Ez nem lokoszt út volt, Malév akcióban vettük a jegyeket 26.600 forintért.
Pénteken indultunk, kisebb technikai probléma után (B737; kerékcsere, 15 perc késéssel), azonban Isztambulba már 8 perccel korábban érkeztünk a menetrendhez képest (tehát a MA is játszik a menetrenddel, menetidővel). Érdekes, hogy dél körül a MA gépek nem csápról, hanem külső állóhelyekről indultak - pedig hely lett volna. Ennek pénzügyi okai lehetnek? - Nem tudom.
Már IST megközelítése is élmény volt, a várostól Keletre haladtunk el, látható volt Ázsia, a Boszporusz és az Aranyszarv-öböl is.
A reptérről metró - villamos kombóval jutottunk be a belvárosba, a szállásunkra (Hotel Olimpiyat, 56 euró/2 fő/éjszaka reggelivel - tiszta, központi hotel a Sirkeci pu., a Galata-híd és az Eminönü kikötő közelében). A metró-villamos átszállásnál vigyázni kell, mert onnan két villamos is indul: arra kell felszállni, ami Karaköybe megy.
Szerintem jobb eurót vinni és azt váltani Isztambulban, úgy kb. 130 forintra jön ki 1 líra. Itthon 135-ért vettem; célszerű azonban néhány lírával a zsebben menni.
A metróra a reptéren is lehet jegyet, azaz egész pontosan zsetont (jetont) venni, 1,5 líráért. Ezért valóban zsetont kapunk és mint Pesten régen, a zsetont egy kapunál be kell dobni, így mehetünk a metró területére. A villamos ugyanígy működik, oda is zseton kell, a megállók le vannak zárva, biztonsági őr is van.
Isztambulba egyszerűen el kell menni!
A belváros gyalogosan is bejárható, a Hagia Sofia, a Kékmecset és a Topkapi kötelező (a Kékmecsetben készüljünk fel arra, hogy a sok mezítlábas turista miatt tömény lábszag üli meg a mecsetet... – lehet, hogy ezért nincs belépő?). A Topkapiba 20-25 líra a beugró, a szerájba + 15, a Hagia Sophia valamivel olcsóbb.
Érdemes Ázsiába átkompozni (pl. Kadiköybe, 1,5 líráért, azaz kb. 200 HUF-nak megfelelő összeg egy jegy; a metróhoz hasonlóan itt is zsetonnal lehet felmenni a hajóra), vagy a közeli szigetekre elmenni (itt biciklit bérelni), a hajóút is fantasztikus (ára viszont 3 líra, függetlenül attól, melyik szigetre mégy). A hajók pontosak, egyszer volt 5-6 perc késés.
Érdemes a naplementét a hajón tölteni, mert fantasztikus látványban lehet részünk.
Étkezés: napközben egy kebab elég volt a vacsoráig, mert a reggeli bőséges volt. Ellentétben a hazai kebabbal, szószt nem raknak bele, ezért szaftot kérjünk, különben száraz lesz!
A kebab ára változó (2,5 líráért - 320-340 forint - csirkés, 4 líráért marhahúsos kebabot lehet venni az utcán, ebbe 9 dkg hús kerül; ez még nekem is elég volt), nem mindig a drágább a finomabb. A kadiköy-i kikötőben 4 líráért ettem kellően zaftos és ízletes kebabot, itt volt a legolcsóbb.
Vacsorázni a Galata-híd alsó részén található éttermekben érdemes, kiváló friss halakból lehet válogatni. Itt egy vacsora két főre, egy-egy sörrel kb. 70-80 líra, az ásványvizet automatikusan adják. A város éjszakai is pezsgő életet él, tele van árussal (akár 5 pár Hugo Boss + 5 Pierre Cardin zoknit is vehetünk egybecsomagolva, 1300 forintért...), horgásszal, különféle étkek készítőivel (hal, kukorica, kebab, kagyló, szendvics).
Az Efes sört csak ajánlani tudom, akik a pils típusú sört kedvelik, azoknak kötelező. Magam édesszájú vagyok, de az ottani édességek nem jöttek be, túlságosan is édesek.
A gépünk hétfő reggel 05.20-kor indult, korán ki kellett menni. A városközpontból a taxi 37 perc alatt ért ki és nyugodtan mondhatom, hogy döngetett – akinek napközben indul a gépe, többet szánjon rá.
A városban több helyen lehet shuttle (minibuszos) szállítást kérni a reptérre (4-6 euróért/fő); ők hol fél órát, hol 45 percet mondanak. Félóra biztos nem elég, hogy az Atatürkre kiérjen a shuttle. A taxi a Sirkeci pályaudvar mellől 33 líráért (+borravaló) vitt ki, a taxióra ment.
Szóval összefoglalva: Isztambult látni kell.
Hazafelé Fokker 70-hez volt szerencsém. Nekem tetszett a gép, kicsit hangos, de a leszállás, földet érés az Airbus-éhoz hasonló finomsággal történik.
A Malév ellátmányról egy mondat: a koffeinmentes kávé és a 100%-os gyümölcslé (1 literes dobozból töltik ki…) fogyasztható, finom. A többiről nem ejtek szót.