Senator412 régi vágya volt eljutni Kijevbe, de az odajutási lehetőségek egy ideig visszafogták lelkesedését. De idén végre rászánta magát, s miután végignézte az opciókat, némi meglepetésre fapadossal ment :)
a) 23 órás vonatút a Máv-start közvetlen hálókocsis ajánlatával kb. 33e Ft, vagy fapados, átszállásos verzióban (belföldi jegy Záhonyig, majd Záhony-Csop nemzetközi jegy, végül Csop-Kijev ukrán belföldi jegy) kb. 14e Ft.
b) 19 órás buszozás kb. 26e Ft
c) közvetlen járat Malévvel vagy Aerosvittel (min. kb. 50-60 eFt) – kb. 1,5 éve még rendszeresen szerepelt Kijev a Malév 19900-as majd 21900-as akcióiban. Akkor kellett volna lecsapni rá, mert mostanában már az időközben 29900 Ft-ossá avanzsált ajánlatokba sem vonják bele.
d) átszállásos repülés, legolcsóbban KTW-ből, WU-val, (WizzAir Ukrajna) transzfert is beszámítva kb. 16 eFt
Körülményessége ellenére természetesen a d) variációt választottam, hiszen így végre WU-val is utazhattam.
Sajnos időközben kiderült, hogy a WU foglalás többszörösen nehezített művelet. Először is Wizz pontok nem használhatók fel WizzAir Ukraine járatokra, másodsorban pedig nem úszható meg a foglalási díj sem. Wizz hitelkártyával pedig nem is enged foglalni a rendszer. Így aztán be kellett nyelnem a 3000 Ft-os kártyadíjat, ami a végül a remélt 16 helyett 19 e Ft-ra vitte fel az útiköltséget, amely egyébként így tevődött össze:
Bp-Krakow-Bp (Volánbusz NetÁr): 5900 Ft
Krakow-KTW-Krakow (Wizz minibusz): 80 PLN = 5500 Ft
KTW-IEV-KTW: 170 UAH = 4300 Ft és még a felháborító 3300Ft-os kártyadíj
Azzal próbáltam nyugtatni magam, hogy mivel a minibusz Wizz szolgáltatás, azt majd fizethetem a Wizz pontokkal. Csalódnom kellett: a szolgáltatások hozzáadása menüpontra kattintva mindent hozzáadhattam a foglaláshoz, csak éppen a reptéri transzfert nem! Különösen kinyílt a bicska a zsebemben, amikor küldtek egy emlékeztető levelet, amiben ott virított: „Reptéri transzfert szeretne hozzáadni foglalásához? Kattintson ide!” Kattintás: előjön a nagyobb lábtér stb., de transzfer opció persze nincs.
Ekkor felkerestem a Wizz weboldalán hivatkozott szolgáltató (Matuszek transport) oldalát, ahol közvetlenül elvégeztem a foglalást, Wizz kártyával fizetve, abban reménykedve, hogy legalább dupla pontokat kapok. Természetesen (?) nem kaptam.
Csak azért nem panaszkodom, mert egyébként a pontoknak hála immár 2 éve ingyen utazom a Wizzel, ettől függetlenül érdekelne, hogy az ukrajnai leányukat miért úgy kezelik, mint egy földönkívülit? Ha nyomós oka van, akkor pedig illene egyértelműen feltüntetni az ezekre a járatokra és a hozzájuk kapcsolódó szolgáltatásokra vonatkozó korlátozásokat.
És most a repülésről:
A KTW reptér jó messze van mindentől: Katowicétől 35km, Krakkótól 95km és sajnos nem lehet igazán olcsón megközelíteni. Ha nem Krakkóból, hanem közvetlenül Katowicéből akarunk kijutni, 20PLN a Wizz minibusz, és még ez a legolcsóbb, mert van ugyan egy másik cég (PKM), akik menetrend szerint közlekednek oda, viszont 23PLN-ért.
Maga a reptér közepes méretű, 2 terminállal rendelkezik, zömmel Wizz járatokat fogad, de akad néhány másik is. Online c/in nem lehetséges Kijevbe, úgyhogy sorba kellett állni a beszállókártyáért, ami itt egy közönséges bolti blokkhoz hasonlító fecni. Vonalkód van rajta – vagyis a célnak tökéletesen megfelel, tulajdonképpen az a furcsa, hogy máshol nem így van – végtére is minek költeni vastag, nagy kartonpírra?
