Fapadbarát repterek

Fapadossal okosan

Az akciókat, hirdetéseket látva sokakban felmerülhet: tényleg lehet ingyen repülni? Ha ingyen nem is, de néhány €-ért már simán. Egy-egy utazás előtt célszerű alaposan felkészülni a légitársaságból, a reptérből, a városból. Érdemes tisztában lenni a "játékszabályokkal." Történeteiteket, élményeiteket a lokoszt kukac gmail pont com címre várjuk.

Lájk

Kommentek

Címkék

ace (6) airberlin (9) ams (3) amsterdam (4) anglia (3) barcelona (20) bcn (20) bécs (4) bergamo (19) beszámoló (122) bristol (6) brüsszel (3) bts (10) bud (22) budapest (59) clickair (4) csomagdíj (3) dublin (3) easyjet (35) eindhoven (3) ellenőrzés (4) erdély (4) fapados (189) forli (5) franciaország (3) genf (5) girona (3) hahn (3) helyi info (13) ibiza (4) isztambul (4) katalónia (10) kézipoggyász (6) kijev (3) koppenhága (3) lanzarote (6) liverpool (3) lokoszt (144) london (8) lowcost (150) ltn (6) luton (6) madrid (6) mallorca (5) malmö (3) málta (3) manchester (4) milánó (3) nyaralás (3) olaszország (13) olcsó repülőjegy (61) online checkin (3) párizs (6) pmi (6) poggyász (3) portugália (4) pozsony (9) psa (3) repülés (10) repülőjegy (4) repülőterek (31) riga (3) rimini (5) róma (6) ryanair (96) santander (3) schwechat (3) security (3) skyeurope (20) spanyolország (36) stockholm (7) temesvár (7) tenerife (5) törlés (3) trapani (3) treviso (3) tsf (3) tsr (8) uk (3) utazás (118) városlátogatás (53) városok (56) Varsó (3) vie (5) weeze (4) wizz (72) wizzair (140) Címkefelhő

Időutazás Kijevben

2011.10.05. 11:44 | lokoszt | 4 komment

Címkék: budapest utazás beszámoló wizz kijev fapados wizzair városlátogatás lokoszt

Senator412 régi vágya volt eljutni Kijevbe, de az odajutási lehetőségek egy ideig visszafogták lelkesedését. De idén végre rászánta magát, s miután végignézte az opciókat, némi meglepetésre fapadossal ment :) 

 

 

a) 23 órás vonatút a Máv-start közvetlen hálókocsis ajánlatával  kb. 33e Ft, vagy fapados, átszállásos verzióban (belföldi jegy Záhonyig, majd Záhony-Csop nemzetközi jegy, végül Csop-Kijev ukrán belföldi jegy) kb. 14e Ft.

b) 19 órás buszozás kb. 26e Ft

c) közvetlen járat Malévvel vagy Aerosvittel (min. kb. 50-60 eFt) – kb. 1,5 éve még rendszeresen szerepelt Kijev a Malév 19900-as majd 21900-as akcióiban. Akkor kellett volna lecsapni rá, mert mostanában már az időközben 29900 Ft-ossá avanzsált ajánlatokba sem vonják bele.

d) átszállásos repülés, legolcsóbban KTW-ből, WU-val, (WizzAir Ukrajna) transzfert is beszámítva kb. 16 eFt

Körülményessége ellenére természetesen a d) variációt választottam, hiszen így végre WU-val is utazhattam.

Sajnos időközben kiderült, hogy a WU foglalás többszörösen nehezített művelet. Először is Wizz pontok nem használhatók fel WizzAir Ukraine járatokra, másodsorban pedig nem úszható meg a foglalási díj sem. Wizz hitelkártyával pedig nem is enged foglalni a rendszer. Így aztán be kellett nyelnem a 3000 Ft-os kártyadíjat, ami a végül a remélt 16 helyett 19 e Ft-ra vitte fel az útiköltséget, amely egyébként így tevődött össze:

Bp-Krakow-Bp (Volánbusz NetÁr): 5900 Ft
Krakow-KTW-Krakow (Wizz minibusz): 80 PLN = 5500 Ft
KTW-IEV-KTW: 170 UAH = 4300 Ft és még a felháborító 3300Ft-os kártyadíj

Azzal próbáltam nyugtatni magam, hogy mivel a minibusz Wizz szolgáltatás, azt majd fizethetem a Wizz pontokkal. Csalódnom kellett: a szolgáltatások hozzáadása menüpontra kattintva mindent hozzáadhattam a foglaláshoz, csak éppen a reptéri transzfert nem! Különösen kinyílt a bicska a zsebemben, amikor küldtek egy emlékeztető levelet, amiben ott virított: „Reptéri transzfert szeretne hozzáadni foglalásához? Kattintson ide!” Kattintás: előjön a nagyobb lábtér stb., de transzfer opció persze nincs.

