Cuba libre

2009.01.02. 15:18 | lokoszt | 13 komment

Címkék: repülés utazás beszámoló fapados wizzair skyeurope lowcost

Az olvasóink írták rovatunk (lokoszt kukac lokoszt pont tk) egy újabb kellemes karibi beszámolót kapott. Andi és barátai elrepültek Kubába, méghozzá fapadossal, okosan. Közreműködött a SkyEurope, WizzAir és Jetairfly.
A gyilkos pillantású belga nyugdíjasok és miniszoknyás kubai határőrök után jöhet a szivar, a rum, a salsa és a fehér homok.

6-an indultunk útnak, akik áprilisban Európa 3 pontjáról foglaltuk a repülőjegyünket a kubai nyaralásra. A Jetairfly.com oldalon sikerült megtalálni az optimális dátumot: 2008. október 10-17, BRU-VRA-BRU útvonalon 339 EUR mindenestől. Ebben benne foglaltatik a biztosítás, adók, illetékek is, de fedélzeti szórakoztató egységet nem béreltünk 8 euróért, majd viszünk könyvet vagy barkochbázunk felkiáltással.
Brüsszelbe is el kell jutni valahogy, erre a legalkalmasabbnak a Wizz előző napi járata bizonyult, BUD-CRL útvonalon, 8220 Ft-ért.

CRL

Az odaút viszonylag eseménytelen, a Wizz hozza a megbízható fél órás késést, melyre még rácsúszik 20 perc, de addig nevetgélünk a kijelzőn, amely hírül adja, hogy az osloi járat „elgurult”.
Az új terminál Charleroi-n már lényegesen jobban hasonlít egy rendes reptérhez, innen busszal lehet Charleroi központig menni, ahonnan pedig vonattal érdemes Brüsszelt célba venni – így kb. másfél óra alatt bent lehet lenni a belvárosban is. Van transzferbusz is egyenesen a repülőtérről, de egyrészt drágább, másrészt pedig Brüsszel egy külső pályaudvaránál tesz le. Nekünk így még volt időnk egy gyors brüsszeli városnéző sétára és néhány sörre egy belga házibuliban, majd az utolsó metróval (fél 12 körül) irány a nemzetközi reptér, Zaventem.

BRU

Itt csendes, huzatmentes zug keresése, ahol meghúzhatjuk magunkat a reggeli 4-es check-in ig. A liftekkel szemben kellemesen sötét is van, úgyhogy ide telepszünk. Sajnos a széksorok itt is mind karfásak, így cikk-cakkban fekvés, karfához idomulni próbálás, deréktáji fájdalmak megjelenése után széksor mögé, a földre költözés, 200 Ft-os Tesco polifoam első bevetése, hálózsák/lepedő/törülköző kreatív felhasználása néhány órányi nyugodt pihenés reményében. Az elhaladó belga nyugdíjasok megvető arckifejezése kissé torzabbá válik, amikor a check-innél találkozunk később. A check-int megelőzi a Jetairfly bódénál a vízumként működő turista kártyák átvétele, ezután pedig irány a becsekk. Sínen vagyunk, mint József Attila, gyűrött arcunkat ezután a reptéri Starbucks kínálatával igyekszünk simábbá varázsolni. Vesszük a következő akadályt is, a biztonsági ellenőrzést, majd a boarding előtt nem sokkal kiderül, hogy egy órás késés várható, mely végül 3 órásra hízik. De hogy pánik ne törjön ki, étel-ital vouchert osztanak 10 euró értékben. Mivel a belső részen az éttermi kínálat – köszönhetően a korai időpontnak is – minimális, az utazóközönség visszaáramlik a biztonsági kapun kívülre, hogy ott fogyassza le a kapott jegyeket, ahol kész bőség szaruja várja az utazókat. 10 euróból pont kijön egy bőséges reggeli menü, sajnos kávét már ittunk a multiknál 4 euróért, úgyhogy itt csak teázunk.

Végül 9 előtt nem sokkal elkezdődik a boarding. A gép kényelmes Boeing 767-300-as, olasz személyzettel és feliratokkal. Az út 11 és fél óra, menet közben 2 film megy a kivetítőkön, de viszonylag keveseket köt le. Kétszeri étkezés, italosztás, jól tart minket a Jetair.

