának vsszatéritése, elképesztő az stilus, amit megengedtek magunknak, gondolok a flegma callcenteresre, aki lecsapja a telefont, vagy a germanwings ügyfélszolgálatának a gyorsaságára, hogy uis 1 hónappal később méltatattak válaszra, amiben a vis majorra hivatkozva minden felelőség alól kivonták magukat

a németktől azért többet vártam volna
süti beállítások módosítása