Fapadbarát repterek

Fapadossal okosan

Az akciókat, hirdetéseket látva sokakban felmerülhet: tényleg lehet ingyen repülni? Ha ingyen nem is, de néhány €-ért már simán. Egy-egy utazás előtt célszerű alaposan felkészülni a légitársaságból, a reptérből, a városból. Érdemes tisztában lenni a "játékszabályokkal." Történeteiteket, élményeiteket a lokoszt kukac gmail pont com címre várjuk.

Lájk

Kommentek

Címkék

ace (6) airberlin (9) ams (3) amsterdam (4) anglia (3) barcelona (20) bcn (20) bécs (4) bergamo (19) beszámoló (122) bristol (6) brüsszel (3) bts (10) bud (22) budapest (59) clickair (4) csomagdíj (3) dublin (3) easyjet (35) eindhoven (3) ellenőrzés (4) erdély (4) fapados (189) forli (5) franciaország (3) genf (5) girona (3) hahn (3) helyi info (13) ibiza (4) isztambul (4) katalónia (10) kézipoggyász (6) kijev (3) koppenhága (3) lanzarote (6) liverpool (3) lokoszt (144) london (8) lowcost (150) ltn (6) luton (6) madrid (6) mallorca (5) malmö (3) málta (3) manchester (4) milánó (3) nyaralás (3) olaszország (13) olcsó repülőjegy (61) online checkin (3) párizs (6) pmi (6) poggyász (3) portugália (4) pozsony (9) psa (3) repülés (10) repülőjegy (4) repülőterek (31) riga (3) rimini (5) róma (6) ryanair (96) santander (3) schwechat (3) security (3) skyeurope (20) spanyolország (36) stockholm (7) temesvár (7) tenerife (5) törlés (3) trapani (3) treviso (3) tsf (3) tsr (8) uk (3) utazás (118) városlátogatás (53) városok (56) Varsó (3) vie (5) weeze (4) wizz (72) wizzair (140) Címkefelhő

Balkáni hétvége Pristinától Szkopjéig

2017.04.12. 08:00 | tg_mak | 2 komment

Címkék: utazás wizzair pristina lowcost városlátogatás Skopje Balkán

Egy régi cimborámmal balkáni hétvégére indultunk, amelyre a Wizzair 5 új balkáni járata adta az apropót. Praktikus infókat igyekszem összegyűjteni azoknak, akik menni terveznek, személyes élményekkel és benyomásokkal fűszerezve. Pristinába és Szkopjéba tett hétvégi kiruccanás képes beszámoló következik, mert Szkopjéban olyan helyeket látogattunk, ahová a turisták 70%-a elmegy, de olyan módon, ahogy csak 1%. :)



BUD-PRN (2943Ft, 20%-os akcióban:)

Buszos beszállítás után a járaton összetalálkoztam néhány rég nem látott olvtárssal a topikból. Első járat lévén Pristinában üdvözlő vízsugár köszöntött, majd séta a modern terminálba. Belépéshez biometrikus személyi vagy útlevél kell. A terminál előtt ajánlkozó taxisok közül egy tudatlanul súgta meg a legjobb lerázó szöveget: „Taxi? No? Airplane? Ah, ok…” :D Elindultunk gyalog, stoppoltunk, s a főútig elvitt egy mikrobusz, ahol jött is egy (Peje/Pec felől) Pristinába tartó busz. A megálló előtt cserélt utasokat, s értünk csak épp lelassított, úgy ugrottunk fel, elsőre ijesztő, utána vicces volt. Kettőnknek a jegy 50 cent volt a központig (úgy értem, ennyit fizettünk, cetlit nem kaptunk). A város szélén lévő buszpályaudvarról a Bill Klinton sugárút vezet a központba.

 

virágágyáson átvezető kitaposott ösvény

 





Pristina

A vártnál jobb közlekedési kultúrával és utakkal találkoztunk, de az iránymutató táblákon lefújt szerb helységnevek azért jelezték, hol is vagyunk.

 


hétköznapi pillanatok

 

Szállásunk a Pristina Central Hostelben volt, relatíve jó helyen, a sétálóutcán. Egyszer, tiszta, modern, otthonos. (A kontraszt kissé sokkoló a nézed-nem-üt-e-le-valaki hangulatú lépcsőház és a menő katalógusba illő fürdőszoba közt). Minden ágynál van függöny, továbbá étkező, nappali, csocsóasztal, plazmatévé, internet, és kedves személyzet teszi kellemessé a tartózkodást. €10/fő, reggeli 8:30-11-ig, mi 7 előtt jöttünk el, így megígérték, készítenek valami reggelit – mondván a pékség korán nem nyit ki, vettek nekünk müzlit meg tejet, nem tudom a rendes reggeli mi lett volna.

