Egy skandináv hétvége Malmö – Koppenhága

2010.09.15. 20:56 | lokoszt | 20 komment

Címkék: budapest utazás beszámoló wizz fapados wizzair koppenhága lowcost városlátogatás malmo

Tözsutazónk, Zoli már régóta tervezett egy kis skandináv kiruccanást, és most hála a Wizzair –nek egy hétvégi utat le tudott foglalni pénteki indulással és vasárnapi hazaérkezéssel  Malmöbe 9500 forintért.

Az indulásom kicsit rosszul kezdődött, mert még az előző mallorcai nyaraláson elromlott a családi fényképezőgép, ezért kénytelen voltam kölcsönkérni a munkahelyemről egy ősrégi HP gépet, amiben nem volt SD kártya, de nekem szerencsére volt egy otthon.
Szóva,l mikor kitettem a lakásból a lábam, éreztem, hogy valamit elfelejtettem berakni, de nem tudtam, hogy mit. Mikor eljutottam a Zugló megállóhoz, akkor esett le, hogy a fényképezőgépet. Mivel még bőven időben voltam, visszaszaladtam érte. Na, nagy boldogan szálltam föl a vonatra, mikor leesett, hogy az SD kártyát nem raktam bele, tehát azt majd vennem kell, de erről később.
A Wizzair járata 12.05-kor indult elvileg Pestről, de 90 perc késéssel indultunk, a gép nagyjából tele volt, főleg olyan családokkal, akik a kint dolgozó gyerekeiket látogatják meg, egy nagyobb adag roma, meg 1-2 skandináv nyugdíjas. A gép személyzete magyar volt, teljesen eseménytelen út.
A malmöi reptér kívül sárga belül kék, ha valaki elfelejtette volna, hol is vagyunk. Maga a légikikötő a Sturup-ban van, 30 km-re Malmötől. A városba a Flygbussarna buszai járnak be a kb. 40 perc alatt, más fajta lehetőség nincs. Érdemes előre lefoglalni a jegyeket a neten, mert a retúrjegy így 10 koronával olcsóbb (179 SEK). Egyébként még a terminálban található automatából vehető meg a jegy készpénzben, a buszon csak kártyát fogadnak el. Érdemes kártyát vinni, mert a legutolsó kocsmában is azzal lehet fizetni a legkönnyebben. A busz a városközpontba visz, a vasútállomás előtt rak le. Szóval meg is érkeztem, mikor is nekiálltam egy boltot keresni, ahol SD kártyát lehet kapni. Hát a plüssrénszarvastól az akasztott emberig mindent találtam, de SD kártya nem volt sehol. A végén lett egy üzlet, ahol jó sokan voltak, szóval beálltam a sorba és mikor sorra kerültem, közölte velem az eladósrác, hogy számot kellett volna húznom, úgyhogy menjek vissza sor végére. Hát egy kicsit elborult a k. európai agyam, de a végén sikerült vennem egy 2 GB-os darabot. Amikor beraktam a fényképezőgépbe, ami nem tudta leformatálni, de a végén szerencsére csinált vele valamit és engedett képeket menteni. Na ennyit a szerencsétlenkedésemről.

A városban 4 szép látnivaló van. Az egyik a Malmöhus, ami egy kastély, ma múzeumként működik, a belépő 40 korona, ami kombinált jegy és érvényes még a mellette lévő Technika és Hajózási Múzeumba is. Mondjuk, szerencsétlen módon minden nap csak négyig van nyitva, ezért esélyem sem volt, hogy megnézzem.
A másik látnivaló a Szent Péter templom, ami a 14 századból való és a legöregebb épület a környéken, szorosan e mellett van a Lilla Torg (Kis Tér), amelyen régi halászházak sorakoznak és szerintem ez az egyik leghangulatosabb része a városnak. Ezzel a középkori hangulattal szöges ellentétben van a Twisted Torso, amely Malmö és egyben Svédország legmagasabb épülete a maga 190 méterével, jellegzetessége, hogy az alap és a teteje között 90 fokos csavarodás van.

