Hogy miként utazhatunk a szigetországba, arról nagyon sok beszámoló olvasható. Ezúttal a földi lehetőségekről írok. Sokan kérdeznek tőlem a brit közösségi közlekedésről, megpróbálom összefoglalni amit pár év alatt tapasztaltam/olvastam. A cikk Skóciára fókuszál (2007-es intenzív tapasztalatokra építve), de a legtöbb dolog általában az egész szigetre érvényes. A hasznos kommenteket várom szeretettel, s beépítem a cikkbe utólag. A 2. részben a messzi Skóciát veszem célba, a Felföldet és a szigeteket.
(Frissítés: 2 jó összefoglaló Londonról és látnivalóiról: utazas-nyaralas.info/london és repulojegyutazas.hu/kategoria/legnepszerubb-varosok/london)
1. rész: "After landing... mind the gap! - közösségi közlekedés
Az első lépés: bejutás a reptérről
London esetében a fapadosinfo.hu/london nagyon jól összefoglalja (röviden: az Easybus £2-ért visz London belvárosába ill. vissza). Az említettel ellentétben (sokkal) korábbi járatra már nem lehet felszállni (szigorítottak), a jegyen azonban az áll, hogy ha késik a gép, a következő járatokkal is el lehet utazni (ez a város felé triviális). Ha nem London a cél, 2 lehetőség van: bemenjünk Londonba (átszállni egy filléres buszra), vagy nem. Előbbi olcsóbb, utóbbi talán gyorsabb. Vonattal is mehetünk, ez a reptér-város viszonylatban drágább. A repülőterekről indulnak távolsági buszok többfelé is.
Ha Glasgow-külsőn tesz le a gép (bízzunk benne, hogy visszaáll az FR BUD-PIK járata), legegyszerűbb vonatra szállni. Prestwick repülőterének saját vasútmegállója van: a beszállókártya felmutatásával a jegyvizsgálótól fél áron vehető vonatjegy BÁRMELY úti célra. Ugyan ez érvényes a reptérre irányuló, érvényes repülőjeggyel (esetünkben kinyomtatott beszállókártya) rendelkező utasokra is. A vonatok 6-23 óráig, félóránként (vasárnap óránként) járnak. Egy PIK-Glasgow jegy £6,70 helyett így 3,35 font, ha minden igaz. Ha nem tetszik a vonat, az X77 jelű busz visz be Glasgowba. Éjszaka expressz busz áll rendelkezésünkre, ezzel Glasgow 8, Edinburgh 14 font (a retúr jegy 14 ill 17 font).
Edinburgh repteréről a 35-ös busz visz be a városba, a központhoz a Forrest Road nevű megállónál kell leszállni. Vagy átszállhatunk közben a 48-as buszra, ami azért jó, mert a Princess streeten (főutca) megy végig. A 100-as "AIRLINK" busz pedig egyből a Princess streeti buszállomásra visz. Éjszaka az N22-es busz félóránként, a 35-öshöz hasonló útvonalon, de a főutcán keresztül jár. A város közlekedését a Lothianbuses nevű cég végzi. A buszmegállók térképe itt található, ajánlom tanulmányozásra a városközponti megállók térképét is. Itt meg a menetrendek vannak. Vonaljegy £1,20, nap(pal)ijegy 3 font. Éjszaka külön jegy kell, 3 fontért korlátlan utazásra jogosít 0-4 óráig. A 100-as buszon £3.5 a víteldíj, viszont 10 percenként jár, és wifi is van rajta.
(a nagy utca lent a Princess street, balra a vár látható)
A skót főváros egy ködös napon
Közösségi közlekedés
Meglepődtem, de a belföldi közlekedés árai néha sokkal jobbak a magyarországinál. A titok annyi, hogy a tarifa nem csak a távolságtól függ (inkább a vasúton), hanem sok esetben egyéb tényezőktől is (pl. mikor veszem, melyik szolgáltatónál), és rengeteg idény jellegű akció van. A jó árhoz néha "sakkozni" kell. Kicsit szerencsejáték is, viszont akinek nincs türelme olcsó jegyekre vadászni, annak a "standard price" bizony nem olcsó. Ez a korábban "rohadt kapitalizmus"-nak nevezett világ átka. :-P
A traveline honlapján érdeklődhetünk helyi és régiós helyközi közlekedésről, akár megállónként is kaphatunk menetrendi infót. Van, hogy egy járatot 2 cég közösen üzemeltet, ilyenkor általában mindkét szolgáltató jegye/kedvezménye használható.
