Sajnos a Skyeurope légitársaság felett továbbra is sötét felhők gyülekeznek. Azt követően, hogy három B73G a török AnadoluJethez, egy pedig az Air Italyhoz került, néhány visszavett, tárolt gép Argentínában folytatja pályafutását az Aerolineas Argentinasnál, ezzel gyakrolatilag nullára csökkent az esély a flottába való visszatérésükre.
Maradt 4 darab B73G, ezekhez az idén összesen 6-7 darab classic, vagyis B733 és B735 fog csatlakozni a cég tervei szerint, és ha lesz rá pénz. A csődbe ment FlyLAL légitársaság LY-AWG és LY-AWF B735-ösei már csatlakoztak a flottához, saját személyzettel repüli őket a cég. A tervek szerint az UA levetett B733-asai fognak még érkezni, amelyek érkezése szükségtelenné teszi a wetlease-es Air Slovakia, Seagle Air, MapJet stb járatokat. A cég állítása szerint a Classicok költségei (bérlet, biztosítás, díjak, karbantartás, keró) összességükben alacsonyabbak lesznek a NG-énél.
A kommunikációban kicsit le vannak maradva, a fedélzeti magazinjukban még mindig az egyik legfiatalabb flottával rendelkező légitársaságnak aposztrofálják magukat, ami a két B735-ös korát is beleszámolva finom szólva is túlzás. Persze, ilyen nehéz helyzetben nyilván nem ez a legfontosabb dolguk. A pénzzel takarékosan bánnak, ezt támasztja alá, hogy a két jövevény hófehéren dolgozik, nem futotta festékre vagy matricára sem. Érthető, néhány hónapja a dolgozóikat kérték arra, hogy dolgozzanak a korábbi fizetésük egy részéért csak.
A közelmúltban tettem két egynapos kirándulást is, amelyek a nyári menetrend átalakításával, jobban mondva a lecsökkent méretű flottához való igazításával már egyáltalán nem, vagy nem a következőekben leírt formában teljesíthetők.
Az első kirándulás célpontja Párizs volt. Eredetileg a VIE-ORY-VIE járatra váltottunk jegyet, mert igaz, hogy Schwechat kissé messzebb esik, de a pozsonyi reptérrel összevetve a színvonalban nagy a különbség, és nem kell számítani az esetleges magyarellenességre sem. Sajnos a pénzügyi nehézségek szaporodásával az eredetileg foglalt járatok is mentek a levesbe, így kényszermegoldásként BTS-ORY-BTS lett belőle, ráadásul egy másik dátumon. Sebaj, ez volt az egyetlen lehetséges megoldás, mivel mindenképp szerettünk volna elutazni, annak ellenére, hogy Párizsban már sokszor jártam, pénzvisszatérítésre meg szerintem nem sok remény van a Skyeurope esetében. A NE300 és NE307 járatokkal utaztunk, amelyeket mindkét esetben a LY-AWG teljesített
Az utazás teljesen eseménytelen volt, odafelé első járatként is sikerült kissé bekésetni, amihez hozzájött még egy kis várakoztatás (holding) leszállás előtt. A gép méreteihez képest elég jó volt a LF mindkét járaton.A biztonsági előírásokat tartalmazó kártyákat is egyszerűen megoldották, kinyomtatták a régi, 2006-os, B73G-re, B735-re, B733-ra egyaránt érvényes, még magyar nyelvű feliratokat is tartalmazó safety cardot sima A4-es papírra, és azt bevonták fóliába. Ez található most minden ülészsebben. A fedélzeten még mindenütt eredeti litván feliratok vannak.
A Párizsba való bejutás egyik költséges, de időben kedvező verzióját választottuk, az Orlyval-RER kombót. Az Orly repülőteret Ferihegyről az EasyJettel is el lehet érni olcsón.
A következő kirándulást Amszterdamba terveztük, ebben az esetben csak a dátumon kellett változtatnunk, maradt a VIE-AMS-VIE útvonal. A Schwechaton még nem járt utastársaimnak tetszett a kontraszt az előző heti pozsonyi indulással összevetve. A NE3612 és NE3617 járatokkal utaztunk, ismét egyazon gépmadár, az OM-NGJ B73G vitt oda és vissza is. Ugyancsak szembetűnő volt az utaskabin komfortjában mutatkozó különbség, természetesen a wingletes NG javára. Valamiért itt is késve indultunk a kora reggeli időpont ellenére, és késve is érkeztünk. Hazafelé a checkin kioskok nem működtek, pontosabban működtek, de a NE-járatokra nem. Ugyanis kérte a 13 jegyű ETKT számot, ami ugye a fapadosok többségénél nincs, csak PNR-szerű booking ref. number. Elfogadta volna még az útlevelet is beolvasáshoz, de a gyakorlatban ez sem működött. Sajnos az M-moló a Schipholon egy elszigetelt rész, üzletek és minden egyéb nélkül. Így nélkülöznünk kellett a nemfapados utasoknak és a schengenen kívüli fapadosoknak (H-moló) ugyancsak járó rengeteg boltot, kényelmes foteleket, gyorséttermeket és a különböző - itthon egzotikusnak számító - légitársaságok gépeinek megtekintésének lehetőségét. Sajnos a kilátóteraszok meg le voltak zárva.
Ja, és a checkindesknél megkaptuk az egyébként itthon maradt utastársunk beszállókártyáját is, amit becsületesen visszaszolgáltattunk, elmondván, hogy ő Magyarországon maradt. :-)
A Schipholról vonattal érdemes bejutni a Centraalig, mivel gyors, kényelmes és olcsó is. A várost szerencsére gyalog is kiválóan be lehet járni, így a közlekedésre félretett pénzt el lehet költeni a coffeshopokban, a piroslámpás negyedben, vagy egy rendkívül finom flamand majonézes krumplira (a nem kívánt rész törlendő, én az utolsót próbáltam).
Az utazásokról pozitív élményekkel távoztunk, mivel a repülőjegyeknek kiváló ár-érték aránya volt. Az apróbb kellemetlenségeket szerencsére át tudtuk hidalni (kényszerű időpontmódosítások). A kabin személyzete mind a négy repült szektoron átlagos volt. Örülnék, ha a SkyEurope túlélné, amire van esély egy további haladékkal a kölcsönök visszafizetésére vonatkozóan. A nyár beindulásával meg talán sikerül magukat ismét kicsit gatyába rázni, erre utaló jó hír, hogy a magyarországi kivonulást kifundáló vezetők egy része távozik a cégtől. Azonban bizonyosan nem számíthatunk a közeljövőben a ferihegyi visszatérésre.
Végezetül egy fontos dolog: A Skyeurope-nál pénzért lehet előre ülőhelyet választani. Lehet továbbá online becsekkelni, azonban ha az ember nem szeretne random helyet kapni, itt is fizetni kell az ülőhely kiválasztásáért. Így erősen ellenjavallott az online c/i, különösen ha családdal, barátokkal utazik az ember, és szeretnének egy kupacban ülni.