Az elmúlt napok egyikén volt szerencsém egy rövid üzleti utazás erejéig a német fővárosban tartózkodnom, erről és az odajutásról következzék néhány szó.
Először is szeretném értetlenségemet kifejezni az Airberlin (AB) és Flyniki (HG) párosa előtt hasraesőkkel kapcsolatban. Tévedés volna azt állítani, hogy nem jó légitársaság az Airberlin, egyszerűen csak azt tartom indokolatlannak, hogy egyesek jóval a többi fapados fölé emelik.
A repülés ára: Üzleti útra mentem, így nem játszott a ferihegyi indulású, Schönefeldre (SXF) érkező Easyjet (U2) a kedvezőtlen menetrendje miatt, a nemzeti zászlóhordozónk (MA) pedig a horribilis ára miatt. Fontos üzleti út esetén meg átszállásos dolgokat az ember nem szívesen vállal be, így maradt a schwechati indulás, az AB, OS (VO), LH (op by CL) közötti választási lehetőség és a TXL érkezés. Innen még lehetne választani az RB-t (Syrian Arab Airlines) a VIE-SXF viszonylaton, ők viszont riktán repülik az utat, talán heti kétszer. Szívesen választottam volna őket, de ez nem kívánságműsor volt. A szóba jöhető járatok közül az OS (Austrian Airlines) volt az olcsóbb, igaz csak néhány euróval az Airberlinnel szemben. Végül a hajszálnyival jobb menetrend, és az a tény, hogy még nem repültem velük, az Airberlin felé billentette a mérleg serpenyőjét. Vagyis olcsó semmiképp sem volt, sőt, távolabbi dátumokat is nézve igazán olcsó repülőjegy ezen a viszonylaton alig van, így kilógnak a fapados kategóriából.
Kilógnak továbbá azért, mert van átszállási lehetőség náluk, no nem olyan, mint a Skylink, vagy régebben a Wizzairnél volt SOF-ból, hogy ki kell jönni és újból becsekkolni, hanem rendes átszállási lehetőséget biztosítanak. Kilógnak a fapados kategóriából azzal is, hogy adnak a fedélzeten ingyenesen némi ételt és italt. Odaúton finom és elégséges méretű volt a szendvics, hazafelé viszont apró méretű és ízvilágát, frissességét tekintve olyan szendvicset osztottak, ami több megelégedéssel szolgált volna, ha ki sem osztják. A szendics árát tekintve, egy ugyanolyan mint a finomabbik szendics €1,19-be került egy berlini boltban...
Központi repülőtér? Igen, valóban központi repülőtereket használnak szemben a pl Ryanairrel, viszont Bécsben is az austroport által kezelt fapadosok részére fenntartott 1A terminálban van a csekkin, ahol az utazásom időpontjában pont bombariadó volt, ezért 15 percre lezárták egy elhagyott pogyó miatt. Berlinben a TXL (Tegel, Otto Lilienthal) reptér kissé elkülönülő C épületéből indul az AB járatok 80%-a. Valamilyek okból egy-két belföldi és schengenen kívüli járatuk viszont a főterminálból indul. A tegeli C épületet sem színvonalában, sem építészeti értékeit, sem üzleteinek kínálatát tekintve nem helyezném például a lutoni repülőtéréé fölé.
A repülőgéppark: miközben néhányan a Wizzair flottája növekedésének lassúsága miatt kárognak, és ebből azt a következtetést vonják le, hogy rosszul megy Váradiéknak, eközben az Airberlin a közelmúlt gyors növekedésével nem tud mit kezdeni. A válság nyilvánvalóan őket is érinti, a tél folyamán a beszüntetett PVG+PEK stb hosszútávú járatok szélestörzsű gépeivel Európán belüli útvonalakon repkedtek, csodás 25-40% load factorokkal... Néhány, viszonylat új keskenytörzsű gép (A320, B738) pedig ledugózva parkol TXL, NUE stb repülőtereken. Talán nem kellett volna így bevásárolni (LTU, Belair, LGWalter, Deutsche British Airways) A két gép, amivel utaztam rendben volt. Odafelé (AB8203) a D-ABGL A319 újszerű állapotban, kifejezetten szép belsővel, kényelmes volt, bár nem értem, miért a dupla, szárny feletti vészkijárat, hiszen 150-nél kevesebbre van székezve. LF 80%. A hazaúton (AB8762) a D-ABAP B738 volt a szállítóeszköz, erősen kopottas, lelakott belsővel, kisebb lábhellyel és régi logós külső festéssel. Nem volt kényelmetlen, de kényelmesebb és tágasbb sem, mit az Easyjet, Wizzair, Skyeurope vagy a Ryanair gépei. Érdekes, hogy van egyszerre futó A32S és B737 rendelésük. A flottájuk nagyon sokszínű, a kisebb A319/B73G kombótól kezdődően az A321-es és B757-eseken keresztül az A333-asokig minden, sőt még Q400 kávédarálójuk is van.
Tehát jegyeik nem olcsóak, sokszínű a flottájuk, lehet mérföldeket gyűjteni, van átszállási lehetőség, újság, így inkább nem fapadosok. A központi repülőtereken viszont olcsó hatást keltő hangárterminálokat használnak, a gépeik sűrűre vannak székezve, a fedélzeti ellátás pedig nem túl igényes (bár a mai MA-ból kiindulva...), így mégis fapadosok.
Essék egy pár szó Berlinről.
A repülőterek tekintetében SXF jobb összeköttetést biztosít vasúti úton a belvárossal. Régen jártam a TXL felé, mert az emlékeimben valami modern és nagy épület volt. Hát nem az, tényleg itt az ideje, hogy a BBI (nem iata kód, hanem a Berlin-Brandenburg International Airport rövidítése) elkészüljön. Szegény THF pedig tavaly lehúzta a rolót, pedig igazán jó helyen volt szinte a belvárosban, igaz, túl nagy forgalmat és túl nagy gépeket nem bírt (nagy gép is elfér, csak akkor más már alig). Maga a terminál a bauhausos beütéseivel még szép is, azonkívül hogy hatalmas.
Tegelről leggyorsabban a TXL-busszal lehet bejutni a belvárosba, reggeli órák csúcsforgalmában a buszsávok miatt gyorsabb az autós transzfernél. A TXL-busz végállomása a város szívében, az Alexanderplatzon van, de akár a Brandenburger Tornál is leszállhat az ember.
A TXL egy járatviszonylatnak is a neve, ez van feltüntve a változtatható jelzésképű kijelzőkön is. Egyébként lengyel gyártmányú, viszonylag új Solaris Urbino 18 buszok járnak a TXL viszonylaton.
A város nem bővölködik nevezetes látnivalókban oly mértékben, mint pl Párizs, azonban aki szereti a finom ételeket és a még finomabb söröket (Berliner Kindl), az nem fog unatkozni az Alexanderplatzon, a Kurfürstendammon, de az Unter Den Lindenen sem. További látnivalók: Brandenburgi kapu, Marienkirche, TVtorony az Alexen, Kaiser Wilhelm Gedächtniskirche, Reichstag, állatkert, Cp Charlie.
Aki érdekes gépek megtekintésének lehetőségére vágyik, nem ideális célpont TXL, bár pont láttam a Mongolian Airlines TXL-SVO-ULN járatát teljesítő B738-t. Sokkal könnyebben be lehet nézni a kerítés mögé, mint itthon.
fotó © 2008 die presse