Ekkor felkerestem a Wizz weboldalán hivatkozott szolgáltató (Matuszek transport) oldalát, ahol közvetlenül elvégeztem a foglalást, Wizz kártyával fizetve, abban reménykedve, hogy legalább dupla pontokat kapok.  Természetesen (?) nem kaptam.

Csak azért nem panaszkodom, mert egyébként a pontoknak hála immár 2 éve ingyen utazom a Wizzel, ettől függetlenül érdekelne, hogy az ukrajnai leányukat miért úgy kezelik, mint egy földönkívülit? Ha nyomós oka van, akkor pedig illene egyértelműen feltüntetni az ezekre a járatokra és a hozzájuk kapcsolódó szolgáltatásokra vonatkozó korlátozásokat.
És most a repülésről:
A KTW reptér jó messze van mindentől: Katowicétől 35km, Krakkótól 95km és sajnos nem lehet igazán olcsón megközelíteni. Ha nem Krakkóból, hanem közvetlenül Katowicéből akarunk kijutni, 20PLN a Wizz minibusz, és még ez a legolcsóbb, mert van ugyan egy másik cég (PKM), akik menetrend szerint közlekednek oda, viszont 23PLN-ért.
Maga a reptér közepes méretű, 2 terminállal rendelkezik, zömmel Wizz járatokat fogad, de akad néhány másik is. Online c/in nem lehetséges Kijevbe, úgyhogy sorba kellett állni a beszállókártyáért, ami itt egy közönséges bolti blokkhoz hasonlító fecni. Vonalkód van rajta – vagyis a célnak tökéletesen megfelel, tulajdonképpen az a furcsa, hogy máshol nem így van – végtére is minek költeni vastag, nagy kartonpírra?
Gyaloglás a géphez (UA-WUH, ha jól emlékszem), amelyben kíváncsian vártam, milyen eltérések lesznek a W6-on megszokottakhoz. Apróságok, de vannak. Az első evidens: a feliratok a lajstromjelzésnek megfelelően ukránul és angolul. Ami már kevésbé: a szóban elhangzó információkat előbb mindig ukránul, s csak aztán angolul közölték (W6-on a sorrend konzekvensen angol majd magyar). Különbség még, hogy érkezéskor a helyi időt is bemondják, ami a BUD-ra érkező járatokon egyáltalán nem szokás, még akkor sem, ha másik időzónából jön a gép.
Egyébként a formaszövegek szóról szóra megegyeznek, még a végén a „felhívjuk figyelmünket két új járatunkra” promóció is elhangzik, csak itt nem Forli és Antalya, hanem Girona és Valencia szerepel (ezek legalább tényleg újak, csak szeptembertől indulnak Kijevből).
A katowicei járat Kijev aprócska Zhuliany repterére (IEV) érkezik, ahol a Swissport szolgálja ki az utasokat, igen mókásan: a gép kb. 20 méterre áll meg az épülettől, ennek ellenére buszoztatnak, de még hogy! BUD-on a Celebi legalább nagyjából  a legrövidebb úton gurul a géphez, itt viszont a tenyérnyi helyen is össze-vissza kanyargott a busz, míg végül – általam még sosem látott módon – a gép orránál állt meg, méghozzá nem párhuzamosan a géptesttel, hanem arra merőlegesen.
A reptér és környéke lehangoló, kb. mintha a józsefvárosi pu-ra érkeznénk, nem is értem, hogyan lehet ez, hiszen jövőre közös Lengyel-Ukrán foci EB-re készülnek – hát nem kapkodják el.

Semmilyen információ nem fogad, merre és hogyan lehetne bejutni a városba. A reptér honlapjáról és pl. a Lonely Planetből az derül ki, hogy a 9-es trolibusszal, ami azonban a valóságban nem is jár. Sűrűn elhalad viszont a reptér előtt a 22-es troli, ami ugyan nem a centrumba megy, de útvonala során érint 2 metróállomást is, ahonnét bárhová el lehet jutni. Persze, hogy melyek ezek a megállók, nem jelzi semmi, és a metrót sem könnyű észrevenni. Javaslom elővenni az alapfokú orosz nyelvtudást – vagy követni a tömeget.