Gyaloglás a géphez (UA-WUH, ha jól emlékszem), amelyben kíváncsian vártam, milyen eltérések lesznek a W6-on megszokottakhoz. Apróságok, de vannak. Az első evidens: a feliratok a lajstromjelzésnek megfelelően ukránul és angolul. Ami már kevésbé: a szóban elhangzó információkat előbb mindig ukránul, s csak aztán angolul közölték (W6-on a sorrend konzekvensen angol majd magyar). Különbség még, hogy érkezéskor a helyi időt is bemondják, ami a BUD-ra érkező járatokon egyáltalán nem szokás, még akkor sem, ha másik időzónából jön a gép.
Egyébként a formaszövegek szóról szóra megegyeznek, még a végén a „felhívjuk figyelmünket két új járatunkra” promóció is elhangzik, csak itt nem Forli és Antalya, hanem Girona és Valencia szerepel (ezek legalább tényleg újak, csak szeptembertől indulnak Kijevből).
A katowicei járat Kijev aprócska Zhuliany repterére (IEV) érkezik, ahol a Swissport szolgálja ki az utasokat, igen mókásan: a gép kb. 20 méterre áll meg az épülettől, ennek ellenére buszoztatnak, de még hogy! BUD-on a Celebi legalább nagyjából a legrövidebb úton gurul a géphez, itt viszont a tenyérnyi helyen is össze-vissza kanyargott a busz, míg végül – általam még sosem látott módon – a gép orránál állt meg, méghozzá nem párhuzamosan a géptesttel, hanem arra merőlegesen.
A reptér és környéke lehangoló, kb. mintha a józsefvárosi pu-ra érkeznénk, nem is értem, hogyan lehet ez, hiszen jövőre közös Lengyel-Ukrán foci EB-re készülnek – hát nem kapkodják el.
Semmilyen információ nem fogad, merre és hogyan lehetne bejutni a városba. A reptér honlapjáról és pl. a Lonely Planetből az derül ki, hogy a 9-es trolibusszal, ami azonban a valóságban nem is jár. Sűrűn elhalad viszont a reptér előtt a 22-es troli, ami ugyan nem a centrumba megy, de útvonala során érint 2 metróállomást is, ahonnét bárhová el lehet jutni. Persze, hogy melyek ezek a megállók, nem jelzi semmi, és a metrót sem könnyű észrevenni. Javaslom elővenni az alapfokú orosz nyelvtudást – vagy követni a tömeget.
A másik lehetőség a bejutásra a marshrutkák igénybevétele: ezek ütött-kopott minibuszok, oldalukon hevenyészett tábla jelzi az útvonalukat (csak cirill betűkkel), olyanra kell felszállni, amely metrót keresztez (ezt jelzi a felirat) vagy amelyiknek a végállomása a vasúti pályaudvar (Вокзал). A mostoha körülményekért igazán jutányos árak kárpótolnak: a trolijegy 1,5UAH (kb. 36Ft), a minibusz 4UAH (96 Ft). A metró területére egy zseton bedobásával lehet bejutni, melynek ára 2UAH (48Ft). Lenn döbbenetes hatású szocreál állomások továbbá a Bp-en megszokott szerelvények fogadnak, csak kopottabbak és összematricázottak.
Röviden az árakról: ami nagyon olcsó, az a közlekedés mellett a belépők: szinte mindenhová 10-20 UAH, azaz 1-2EUR. A legdrágább látványosság a Szt. Szófia katedrális volt 43UAH-ért, de ez tényleg egyedüli. Az étel-ital már nem ilyen mértékben, de szintén kevesebbe kerül, kb. 10-20%-kal olcsóbb, mint nálunk. Néhány példa: 0,5l-es üdítő boltban 6UAH (144 Ft), 0,5l-es ásványvíz márkától függően 20-90 Ft, töltött péksütemények 70-80 Ft. Összességében kb. bulgáriai árszínvonalra lehet számítani.
Étteremben csak a legolcsóbb változatot teszteltem, a helyiek körében is igen népszerű, nagyon kulturált Puzata Khata önkiszolgáló étteremláncot. Itt kis tányérokba porciózott ukrán ételek közül lehet válogatni, adagonként 6-10 UAH-ért. Vagyis 40 UAH-ból (alig 1000 Ft) már komplett ebéd hozható ki.
A szállások közül a legolcsóbbak a 20 sz. eleji bérházak lakásaiból kialakított hostelek, ezekben 14-18 eur/fő a jellemző ár az 1 ill. 2 ágyas szobákban. Hostelbookers, Hostelworld sok ilyet kilistáz.
Valóságos időutazás az egész város – mellesleg gyönyörű templomokkal, széles, nyüzsgő sugárutakkal, sztálinbarokk monumentális épületekkel. Csak ajánlani tudom!!