Fapadbarát repterek

Fapadossal okosan

Az akciókat, hirdetéseket látva sokakban felmerülhet: tényleg lehet ingyen repülni? Ha ingyen nem is, de néhány €-ért már simán. Egy-egy utazás előtt célszerű alaposan felkészülni a légitársaságból, a reptérből, a városból. Érdemes tisztában lenni a "játékszabályokkal." Történeteiteket, élményeiteket a lokoszt kukac gmail pont com címre várjuk.

Lájk

Kommentek

Címkék

ace (6) airberlin (9) ams (3) amsterdam (4) anglia (3) barcelona (20) bcn (20) bécs (4) bergamo (19) beszámoló (122) bristol (6) brüsszel (3) bts (10) bud (22) budapest (59) clickair (4) csomagdíj (3) dublin (3) easyjet (35) eindhoven (3) ellenőrzés (4) erdély (4) fapados (189) forli (5) franciaország (3) genf (5) girona (3) hahn (3) helyi info (13) ibiza (4) isztambul (4) katalónia (10) kézipoggyász (6) kijev (3) koppenhága (3) lanzarote (6) liverpool (3) lokoszt (144) london (8) lowcost (150) ltn (6) luton (6) madrid (6) mallorca (5) malmö (3) málta (3) manchester (4) milánó (3) nyaralás (3) olaszország (13) olcsó repülőjegy (61) online checkin (3) párizs (6) pmi (6) poggyász (3) portugália (4) pozsony (9) psa (3) repülés (10) repülőjegy (4) repülőterek (31) riga (3) rimini (5) róma (6) ryanair (96) santander (3) schwechat (3) security (3) skyeurope (20) spanyolország (36) stockholm (7) temesvár (7) tenerife (5) törlés (3) trapani (3) treviso (3) tsf (3) tsr (8) uk (3) utazás (118) városlátogatás (53) városok (56) Varsó (3) vie (5) weeze (4) wizz (72) wizzair (140) Címkefelhő

Földi útravaló légi utasoknak - Stockholm 2: közlekedés

2011.07.01. 07:00 | tg_mak | 3 komment

Címkék: repülés utazás beszámoló stockholm városok wizzair lowcost városlátogatás helyi info

Ebben a részben a közlekedésről lesz szó: jegyek, árak, szabályok, reptéri transzfer.
(A linkhibákat kérem a kommentekben jelezni.)

A látnivalók az első, míg a szállás-kaja-hasznos téma a harmadik részben vannak.




A svéd vasút magyar szemmel nézve: drága - elsőre. Vannak nagyon jó akciók, amikkel - láss csodát - a MÁV teljes árú tarifái alá szorítható a jegyár. (Legjobb példa erre a Nyköping Stockholm 100km-es szakasz: ez itthon 1830Ft lenne, ott 130SEK, azaz 3900Ft. Ám bő hónappal az indulás előtt véve 49SEK, ami kb. 1500Ft. És a svéd vasúton a helyi vonat is felér néha egy MÁV-os IC-vel, hogy a 220V-os konnektorról ne is beszéljek (sajnos vonatfüggő, hogy van-e konnektor, a régiekben, amiből már csak a csúcsidőben jár néhány, még nincs).



Tömegközlekedés Stockholmban

Stockholm közösségi közlekedése (a tömeg szó inkább Közép-Kelet-Európára vonatkozik, bár a metrón néha otthon éreztem magam) más Nyugat-Európai fővárosokhoz hasonlóan integrált jegy rendszerrel rendelkezik, és alapvetően drága. A legegyszerűbb jegy 900Ft, a napijegy viszont 3000 Forintból megvan. Tehát érdemes átnézni a kedvezményeket.

A Storstockholms Lokaltrafik (a helyi BKV) felelős Stockholm megye közösségi közlekedéséért. Járatai közt találunk autóbuszt, metrót, HÉV-et, és közvetve villamost is. A menetrend eltér a budapestitől: csupán reggel 5 után (hétvégén még később) indulnak, viszont hajnali 1-ig járnak. Létezik továbbá jó pár hajóstársaság is.