Helyközi buszok
A Volán-Egyesülés brit megfelelőjét sok kisebb-nagyobb helyi/országos szolgáltató alkotja, mint a First vagy a Stagecoach, ahogy én láttam a nagyok is regionálisan működnek.
Az egykori helyi buszszolgáltatók (pl. a skót felföldi a Rapsons) pár éve az országos The Stagecoach Group hálózat részévé váltak. A régi honlapok átlátható kis világát (letölthető pdf menetrendek, vonalhálózati térképek), elsőre kaotikusnak tűnő színes-szagos portál váltotta fel, s azóta picit többet kell navigálni a honlapon, mire megtaláljuk, amit, amit keresünk - szerintem.
Íme egy kis segítség: a stagecoachbus.com honlapon jobbra fent a "Select Your Location"-nél válasszuk ki a keresett megyét/körzetet (térképes segítség itt). Ezután a körzeti honlapra jutunk, ahol mindenféle színes téglalap hívja fel a figyelmet a körzeti kedvezményekre, szolgáltatásokra (pl. vonalhálózati térképek - ahol van). Jobbra lent találjuk a jegyár információt (Fare information), egyes régiókban balra leni emeli ki a napijegyeket. A lap közepén lévő "Find A Timetable"-nél már az elején megadhatjuk a kérdéses útvonalat, mire a keresési találatoknál felajánl néhány járatot (route, number), vagy menetrendi tájékoztató füzetet (pl. Skye & Lochalsh - Guide 4), ezeket pdf-ben le is tudjuk tölteni, és kezünkben a részletes menetrend. Ahol több szolgáltató üzemeltet járatokat egy útvonalon, a jelmagyarázatban/menetrend tetején ez jelezve van.
A First glasgowi hálózata itt látható, a cég hálózatának többi régiója hasonló módon elérhető megtalálható.
Skóciában a Scottish Citylink a legjelentősebb szállító. Alapvetően nagyvárosok közt jár, de az útba eső kis falvakban is megáll. Menetrendje, ahol kell, igazodik a kompokhoz. (Mondjuk ez a nem kimondottan hungarikum máshol is tapasztalható Nyugat-Európában.)
Távolsági buszok
A megabus.com fapados InterCity busztársaság, sok jegy van £1-ért (+50penny foglalási díj), csak időben kell megvenni (láttam London-Glasgow-t 1,5 fontért (650km!)). A hosszú utakon igen népszerű az éjszakai járat. Aki bírja a buszon alvást, az nevetve megspórol egy szállást, s reggel vígan indulhat várost nézni. Gyermekkedvezmény nincs, de sokszor olyan olcsó a jegy, hogy nincs is értelme. A pályaudvaron véve a jegy az internetes ár tízszerese is lehet (Köszönet az infóért Sportswear-nek.)
A National Express a magyar Volánbusz IC változata. Kis mértékben függ a jegy ára a vásárlás idejétől. A "rendes árú" (drágább) jegyek közt van, ami visszaváltható, van aminek csak a dátuma módosítható. Van gyermekkedvezmény, ami általában a teljes ár fele.
A verseny (fapados nyomás) ellensúlyaként vetették be az ún. funfare jegyeket: kb. 2 hónappal utazás előtt, 20-40 helyett 4-8 fontért válthatók, korlátozott feltételekkel, pl. nem váltható vissza. (Jujj, belehalunk; ezt már megszoktuk volna a fapados légitársaságoknál). Átszállásoknál sokszor jön úgy ki, hogy csak az egyik szakaszra van olcsó jegy, a másik elmegy korábban. (De ezt is megszoktuk a fapadosoknál.)
Vonat
Egy jó összefoglaló angolul a wikitravelen.
A jegyek általában ugyan annyiba kerülnek neten véve, mint a pénztárban.
Olyan is megesik, hogy adott 2 város között több szolgáltató is szállít, ilyenkor tisztázzuk a pénztárban, hogy melyikre is kérjük a jegyet, mert van, hogy másfélszeres az árkülönbség.
A MegaTrain (az említett Megabus ikertesója), fapados vasúti szolgáltató. Kisebb hálózata van, 6 hétnél korábban nem foglalható, viszont egyértelműen gyorsabb a busznál. Ugyan azon a honlapon lehet keresni a buszt és a vonatot. Célszerű a "Travelling by"-nál "All"-t megadni, ekkor mutatja a buszt és a vonatot is, de van, hogy csak az egyiket ajánlja fel, ez úticél függő. A MegaTrain, mint olyan, a The Stagecoach Group része, így olcsó jegyeivel a csoport járataira ad olcsó jegyeket, vonat esetén pl. a SouthWest-re.
