Immár sokadszorra volt szerencsém utazni a NE3192 és NE3193 járatokkal Bécs és a luzitán főváros között. Sajnos Budapestről kedvező áron nehéz eljutni ide, ezért akik emiatt nem terveznek lisszaboni kirándulást a közeljövőben, azok számára is igyekszem hasznos információkkal szolgálni. Természetesen azoknak mindenképp hasznosabb lesz e következő beszámoló, akik a TP (TAP Air Portugal) közvetlen (bár nem fapados) budapesti járatait igénybevéve, vagy a bécsi indulást bevállalva a szegény NE-t (Skyeurope Airlines) támogatva szeretnének eljutni Portugália fővárosába.
Fapados útvonalak LIS-ba
Elsősorban anyagi okokból utazom sűrűbben a Skyeurope-pal, mivel az utazás átszállásmentes, kényelmes módját preferálom, főként időbeli hatékonysága miatt. Régebben volt a TP-nak is 30-40 k HUF körüli ára (incl tax), mostanában nehezebb ilyet kifogni. Az ennél drágább repülőjegyek már a blog kereteit is erősen feszegetik, így hanyagolnám a LH, AZ, LX, AF, KL, BA stb [lufthansa, Alitalia, Swiss, Air France, KLM, British Airways] nyújtotta lehetőségek részletes leírását. Hardcore fapadosoknak ajánlom a HHN/STN/BGY/BVA [Hahn, Stansted, Bergamo, Beauvais] (by FR [Ryanair]) átszállással tarkított utazásokat OPO-ba [Porto], ahonnan TP-vel, vagy CP-vel [Caminhos de Ferro Portugueses - vonat] lehet Lisszabonba eljutni. Ezt a variációt nem ajánlom, hacsak nincs az extra-fapados kirándulóban Portó megismerésére irányuló szándék is. Az easyJet járatait használva LTN/SXF/GVA [Luton, Schönefeld, Genf] is használható fordítókorongként, bele kell azonban kalkulálni a tranzitszállások költségeit, valamint a U2 , DS [easyJet, easyJet Switzerland] magasabb árait. Így könnyen kerül ki győztesként az árversenyben a Skyeurope.
NE3192 VIE-LIS
Parkolás a mazur parkolóban, mint az egy napnál hosszabb utazások esetében mindig. Becsekkolás után még marad idő elfogyasztani egy kis sört, majd irány a B36 kapu, és buszozás a járatot teljesítő OM-NGP-hez (www.airliners.net/photo/SkyEurope-Airlines/Boeing-737-7GL/1464351/M/. A kabin személyzetének egy magyar tagja is volt. Load factor 75%, ami szerintem nem rossz. Pontosan sikerült indulni, viszont pár perccel később landoltunk, mivel kedvezőtlenül fújtak fent a szelek. Az út eseménytelen volt, pontosabban ha történt is valami, lemaradtam róla, mert egy jót aludtam helyette. Mindig ablak melletti "F" ülést kérek, mert nagyszerű látványban van része az embernek a leszállás során, szinte az egész várost csodálhatja, az Április 25. híddal egyetemben. Akinek csak "A" szék jut, azt a belémi látnivalók kárpótolják. A Portela de Sacavém repülőtér C apronján, a katonai légijárművek és a TAP M&E szervizelés alatt álló gépei számára fenntartott részen parkoltunk le, mivel a repülőtéren komoly munkálatok folynak. Új gurulóutak, apronok és utashidak épülnek, a terminálépület pedig bővül. Szerencsére nem kellett várnom feladott pogyászra, ezért a buszozás után gyorsan kijutottam az egyébként ilyenkor (éjfél) nem túl forgalmas épületből. Sajnos a szóba jöhető közösségi közlekedési eszközök már nem közlekedtek, így egy fapados utazótól elfogadhatatlan módon taxival folytattam az utamat a Praça do Marquês de Pombalig. Borravalóval €10-et fizettem, ami szerintem olcsónak mondható.
Bem-vindo à Lisboa. A város
A luzitán fővárosban célszerű a már említett Marquês Pombal tér környékén szállást keresni, innen könnyen elérhető metróval és gyalogosan is az egész város. A tér maga is szép látnivaló a mögötte lévő parkkal, a budapesti Hősök teréhez hasonlatos. A város kihagyhatatlan látnivalói a Castelo do São Jorge, Praça do Comércio, Parque das Nações, Padrão dos Descobrimentos, Torre de Belém, Mosteiro dos Jerónimos, Miradouro das Portas do Sol (Alfama), Elevador de Santa Justa, Elevador da Glória, Café a Brasileira do Chiado. A belémi látnivalók kivételével mind kényelmesen elérhetőek gyalog, a 28-as villamost viszont kötelező kipróbálni. Nem célom útikönyvet írni, befejezésül a személyes kedvenceimet ajánlanám: Museu Gulbenkian, Jardim Botânico, Praça dom Pedro IV (Igreja de São Domingos, Ginginha shop), Sé. A közeljövőben utazók figyelmébe ajánlom, hogy különböző munkálatok miatt a Belémbe (Algésig) közlekedő 15-ös villamos nem a szokásos Praça da Figueiráról indul, hanem az Estação Ferroviária do Cais do Sodré melletti megállóból. Napijegy ára (busz, villamos, metró, elevadorok) €3,7 plusz Sete colinas/VivaLisboa kártya €0,5.
A környék
A rendelkezésre álló szabad idő függvényében érdemes ellátogatni Sintrába, Mafrába, Estorilba/Cascaisba, Batalhaba, a Cabo da Rocához, Tomárba, Alcobaçába és Fátimába. A város közvetlen környezetében lévő helyekre megfelelő a vonat (CP), a távolabbi helyekre viszont érdemes bérelt autóval menni. Az autóbérlés nem drága. [Legfrissebb élmény, tegnap adtam le az autót, két teljes napra Fiat Bravo 1,6 Multijet (120) €33 volt a "H"-val kezdődő és "ertz"-re végződő nevű autókölcsönző helyi képviseleténél. Plusz S-CDW. Tavaly és azelőtt mindig a Budgetnél béreltem, az sem volt drága.]
NE3193 LIS-VIE
Hazafelé olyan élményben volt részem, amiben ezen a viszonylaton még sosem. Egy portugál, a c/i agent először kezdett el foglalkozni a kézipogyóval. Meg is lepődtem rendesen, ékes portugálsággal megígértem neki, hogy a kapunál már csak egy darab kézipogyóm lesz. Viszont cserébe egy kevésbé udvarias formulával juttattam a tudomására, hogy az ablak mellé szeretnék ülni. A késői induláshoz (01:30) sajnos már nincs nyitva egy dutyfree shop vagy étterem sem, de így is ki lehet bírni azért. Természetesen a kapunál két kézipogyóm volt, de senkit nem érdekelt. Nem én voltam az egyedüli kisbőrönd plusz kis hátizsák kombóval. Ismét busszal vittek a C apronon parkoló OM-NGP-hez, majd egy erős hátszeles út után, a tervezettnél hamarabb landoltunk. A hazaúton 85% LF.
Ezen a szakaszon legközelebb április végén utazom, ezért is szurkolok a Skyeuropenak. Tényleg érdemes volna a cég a túlélésre.
(A fényképek egy része egy korábbi kirándulásomon készült.)