 

Csomópont Slussennél: a busz, a kerékpárosok és a gyalogosok is kényelmesen elférnek.

 

A metró (tunelbana, vagy egyszerűen T-bana) 3 fő vonalból áll, amelyek a belvároson kívül további ágakra szakadnak: kék (T10, T11), piros (T13, T14) és zöld (T17, T18, T19). Van, hogy a peron egyik oldaláról a piros, másikról a zöld metró megy (ez a kezdő turistát megkavarja, de átszállás miatt nagyon jó), egy vágányról viszont csak egy szín indul egy adott irányba. Ha a végállomás nevét nézzük a peron felett, akkor már könnyebb a tájékozódás. (Legyünk résen, mert a metró elejére néha nem a vonal végállomása van írva, hanem egy köztes megálló, mert a szerelvény nem megy végig a vonalon. Én ilyenkor ijedten kezdtem böngészni a térképet, mire konstatáltam, hogy jó vonatra szállok. Ha jó vágányhoz álltunk irányban, akkor baj nem lehet. Budapestieknek: arra gondolok, mintha a 4-es villamosra az lenne írva, hogy Budafoki útig megy, erről már ellenőrizhető az irány.)

 

A Rådhuset metrómegálló - sok más társához hasonlóan igényes, művészi kivitelezésű megjelenéssel

 

A HÉV-ek (lokalbana) jellemzően metrók (vég)állomásaitól indulnak a külvárosok felé. Jelölésük pl. L12 (Nockebybanan), Saltsjöbanan (L25, L26), stb. Vagyis városrészek alapján, csoportosan, mint ahogy a gödöllői HÉV is elágazik Csömör felé (tudom, külön neve van, de remélem érthető a példa).

Az elővárosi vonatok (pendeltåg) a központi pályaudvaron át közlekednek messzi külvárosok között. J betű jelöli őket.

Van egy villamosvonal is (Spårväg), amely az 1967-es villamoshálózat felszámolás után 1991-től nosztalgiajáratként járt újra, majd 2005-től a ismét a tömegközlekedés része lett, és a 7-es számot viseli. A Sergels Torgtól a Skanzenig (7N), néhány kocsi tovább jár (7).

 

A villamos. A 7-es számot viseli, a központot köti össze a Skanzennal, illetve a város egyik zöld tüdejével.

 

A Waxholmsbolaget a város vízi tömegközlekedését hivatott ellátni (alapítva 1869, 1967-től a város tulajdonában áll), de félig kilóg az integrált jegyrendszerből (csak a bérletek jók rá).



Jegyek, árak, érvényesség

Alapvetően kétfajta jegy van: zónás jegy és bérlet. A bérlettel szabadon közlekedhetünk egész Stockholm megyében, a zónás jegyeknél viszont figyelni kell az A-B-C zónákra.

Minden jegyre igaz:
- az érvényességi időn belül tetszés szerinti utazásra érvényes
- az érvényesség végéig nem az utazást kell befejezni, hanem az utolsó fel/átszállást kell megejteni
- van teljes és csökkentett ár, utóbbi a 20 év alatti és 65 év feletti utasokra vonatkozik (továbbiakban diák)
- 7 éves kor alatti gyermekek ingyen utazhatnak, amennyiben az őt kísérőnek van jegye

A zónás jegy (zonbiljett) papíralapú. Ezzel adott zóná(k)ban, az utazás megkezdésétől (pecsételéstől) számítva, 1 és 2 zónás jegy esetén 1 óráig, 3 zónás utazás esetén 2 óráig érvényes. Ára automatából ill. SMS-ben váltva:

1/2/3 zónára 30/45/60SEK (diák 18/27/36SEK).