A másik lehetőség a bejutásra a marshrutkák igénybevétele: ezek ütött-kopott minibuszok, oldalukon hevenyészett tábla jelzi az útvonalukat (csak cirill betűkkel), olyanra kell felszállni, amely metrót keresztez (ezt jelzi a felirat) vagy amelyiknek a végállomása a vasúti pályaudvar (Вокзал). A mostoha körülményekért igazán jutányos árak kárpótolnak: a trolijegy 1,5UAH (kb. 36Ft), a minibusz 4UAH (96 Ft). A metró területére egy zseton bedobásával lehet bejutni, melynek ára 2UAH (48Ft). Lenn döbbenetes hatású szocreál állomások továbbá a Bp-en megszokott szerelvények fogadnak, csak kopottabbak és összematricázottak.


Röviden az árakról: ami nagyon olcsó, az a közlekedés mellett a belépők: szinte mindenhová 10-20 UAH, azaz 1-2EUR. A legdrágább látványosság a Szt. Szófia katedrális volt 43UAH-ért, de ez tényleg egyedüli.   Az étel-ital már nem ilyen mértékben, de szintén kevesebbe kerül, kb. 10-20%-kal olcsóbb, mint nálunk. Néhány példa: 0,5l-es üdítő boltban 6UAH (144 Ft), 0,5l-es ásványvíz márkától függően 20-90 Ft, töltött péksütemények 70-80 Ft. Összességében kb. bulgáriai árszínvonalra lehet számítani. 

Étteremben csak a legolcsóbb változatot teszteltem, a helyiek körében is igen népszerű, nagyon kulturált Puzata Khata önkiszolgáló étteremláncot. Itt kis tányérokba porciózott ukrán ételek közül lehet válogatni, adagonként 6-10 UAH-ért. Vagyis 40 UAH-ból (alig 1000 Ft) már komplett ebéd hozható ki.
A szállások közül a legolcsóbbak a 20 sz. eleji bérházak lakásaiból kialakított hostelek, ezekben 14-18 eur/fő a jellemző ár az 1 ill. 2 ágyas szobákban. Hostelbookers, Hostelworld sok ilyet kilistáz.
Valóságos időutazás az egész város – mellesleg gyönyörű templomokkal, széles, nyüzsgő sugárutakkal, sztálinbarokk monumentális épületekkel. Csak ajánlani tudom!!


 

A bejegyzés trackback címe:

https://lokoszt.blog.hu/api/trackback/id/tr123279771

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

DePassant 2011.10.08. 23:38:14

Köszönjük a beszámolót!

Bizony a WU igazi zabigyerek, én arra tippelek, hogy nem véletlenül csináltak egy külön céget Ukrajnában, szerintem ott sokkal szigorúbb/bonyolultabb, igazi bürökratikus szabályozások vonatkoznak a légitársaságokra/repjegyértékesítésre és minden másra. Nyilván ezért van ennyire elkülönítve.

Nekem Kárpátalja az összehasonlítási alap, itt a határ mentén még olcsóbb a közlekedés: marsrutka Ungváron 1,5UAH, városi busz Munkácson ~1UAH. Csop-Ungvár (25km) 5,5UAH :) Persze a főváros mindig drágább.

A fotó alapján a repteret benevezzük a "legszebb" repterek versenyébe Turku fapados termináljával egyetemben :)

senator412 2011.10.09. 12:58:08

Most látom csak, van egy apró elírás az elején: természetesen nem a c), hanem a d) variációt választottam.

Sajnos a kártyadíj viszont nem elírás, amikor repültem, még 3300 volt, azóta már csak Maestro kártyával ennyi, egyébként 4400 Ft egy retúr útra/fő.

alimail · http://alitraveling.blog.hu/ 2011.10.17. 14:02:23

mennyit időt töltöttél ott? kb mennyi kell a felfedezéséhez? tavasszal tervezzük, és 3 nap körül szánnánk rá.

senator412 2011.10.19. 20:14:31

@alimail: Én is 3 napot töltöttem, annyi elég is.
süti beállítások módosítása