 


korzózó arcok

 

Főváros-testvéreihez képest igen szegény a látnivalók palettája, fél nap alatt azonban bőven lejártuk a lábunkat, és múzeumokba, központtól távolabbi parkokba nem is mentünk. A Teréz Anya templom tornyába lift visz 1 euróért (H-P 10-12, H-V 16-18, de a templom nyitva van máskor is, építés zajlik kint és bennt), érdemes felmenni: teljesen más arca van a városnak fentről.

 


a még épülő Teréz anya templom

 

A panel „kissé sok”, és a középületek sem valami szemet gyönyörködtetőek, s egy folyó igencsak hiányzik a városképből. Bill Klinton (igen, K-val) szobra, az Amsterdami betűk mintájára készült NEWBORN emlékmű, és műszaki szemmel igen furcsa vasútállomás mind megerősíti, hogy újszerű ország fővárosában járunk.

 


az évente újrafestett Newborn emlékmű és Bill Clinton szobra

 

(Szóval ne várjon senki sokat, de aki nyitott szemmel jár, élvezni fogja; sokkal izgalmasabb, mint az itt igencsak leszólt Charleroi.)

 


kilátás a templom tornyából

 

Útkönyvnek a Wikivoyage-t és egy korábbi angol beszámolót használtunk.

Meglepett, hogy a szupermarketben nem árultak sört (nem hinném, hogy vallási előírás miatt, óriásplakátokról kacsint a Peja sör, egy kisboltban kaptunk – 80 cent egy doboz). Rengeteg ember lófrál a sétálóutcán valamennyi napszakban (a korareggelt kivéve :D ).



Pristina-Szkopje igazi balkáni vonatút

Szkopjéba 2 egyszerű eljutási mód van: 20-60 percenként induló buszok (€5,5 a külvárosi buszállomásról, 2 óra) és az egy szem IC vonat reggel 7:10-kor – izgalmakat keresve utóbbit választottuk. Jegyünk 2,5 euró volt, s árulkodó módon a határállomás neve volt rányomtatva. A kocsiszekrény igencsak széles volt, úgy tippeltük széles nyomtávú vasúttól szerezte a Trainkos, normál nyomtávú kerékpárokkal. Rigómezőnél (Kosovo Polje / Fushe Kosovo – itt fut a fővonal, amelyből ágazik ki a – közben fővárossá avanzsált – Pristinát kiszolgáló, bonyolult jogi helyzetű magán(?)vasúti mellékvonal, komikus fővárosi vasútállomásával) megtelt a vonat, és Ferizaj (Urosevac) állomásig utaztak legtöbben.
(Kiegészítés: az ország vasúthálózatán jelenleg személyforgalom csupán Pristina és Peje valamint a macedón határ közt van, amely napi 5 vonatpárt jelent, 2 Kosovo Poljén fordul. Mitrovicába szerb vonatok járnak be, de ez nem 100%-os információ. A buszközlekedés rugalmasabb.)

 


a szánalmas vagy épp mókás vasútállomás

 

A határnál „FINISH” felszólításra egy szakadt, koszos fülkés kocsiba szálltunk át (amely a menetrendben ugyan az az InterCity vonat), s 10 percre rá jött egy tehervonat Macedóniából, amelynek mozdonyát (!) megkaptuk, s immár „európaibb sebességgel” robogtunk tovább.

 


IC váltás a koszovói-Macedón határon

 

A szellembódés határnál újabb megálló, határellenőrzés (a macedón később érkezett, s autóval elvitte az összes útlevelet gondolom a központba). A kis kb. 20 km-es szakaszra 2 euróért újabb jegyet kellett váltani, 40 perc késéssel 11 órakor értünk Szkopjéba.



Szkopje, a giccs fővárosa, gyönyörű természeti környezetbe ágyazva

A határ után rendezettebb kép fogadott: kiskertek, s csakhamar a Skopje fölé magasodó Vodno hegy. Egyrészt ezt, másrészt a Mátka-szurdokot, valamint a római vízvezetéket terveztük meglátogatni (a központtól távolabb eső látnivalók közül) amíg fent van a nap, a központot pedig estére és másnap reggelre hagytuk. Úgy döntöttük, azzal kezdjük, ahová előbb megy busz, így nyert Vodno.

 


érkezés Szkopjéba

 

A vasútállomás alatt található a helyi és távolsági buszállomás, ahonnan a 60-as busz visz a Matka-szurdokhoz, a 25-ös pedig a Vodno hegyre a libegő alsó állomásához. Egy chipkártya, rajta 2 jegy 150 dénárba kerül, további jegyek 35dénárért tölthetők rá hármasával. Busz után libegőre szállva (50dénár/fő/irány) értük el a világ legnagyobb keresztjét (66m, 1066 méteren). Mesés körpanoráma fogadott. A kereszt belsejében lift visz fel tetejére, ott jártunkkor nem működött.