Egyes járatokon a repülőkhöz hasonlóan szórakoztató érintőképernyős panel van beépítve az ülések hátába, a nem fapados utazók fizetnek is érte. ;-)
Vonatjegyet venni a www.nationalrail.co.uk, a www.scotrail.co.uk vagy bármely hasonló honlapon keresztül lehet. A Megatrain olcsó jegyeihez azonban annak saját honlapján kell foglalni.
(BUSZ)JEGYEK ÉS KEDVEZMÉNYEK
Egyszer nagyon felhúztam magamat egy mondaton, amit a First busz honlapján olvastam a jegyár-információra kattintva (egyirányú egyszeri utazásnál), így hangzott: "Simply state your destination to the driver when you board and he ill advise the appropriate price for the distance travelled." azaz felszálláskor tudom meg a jegy árát. Általában az ilyen problémákra instant válasz a napijegy.
Ha rövid időn belül többször is utazunk, érdemes elfelejteni a single ticketet, és tanulmányozni a kedvezményeket, mint "2for1" (ketten utaznak 1 jegy áráért), "dayreturn" (napon belüli visszaút esetén ad kedvezményt), vagy a "family..."-jellegű jegyek, ami több személy együttutazása esetén ad kedvezményt. Legtöbb esetben a kedvezményt a pass szó jelöli, ez olyan bérletet jelent, ami időintervallumon belül korlátlan, vagy időtől függetlenül meghatározott számú utazásra jogosít fel.
A legegyszerűbb pass ilyen a napijegy (dayticket, dayrider, one day pass). Budapesttől eltérően 2-3 vonaljegy áráért 1 naptári napig (jobb esetben 24 óráig) ugrálhatunk fel s le a buszról egy-egy városban.
Város helyett inkább a zóna fogalmat használják: ebben beleértendő a város agglomerációja is. Egy zónás (napi)jegy a zónán (földrajzi egység) és a jegy érvényességén (időegység) belül korlátlan utazásra jogosít. Példaként említem a Freedom Travelpasst, ami 10,6 fontért (létezik off-peak változat, ~8%-kal olcsóbban) a Bristol-Bath körzetben 1 napig korlátlan számú utazásra jogosít vonaton és a legtöbb buszon, vagyis mozoghatok a 2 város között, de városon belül is akárhányszor szállhatok buszra. Országszerte számos hasonló zónás napijegy létezik különféle feltételekkel, ezeket nem sorolom fel. Egy dologban hasonlítanak: sokkal jobban megéri ezeket használni, ha már (1)2-nél többször szállunk járműre.
Londonban a vezetőnél véve 1 vonaljegy £2.2. Igen, Rablás, igen. Be kell szereznünk egy Oystert, ami egy chipkártya, és tölthetünk rá sok mindent, pl. napijegyet £4-ért, vagy vonaljegyet £1.30-ért.
Jellemző árak példaként: vonaljegy Edinburghban £1.2, Inverness City dayrider £3.30, Skye dayrider £7, Orkney dayrider £7.25, Highland dayrider £15. Ezek mind papíralapú hagyományos jegyek.
Az Explorer Pass (Scottih Citylink) kiváló megoldás Skócia felfedezésére (saját tapasztalat). Ára:
- 3 napos változat £35 ("3 out of 5", azaz 5 napon belüli tetszőleges 3 nap utazhatok)
- 5 napos változat £59 (5/10)
- 10 napos változat £79 (10/30)
Hogy mennyire megéri megvenni, csak annyit jegyzek meg, hogy egy Glasgow-Portree vonaljegy (Standard Single) 38,2 font alapáron, így hamar megtérül a bérlet ára. Explorer Passunk más kedvezményekre is jogosít (ingyenes turistaszálló szövetségi tagság, kompkedvezmény, stb.)
Az ún. Super Single jegyekből járatonként 1-2 darab kapható. Ára közelítőleg az alapár (Standard Single) harmada. (Hogy járaton belül különböző megállók közt váltható-e több ebből az olcsó jegyből, azt nem tudom, ahhoz venni kéne először 1 útra.) Meg kell nézni, van hogy átszálló útvonal esetén nem ajánlja fel, csak ha a 2 szakaszt külön vesszük.
A folytatásban Skóciába látogatok, a messzi szigetekre, valamint tippeket szedek össze nomád/ultra-low-cost utakhoz.