PUJ

Stop-over megállás Punta Cana repterén, (Dominikai Közt.), ahol már mellbe vág és az ujja köré csavar a karibi életérzés, köszönhetően a pálmalevelekkel fedett terminálépületnek és a boarding alatt játszó rumbatökös zenészeknek. Innen már csak másfél óra Varadero reptere.

VRA

Itt is minden flottul megy, a határőrök kedvesek, segítőkészek, de azért elég határozottak, meg is húzzuk magunkat. Bár feltűnik azért, hogy a dolgozók igen nagy hányada nő. Egyenszoknyájuk maximum combközépig ér, de a státusz valódi szimbólumának a minél extrémebb mintájú harisnya tűnik.
A reptérről egyébként több módon is el lehet jutni Havannába ill. Varaderoba. Elsőként ott van külön a turisták számára a Viazul busztársaság járata, de igénybe vehetünk taxit is, vagy ha jókor vagyunk jó helyen, kedvező üzletet köthetünk a hotelek transzferbuszosaival az üresen maradt ülésekre is (így történt, hogy majd’ 10000 km megtétele után igazi balatoni turistabusz hangulatban hallhattunk német idegenvezetést egy igazi cubano-tól).

A társaság egyik fele egy héttel később már indult is haza. A reptéren kis kavarodás, mivel a Brüsszelbe tartó gép helyett egy Punta Cana-i járat van feltüntetve, ám kisvártatva ez is eltűnik a kijelzőről. Megjelenik viszont egy járat, mely a jelek szerint Varaderoból érkezik Varaderoba, de legalább on time. Közeleg a becsekk, ezét hőseink igyekeznek kinyomozni, mi is lesz a brüsszeli géppel, ha már a kijelző nem tud ilyenről. A kubai bürokrácia itt beszippantja a kérdezni merőket, majd végre találunk egy személyt, aki állítja, hogy jön az, csak a kijelzőn nem jól szerepel, de hát nem szentírás az. Mi igazat adunk neki, és várunk. Addig kinyomozzuk, hol lehet kifizetni a 25 CUC-os sarcot, ami kötelező, ha az ember el óhajtja hagyni az országot – ennek az ára nincs a repjegyben, figyelem! Viszont jó hír, hogy a rum itt is ugyanannyiba kerül, mint bárhol máshol az országban.

A check-in után bejutunk a váróba, ahol aztán már érezzük a nyugatot, a duty freeben halomra áll a Toblerone és a Smarties, de mi inkább egy doboz kubai tropical mangólevet csomagolunk még gyorsan a carry-onba, és úgy érezzük magunkat, mint szüleink érezhették magukat 40 éve, mikor a bőröndben lapult egy üveg Coca cola.
A boarding is kezdetét veszi, bár kis zavart okoz, hogy Brüsszel helyett megint csak Punta Cana villog a kapu felett, de a bájos személyzet mindenki kétségeit eloszlatja. Brüsszelbe megyünk!
Az út elég kényelmetlen, nagyon hideg is van, a kaja ehetetlen, szóval nyűgösek vagyunk, de a személyzet jó fej. Pontosan érkezünk meg reggel fél 6-kor Brüsszel Zaventem repterére. Innen 3-an 3-felé indulunk, BRU-CRL-EDI mellett van egy BRU-MST-EIN-BUD konstrukciónk és egy BRU-VIE-BUD is. Utóbbiról tudok beszámolni. A Sky BRU-VIE járatára esett a választás. A gép este 20.20 helyett 21.00 körül szállt fel, de nem bántam, mivel úgyis Schwechat-on terveztem egy görbe estét csapni valamelyik helyes sarokban. A gép szinte kong az ürességtől, a személyzet biztos magára vette, azért olyan morcosak. Schwechat-on aztán több halálközeli élmény és legalább 10 km megtétele után egy kedves széksor kiszemelése (nincs karfa!!!), bár a huzat még így is kellemetlen. VIE nagyon nem barátja a reptéren éjszakázóknak. Kevés szék, nincs külső váró, ráadásul a gépek éjjel is mintegy másfél óránként érkeznek, szóval sok nyugalomra nem lehet számítani. Reggel 7-ig tart csak a kínlódás, ekkor ugyanis végre irány Budapest a Eurolines-szal. Két egész szék jut osztályrészemül, és fűtés!