A városnézés után vonatra szálltam, hogy átmenjek Koppenhágába és a hátralévő másfél napot ott töltsem. 20 percenként jár vonat a két város között egy út ára 105 SEK és 40 perc. Én automatából vettem jegyet és 2 db százast dobtam be, amire kaptam 9 db 10 koronást, szóval lett egy csomó el nem költött apróm… :)
Lehet busszal is menni, 2 féle cég is megy, aki nem ilyen rövid időre jön Svédországba, mint én, annak ajánlom a „helyi Orangeways-t”, a Gobybus-t, (sajna angolul nem tud az oldaluk), ahol elég jó áron lehet jegyeket venni, hogy bejárjuk Skandináviát. Nekik 53 SEK a jegyük a dán fővárosig, de eléggé rossz a menetrendjük, úgyhogy én a vonatot választottam.
A szerelvény átmegy Öresund-hídon, amely a második legnagyobb vezetékes hídja Európában.
Megérkezve Koppenhágába a pályaudvarra, váltottam pénzt (ezt senkinek sem ajánlom, inkább hozzon koronát otthonról, mert nagyon rosszul váltják, és 5 % kezelési költséget is levonnak) elfoglaltam a szállásom és aludtam egy jót, hogy másnap újult erővel mehessek várost nézni.
Tehát először is elmentem megnézni a város leglátványosabb részére, a Nyhavenre, amely egy gyönyörű kikötő régi házakkal.

Itt lehet elmenni egy kis hajókázásra, erre az itt található Netto-Badene társaságot ajánlom, akiknél 30 DKK az egy órás út. Ez az ár nagyon olcsónak számít az itteni viszonylatban. Az út során meg lehet nézni a nemzeti könyvtár fekete üveg épületét, amelyet a helyiek fekete gyémántnak hívnak és az Opera modern épületét, amely formája miatt csak kenyérpirítónak becéznek.

A Kis Hableányra megsértődtem, mert egyszer látogatom meg, akkor is elmegy vendégszerepelni Kínába. (Tényleg elvitték a szobrot az Expora)
A hajókázás után megnéztem a Christiana-t, ami egy külön önkormányzattal rendelkező fallal lekerített hippi városrész. Gyakorlatilag egy „nyócker”, a pedáns skandináv fővárosban. Érthető, hogy a helyi vezetők nem nagyon komázzák ezt a kvázi független részt, főleg, hogy mindenki nyíltan füvezik. Fényképezni ezért nem is szabad, hiszen a droghasználat illegális Dániában.
Ezek után elmentem megnézni a Megváltó templomot, amely fura kupolája tetejére kb. 400 lépcső megtétele után lehet feljutni. Én nem mentem fel az idő rövidsége miatt.
A neten utánanéztem, és láttam, hogy a Dán Nemzeti Múzeum  megtekintése ingyenes, ezért elmentem megnézni azt is. Zavarba ejtően nagy gyűjteményük van, én csak az ókori és viking korit néztem meg. Az utóbbit mindenkinek ajánlom, eredeti viking hajó is van, illetve vannak mocsári múmiák is kiállítva.
Ezek után nagyon éhesen kerestem valami helyet, ahol olcsón lehetne enni, így lyukadtam ki a Stroget-ra, amely Európa leghosszabb bevásárlóutcája. Itt vannak olyan helyek, ahol 17 óráig 50-60 DKK körül van büféasztalos étkezési lehetőség, így egy ásványvízzel együtt megúszható étkezés 70-80 koronából. Egyébként fura, hogy a városban nem nagyon láttam közértet, csak a 7 Eleven nevű láncot, ami borzalmasan drága, egy 1,5 literes ásványvíz 25 DKK, ami 1000 forint körül van. De nem szabad átszámolni semmit, egy pohár sör vendéglátóhelyen 40 koronába kerül átlagosan, aminek jobb nem tudni az árát forintban.
Ez után visszatértem a szállásomra és egy kis pihenés után az egyik sráccal elmentünk, hogy megnézzük a Tivolit, a város egyik híres nevezetességét, a patinás vidámparkot. Eljutottunk a bejáratig, 95 DKK volt a beugró, ha fel is akartál volna ülni valamire 300 DKK, úgyhogy lefényképezkedtünk előtte, aztán a belépőjegy töredékéért vettünk egy üveg bort, amit megittunk a szállásunk teraszán a nap befejezése céljából… :)