Olcsóbb megoldás, ha kuponokat veszünk (szintén papíralapú), amit a következőképp kell használni:

1 zónában 2 kupon felhasználásával utazhatunk
2 zónában 3 kupon felhasználásával utazhatunk
3 zónában 4 kupon felhasználásával utazhatunk



A kupon ára a következő:

Kalauztól véve (csak elővárosi vonaton) 20 SEK (diák 12SEK)
Előreváltott kupon 15SEK (diák 9SEK)
Előreváltott 16 kuponos csík 180 SEK, azaz 11,25SEK/kupon (diák 110SEK)

 

Nosztalgia-villamos

 


A bérlet (angolul travelcard) használatához szükség van egy SL Access card névre hallgató kék plasztik chipkártyára. Ennek ára 20SEK, viszont 6 évig használható. Ez egy "okos kártya", ami érintésre pl. kinyitja a kaput a metróba, vagy pittyent a buszon, hogy rendben van, érvényes, felszállhatsz. Az érzékelők finomságát mutatja, hogy a vastag irattárcát odaérintve is érzékeli a benne lapuló kártyát. A kártyára digitálisan bármilyen bérletet föl lehet tölteni. Ezek árai:

24 óra 100SEK (diák 60, SEK)
72 óra 200SEK (diák 120SEK)
7nap 260 SEK (diák 160SEK)

Vagyis ha valaki 24 óráig szeretne utazni a városban, vennie kell egy kék acces card-ot, és kérni rá egy napijegyet.



Létezik hosszabb távú bérlet is, akit érdekel, nézze meg a honlapon.

A 24 és 72 órás bérletek érvényessége az aktiválástól, azaz az első használattól ketyeg (rátöltéstől számítva legkésőbb 60 nappal meg kell kezdeni az utazást), a 7 napos és hosszabbak ideje az első nap nulladik órájától az utolsó utáni nap hajnaláig érvényes 4:30-ig. A bérlet átruházhatók, de egyszerre csak egy ember utazhat vele.

A bérlet az SL (metró, busz, hév) és SJ (vasút) megyei járatain túl érvényes a következőkre is:
- Waxholmbolaget társaság Slussen-Djurgården kompjára is.
- Sjövägen komp járataira

 

 

Egy komp a sok közül: számos ilyen szeli át óránként többször a csatornákat, itt ez is szerves része a tömegközlekedésnek.

 



Jegyváltás

Jegyet a járművön nem válthatunk (úgy tűnik kivételt képeznek az elővárosi vonatok). A nagy csomópontok SL-Center nevű utazási központjaiban személyesen intézhetünk bármilyen tömegközlekedési problémát, vagy akár kérhetünk segítséget, ingyenes térképet. Hálózati térkép pl. itt is elérhető, az sl honlapján. Rengeteg újságos (Pressbyrån), és automata árusít jegyeket, ugyanitt a chipkártyára is rá tudunk tölteni pl. napijegyet, vagy ellenőrizhetjük a kártyára töltött bérlet érvényességét, csakúgy, mint az SL-Centerekben. Valamennyi helynél jól láthatóan ki van helyezve az SL logója. Természetesen mindegyiknél fizethetünk bankkártyával.





Bicikli

Stockholmban kiváló bicikliút hálózat van, szinte nincs utca, ahol ne lenne külön biciklisáv. A városi köz-bérbringák (SvD Stockholm CITY BIKES) április1-től október 31-ig vehetők igénybe, naponta 6-22 óráig, egy bérlés maximum 3 óráig tarthat. Az egész szezonra szóló kártya 300 korona, a 3 napos 165 (utóbbi kész rablás, még Londonnal összehasonlítva is). Pozitívum viszont, hogy a fenti feltételeket betartva a kártya díján kívül semmilyen más összeget nem kell fizetni (pl. óradíj). Kártyák kiválthatók SL-Centerekben, turistainformációkban, interneten azonban csak teljes szezonra vehetünk, 250koronáért, ha jól láttam svéd felületen.

 

SvD Stockholm CITY BIKES - a nyilvános bérbringák egyik dokkolóállomása

 



Bejutás a reptérről

Stockholm Skavsta a fővárostól délnyugatra 100km-re található. A WizzAir és a Ryanair értelmezésében ez Stockholm reptere. Legegyszerűbben (és sok esetben legolcsóbban) a Flygbussarna járataival jutunk be Stockholmba. Egy jegy ára 149SEK (durván 4800Ft) körül van. Létezik 10-27% kedvezmény életkor, interneten előre, vagy retúr vásárlás esetén. A buszok fix menetrenddel, általában 30 percenként indulnak, ha sok utas van, sűrítenek. Üzemidő a gépekhez igazodik, a menetidő 80 perc. Részletes árak és menetrend a cég honlapján olvasható. A buszok a reptérről kijőve jobbra található megállókból indulnak, a városban pedig a Cityterminalen nevű buszpályaudvarra érkeznek, ami a vasúti pályaudvar (Stockholm Central) mellett van.