A túra további két résztvevője két hétig maradt, őket egy cancun-i stopoverrel lepte meg a JetAirfly. Ott már igazán érezni Ámerika közelségét, hiszen a félliteres kóla valójában 6 decis. Az utolsó szereplő, a legkisebb tapsifüles 3 hét után indult csak haza, és ő járt a legjobban. Gépe ugyanis másfél napot (!) késett, így addig elszállásolták egy varadero-i all inclusive szállodában. A tanulságot mindenki vonja le maga.

doki.zsuzsa 2009.01.03. 19:16:33

baromi jó volt olvasni a beszámolódat ! :)
ha valahová felraktál képeket,légyszi írd meg,had legyen kicsit "deja vue" érzésem
életem első és ezidáig utolsó kubai repülése 1984-ből kicsit feledésbe merült már

ősi homár fapados · http://zsigavagyok.tumblr.com/ 2009.01.04. 10:25:27

@lokoszt: az index kuba topikra feljár egykét nagyon költséghatékony utazó
kuba amúgy is talán a legjobb ár/érték arány a világon

Brüsszel eddig is jó volt, de most hogy HNH nincs, BGY mellett az egyik legfontosabb átszállóhely lehet
ezér gondolom, hogy a CLR-BRU megérne egy részletes leírást a Frankfurt-Frankfurthoz hasonlóan

lokoszt · http://lokoszt.blog.hu 2009.01.04. 10:31:34

@ősi homár fapados:
köszi a tippet, rámegyünk a témára, remélem találunk rá embert :)

zse 2009.01.05. 15:52:12

Sziasztok!

Nem tudom, jó helyen kérdezek-e...

A lényeg, hogy Brazíliába szeretnék eljutni, lehetőleg nem drágán.
Nem tudom, milyen fapados cégek vannak, vannak-e egyáltalán.
Valaki esetleg tud segíteni valami információval?

Köszi

schand 2009.01.06. 11:39:05

@ doki.zsuzsa:
Köszönöm, örülök, hogy tetszett :)
Fényképeket én nem töltöttem fel, de velünk volt egy kiváló fotós is, úgyhogy az ő képeit ajánlom inkább:
www.flickr.com/photos/40357391@N00/

Jó déjá vue-zést! :)

lokoszt · http://lokoszt.blog.hu 2009.01.06. 11:42:08

nagyon hangulatosak a képek, köszi

doki.zsuzsa 2009.01.06. 21:39:46

@zse: februárra a barátomnak a TAM légitársaságnál vettem jegyet GRU-ra (Sao Paolo),összesen 40 ezer ft volt frankfurti (FRA)indulással.
Ehhez még hozzájött (volna) a BUD-HHN repjegy ára és HHN-ról a FRA-ra 8€ buszköltség-ez baromi olcsó volt
Nemrégen néztem,3000 R$ körül vannak a jegyek szinte egész évben,és nem kell aggódni,mert van Madridból, Parizs-CDG-ről, London LHR-ről is járat. De az FRA-ról indulók valahogy olcsóbbak. Tehát HHN-ra BTS-ből lehet olcsón kijutni.
Esetleg ha valamilyen kérdésed akadnak,irj bátran email-t.

doki.zsuzsa 2009.01.06. 21:40:41

@lokoszt: azok bizony!
Kubába akarok menni! :(((((

Tökmag01 2009.01.08. 14:21:00

Nagyon joóó, mi is hasonló útra indulunk...csak Kubai stop-Mexikó a cél.
Praktikus kérdéseim lennének a Jetairfly-al kapcsolatban...hátha tudsz segíteni..a helyfoglalásra két héttel az indulás előtt kell még fizetni? vagy ez benne van a foglalás értékébe? Mit vittetek magatokkal ? online repjegy, visszaigazolás, útlevél és kell még valami?? gép-személyzet praktikus infók méég esetleg? köszi! (01.23án indulunk)

schand 2009.01.11. 22:24:25

@Tökmag!
Helló!:) A két hetes helyfoglalásban sajnos nem tudok segíteni, mi elég korán intéztük...Amúgy ja, arra figyelni kell, hogy az online repjegy (ami úgy néz ki, mint egy boarding card) nem elég, hanem kell a visszaigazoló e-mail, meg a JetAirFly oldalon a My Bookings fül alatt található igazolás. Azt mindenképp vigyétek magatokkal!! Meg persze útlevelet is jó, ha visztek :)
A személyzet segítőkész, meg úgy általában jó fejek. Egyéb praktikus infó nem jut most eszembe, de ha beüt az ihlet, még leírom :) Jó utat, biztos szuper lesz!