Régi adósságomat törlesztem az eindhoveni reptér rövid ismertetésével, bemutatásával. A diszkont áron repülő utasoknak (a lókoszt utasnak) fontos reptér Eindhoven. Ide érkezhetünk, ha 1 vagy 2 napos városlátogatás a cél, az 1 napos EIN kör az egyik klasszikus rövid kirándulás, aki az 1 napos repülést/túrát ki szeretné próbálni, kevésbé ennél alkalmasabb lehetősége van erre. Eindhoven akkor is fontos a lókoszt utazónak, ha Amszterdam a cél és EIN-ből autóbusszal vagy vasúttal megyünk tovább, valamint ha Eindhoven környékén szeretnénk körbenézni, városokat, falvakat, a vidéki Hollandiát megnézni, pl. Maastricht, Tilburg, Breda, ’s-Hertogenbosch, környező kis falvak, de akár Rotterdam vagy Hága is.
Nem elhanyagolható szempont (sőt!), hogy Eindhovenből számos helyre utazhatunk tovább kényelmes átszállással a Ryanair (pl. Portugáliába, Mallorcára, Ibizára, Marokkóba, Szardíniába), Transavia (pl. számos török városba, a Kanári szigetekre), Wizzair (pl. Riga, Vilnius, Gdansk), esetleg a Corendon (török nyaralóhelyekre) gépeivel. Gyakori vendég így itt a Wizz és a Transavia.
Budapestet a nyári menetrendben napi két Wizz járat köti össze Eindhovennel, a téliben hetente négyszer napi két járat és háromszor napi egy járat üzemel. A napi két járat és a menetrend praktikussága lígy lehetővé teszi az 1 napos kirándulást is. Ezen túl heti két alkalommal Eindhovent Debrecennel összekötő Wizz járat is működik. Az utóbbi két-három évben jelentős fejlesztéseket hajtottak végre az eindhoveni reptéren. A fejlesztések előtt is egy teljesen gördülékenyen működő, barátságos, családias méretű és hangulatú, utasbarát reptér volt. A bővítéssel, fejlesztéssel szerencsére ez nem változott, természetesen a méret és a funkciók igen. A fejlesztést-bővítést egész egyszerűen a forgalom növekedése indokolta, a reptér mérete már nem volt összhangban a forgalom nagyságával. EIN Hollandia második legnagyobb reptere Schiphol mögött, 2013-ban 3,4 milliós utasforgalmat bonyolított le. A régi terminál is barátságos, utasbarát volt:
A terminál default „csendes” terminál, azaz a monitorokon van minden lényeges információ. A mosdókban pedig (legalábbis pár éve így volt, arra is figyeltek, hogy esővízzel öblítsék le a megfáradt utasok (vég)termékeit :)
A kilátóterasz méretben változatlan maradt, a reptér belső terének jellege sem nagyon változott. És természetesen maradt a repülőgéphez való gyaloglás is. A Ryanair-es ketrec is a régi maradt.
A bővítés előtti terminál is a klasszikus lókoszt repülőtér tulajdonságait mutatta, nagyon komfortosan megvalósítva. Lókoszt alatt azt értem, hogy az egyszerű, de funkcionális és jól működő megoldásokat alkalmaztak. A repülőgépeket gyalogosan közelítjük meg, nincs buszoztatás vagy cső. A gyalogos megközelítés nagyon jól irányított, bólyák és irányító korlátok között jutunk el gépünkhöz. A bővítéssel a géphez jutás technikai része nem sokat változott, legfeljebb annyit, hogy a nagyobb forgalom miatt esetleg kicsit többet kell gyalogolnunk, hogy felszállhassunk.Nagyon látványos része a terminálnak a kilátóterasz, a reptér forgalmát meglehetősen zavartalanul és akadálymentesen követhetjük figyelemmel. Az alábbi fotók a felújítás előtt készültek.
Néhány fotó a felújításról:
A bővítés a terminál épületének megnagyobbítását és egy szálloda felépítését jelentette.
A terminál hasznos alapterülete jelentősen megnőtt, több új boltot nyitottak. Többek között egy Albert Heijn to go élelmiszerboltot, ami különösen jól jön. A boltok többsége a biztonsági ellenőrzés előtti részen van (mindenki számára hozzáférhető), a security után is van benn egy duty free bolt, aki még szeretne hazavinni pár apróságot Hollandiából. Mindenesetre a kinti (security előtti) Aviflora és Albert Heijn boltok szerintem a legjobbak a reptéren.
Bővítés utáni fotók:
Hatalmas fejlesztés és előrelépés a reptéri szálloda megépítése. Papír szerint egy háromcsillagos szállodáról van szó. A tisztaság és a szolgáltatások alapján simán megérdemelne magasabb csillagszámot. Arról nem is beszélve, milyen látványt nyújt egy jól kiválasztott szoba. A reptér forgalmát premier plánban lehet követni. Egy repülésfanatikusnak ez szinte megfizethetetlen! Meg lehet engem ezért kövezni, és a Burj al Arab-ban még nem szálltam meg (az eindhoveni Tulip Inn-ben meg igen), de a kettő közül gondolkodás nélkül és egyértelműen az EIN reptéri Tulip Inn egyik reptérre néző szobáját választanám, ha választani kellene.
Ez pedig egy igazi 3D-s látvány, de monitor/tv sem kell hozzá, csak egy jó irányba néző szállodai ablak...
Tömegközlekedés a reptérről.
Ha Amszterdamba, Den Bosch-ba vagy Utrecht-be szeretnénk eljutni a reptérről közvetlenül odajuthatunk. Eindhoven városközpontjába nagyon egyszerű a bejutás. Autóbusszal a legegyszerűbb a közlekedés. A 400 és a 401 jelzésű autóbuszokkal utazhatunk az eindhoveni Centraal Station-ig (Központi pályaudvar). A főpályaudvaron pedig azonnal át is szállhatunk a vasútra. A 400-as busz talán jobb választás lehet, ez egy shuttle típusú autóbusz, közvetlenül és megállás nélkül visz minket a Centraal Station-ig. A 401-es busz is jó választás lehet, igaz van jópár megállója, de látványosabb útvonalon halad és ugyanannyiba kerül. A viteldíj 3,5 € egy útra. Napijegyet (dagkaart)már nem lehet kapni. A másik megoldás, ha elektronikus jegyet veszünk, de az egyetlen útra egyszerűen nem éri meg. Ha valaki mégis chipkártyás megoldást keres: itt keressen: OV-chipkaart.
A 400-as és a 401-es végállomása: a Centraal Station-nál van.
Egyik legkedvesebb repülésemmel zárom lassan a fotók sorát, az alábbi repülőgép legelső útja volt egy BUD-EIN menet. Hála Istennek, én meg rajta voltam :)
ÚJ! Elkészült a reptéri utcakép az EIN reptérről!
Heeft u maar een prettige reis! :-)