 

Stockholm Central hatalmas várócsarnoka

 


A Ryanair buszai (Terravision) szerintem drágábbak, de tanácsos megnézni az ő áraikat is.

Kalandvágyó utazóknak írok egy átszállásos, olcsóbb megoldást, ami akár 73 koronából kivitelezhető és az átszállási várakozást kivéve nem lassabb a transzferbusznál: busszal Nyköpingbe, majd vonattal Stockholmba. A nyköpingi vasútállomáson 18 óra után nincs szolgálat, de az automaták segítségünkre lehetnek.
1. Nyköpingbe a Länstrafiken Sörmland 515-ös (zöld színű) buszai 20-40 percenként kb óránként járnak, menetrend itt. Egy jegy ára 24 korona, a buszon csak kártyával (!!!) lehet fizetni. A honlapjukon további információt találunk jegyekről, menetrendekről, hasonlókról.
2. Jó korán véve (interneten, bankkártyával, az online checkinhez hasonlóan pdf-be nyomtatható jeggyel) a vonatút 49SEK. Ez személyvonatra, kizárólag adott vonatra érvényes. Ha nem siet az ember, érdemes Nyköpingben eltölteni némi időt. Kedves kisváros, nekem nagyon tetszettek a hangulatos fából épült színes házak, klasszicista paloták, régi vár, csatornák. Aki először jár Skandináviában, kellemes fogadás/búcsú helye lehet.
2b. A swebusnak néha vannak akciói Nyköpingből Stockholmba.

 

Esti hangulat Nyköpingben este 11 órakor

 

A folytatásban szállás, kaja, praktikus infók olvashatóak.

A bejegyzés trackback címe:

https://lokoszt.blog.hu/api/trackback/id/tr583026946

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

DePassant 2011.07.01. 14:32:52

Akkor ott is fejlesztenek komolyan, mert 3 éve még mágnescsíkos kartonpapír volt a 72órás jegyem. Azt is csak a metróbejáratnál kellett lehúzni (ráadásul csak befelé, kifelé szabadon mehettél).
Azt mondjuk nem értem, miért nem lehet a kártyát elutazáskor visszaadni (mint az oyster-t Londonban) és a 20 koronát visszakapni...

(SS villamos? hümm... :))

tg_mak 2011.07.01. 14:48:26

Tavaly még ingyen kaptam a kártyát, gondolom nyitási akció lehetett. Kifelé most sem kell jegy.
A Kártyára rá kell (lehet?) írni a nevet, gondolom ezért nem veszik vissza. Viszont nyomják a reklámot, hogy mennyire jó, hogy legközelebb, ha jössz, nem kell újat venned.

SS bizony! :) Stockholms Spårvägar vagy mi.

Bartush 2011.07.03. 20:32:29

A kártyára rá lehet írni a nevet, de nem kötelező. Lehet regisztráltatni, és ha elhagyod, visszaküldik. Egyébként alapvetően jól működik a tömegközlekedés Stockholmban, a metrók, villamos és buszok tiszták, senki nem hallgat hangosan zenét és nem zajonganak a népek... Gyerekkocsival könnyű lejutni a metróba. A komp érdekes jószág, tényleg olyan mint ha busz lenne, ez nagy kedvencem volt. Ami meglepett, hogy k hetente egyszer volt vmi gáz a metróval, leállt, órákig nem vagy alig közlekedett, viszont mindenhol tudtak felvilágosítást adni angolul. Az első bérletváltásnál bénáztam, de segítőkész volt az eladó.
Vonat: ha még Stockholmhoz tartozó területen (talán megye...) közlekedsz vele, jó a rendes bérlet. Ugyanígy buszon is elfogadták. Szóval nem olcsó, de jól kihasználható.
süti beállítások módosítása