 


Vodno-hegy

 

A hegytetőn láttunk egy iránymutató táblát „Matka 12K ->” felirattal. Csakhamar rájöttünk, hogy ha gyalog vágunk neki, nemcsak időt spórolunk (nem kell visszamenni a központba, lekésés esetén várni 2 órát a 60-asra, majd 50 percet utazni vele), hanem az alpesi tájat is élvezhetjük. A helyiek lebeszélése „don’t go, 4-5 hours, there is no ASPHALT road” :D ellenére nekivágtunk, és hétvégénk LEGJOBB programja volt! (Kitérőkkel együtt bő 3 óra.) Cimborám meg is jegyezte, azért azt nem gondoltam volna, hogy ebbe a városlátogatásba egy gerinctúra is belefér. Aki persze nem szokott erdőben kirándulni, annak lehet hogy elsőre tényleg nem ajánlom.

 


a kelet-nyugati gerinc Szkopje fölött

 

Mesés panoráma kísérte utunkat, s meglepve tapasztaltuk, hogy össz. 2 emberrel találkoztunk útközben: ha egy főváros mellett János-hegy helyett ilyen alpesi táj érhető el, tömegeknek kéne szombat délben lézengeniük. Ehh, fura népek, nem értékelik a saját kincsüket? :)

 


a Matka-szurdok keletről

 

A szurdokba leereszkedve (700 méter szint!) megcsodáltuk a szikla tövében megbúvó Szent Miklós templomot, majd tovább ereszkedtünk a vízig. Ott nagy meglepetés várt ránk: nem volt híd a Treska folyó túloldalán vezető úthoz, amely az egyetlen lehetőség volt a továbbjutásra. :D Hamarosan motorcsónak jött értünk, s 60 dénárért átvitték kettőnket. Itt lehetőség van motorcsónak körtúrára (300 dénár, barlanglátogatással), de gyalog is végig lehet sétálni, mi ezt tettük egy jó darabon.

 


Szent Miklós templom

 

Szkopje városszerkezete már-már valódibb főváros képét keltette, ám hamar leesett, hogy ezt leginkább a neoklasszikus paloták álarca és a szobrokkal telepakolt terek látványa okozza.

 


"neo-antik" giccsparádé

 

A makedón főváros sajnos egy hatalmas giccs-blöff, amelyet a Skopje 2014 program keretében euro-százmilliók elköltésével valósítottak meg. Beszereztek továbbá Kínából egy piros emeletes buszokból álló flottát, ami igen menő, de helyiek elmondása alapján fő a fejük a karbantartási költségek miatt.

Számos régi mecset, karavánszeráj, és egy XVIII. századi ortodox templom, amelynek érdekessége hogy az ottomán birodalmi előírás miatt a padlószintet le kellett süllyeszteni, hogy a sziluettje ne uralja a városképet. Van emlékháza továbbá a városban született Teréz anyának, amely egyfajta zarándokhely.

 


Teréz anya emlékház

 

Szállásunk a Shanti hostelben volt a központ és a buszállomás közt; 7,5€ meglepően bőséges és változatos reggelivel. A reptérre a Vardar Express buszaival mentünk ki, a menetrend nagyrészt a járatokhoz van igazítva. A buszállomáson saját jegyirodája van, 175 dénár egy jegy, felszállás a vasútállomás alatt a főúton a Zegin gyógyszertár előtt.



SKP-BUD (2851Ft, 20%-os akcióban:)

A reptéren a szeku előtt ellenőrizték a beszállókártyát, és mindenkit visszaküldtek az utasfelvételhez (check-in), hiába voltunk onlájn bejelentkezve. Ott lemérték a csomagot, s SMALL szalagot ragasztott rá az alkalmazott. A szeku előtt volt keret, de nálunk nem használták, a kapunál hasonlóan. A terminálban van ingyen wifi. Utashídon történt a beszállás. Eseménytelen repülés után 20 perccel menetrendi idő előtt érkeztünk Budapestre, ahol meglepve tapasztaltam, hogy a buszoztatás után immár megszűnt az idegesítő telefonálás, és egyből nyíltak az ajtók.



Összefoglalás

A 2 város repterének összekombinálásával megúszható 1 nap szabadsággal egy kör (mondjuk a vasárnapi menetrend változik: korábbra kerül a gép sajnos), Koszovón belül pedig több Pristinánál szebb város van (pl. Peje vagy Prizren), ami busszal könnyen s olcsón elérhető. Az alacsony árszínvonal és a szép természeti-történeti értékek szerintem igencsak vonzóvá teszik a környéket, én még tuti veszek pár repjegyet ebbe az irányba. :)

A bejegyzés trackback címe:

https://lokoszt.blog.hu/api/trackback/id/tr7412418287

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

malysz ádám 2017.04.12. 11:24:12

Bill Klinton sugárút lájk :-)

lokoszt · http://lokoszt.blog.hu 2017.04.12. 11:38:03

@malysz ádám:
Bulevardi Bill Klinton, ha az írásmód volt a lájk tárgya :)
https://www.google.hu/maps/place/Bill+Clinton+Statue/@42.6535571,21.1534502,16.5z/data=!4m5!3m4!1s0x0:0x9f9ca7c7ab182591!8m2!3d42.6540046!4d21.1532146
süti beállítások módosítása