Másnap reggel sajnos 11-kor el kellet indulnom, bár még meg akartam nézni a Tivoli mellett lévő Ny Carlsberg Glyptotek múzeumot, ahol képeket és szobrokat állítanak ki, és vasárnaponként ingyenes. De mivel 11-kor nyitott, amikor már nekem el kellett indulnom, úgyhogy kimaradt. Vissza fele 80 DKK volt a vonatjegy Malmöbe, minden nagyon pontos volt, szóval bőven időben elértem repteret, ahol közölték, hogy 1,5 óra késése lesz a gépnek. Mikor 2 óra múlva sehol sem volt a gép, a többiek hüledeztek, én meg dörzsöltem a tenyerem, hogy ebből lehet egy szép visszatérítés lesz, de ez a mocsok Wizzair 2 óra 40 perc múltán elkezdte a beszállítást.
Eseménytelen út, főleg magyarok jöttek haza, és meglepően sokan vásároltak kaját és bóvlikat a fedélzeten. Szóval egy nagyon tartalmas hétvége volt, főleg, hogy gyönyörű idő volt. A költségvetés a következő: a repülőút 9500 Ft, a transzferek 12000, a szállás 16000 (hostelben 5 ágyas szobában), költőpénz 500 DKK=20000 összesen körülbelül 60000 Ft/ 3 nap.

jet set 2010.09.15. 21:07:23

A hajókázást "ingyen" is meg lehet úszni Koppenhágában a napijeggyel, ami a hajóra is jó.

lesaux 2010.09.15. 22:41:03

Az első fotó szerintem arról árulkodik, hogy mégsem okés minden a gép és a memóriakártya kapcsolatát illetően. :)

DePassant 2010.09.15. 22:49:25

Nyugi, wizznél nem jár visszatérítés késés esetén. Itt az eu jogszabály, mert sokan abban a tévhitben élnek, hogy 2-3órás késés esetén visszatérítés meg €250 jár, pedig nem.

Késés
(1) Amennyiben egy üzemeltető légifuvarozó indokoltan
arra számít, hogy egy járat indulása a menetrend szerinti induláshoz
képest késni fog:
a) legalább két órát 1 500 kilométeres vagy annál rövidebb
repülőutak esetén; vagy
b) legalább három órát az összes Közösségen belüli, 1 500 kilométernél
hosszabb repülőút és az összes egyéb, 1 500 és
3 500 kilométer közötti repülőút esetén; vagy
c) legalább négy órát az a) és b) pontba nem sorolható összes
egyéb repülőút esetén,
akkor az utasoknak az üzemeltető légifuvarozó
i. felajánlja a 9. cikk (1) bekezdésének a) pontjában és a
9. cikk (2) bekezdésében előírt segítséget; és
ii. amennyiben az indulás időpontja ésszerű számítás szerint a
korábbi bejelentett indulását követő nap, a 9. cikk (1)
bekezdésének b) és a 9. cikk (1) bekezdésének c) pontjában
előírt segítséget; és
iii. legalább ötórás késés esetén, a 8. cikk (1) bekezdésének a)
pontjában előírt segítséget.
(2) A segítséget a légifuvarozó minden esetben köteles a
fenti, valamennyi távolsági kategóriára megállapított időtartamon
belül felajánlani.

9. cikk
Ellátáshoz való jog
(1) E cikkre való hivatkozáskor az utasoknak díjmentesen a
következőket kell felajánlani:
a) a várakozási idővel ésszerű arányban étkezést és frissítőket;
b) szállodai elhelyezést az alábbi esetekben:
– ha egy vagy több éjszakás ott tartózkodás szükséges
vagy
– ha az utazónak a szándékaihoz képest tovább kell ott
tartózkodnia;
c) szállítást a repülőtér és a szálláshely (hotel vagy egyéb)
között.
(2) Ezenkívül az utasoknak díjmentesen két telefonhívást,
telex vagy faxüzenet, vagy e-mail küldését kell felajánlani.
(3) E cikk alkalmazásakor az üzemeltető légifuvarozó
különösen figyelmet fordít a csökkent mozgásképességű személyek
és az őket kísérő személyek szükségleteire, valamint a kíséret
nélkül utazó gyermekek szükségleteire.

KennyOMG · http://etkt.blog.hu 2010.09.15. 23:23:51

A vicces az, hogy cirka +6k huf raforditassal lehet Malevval is repulni Koppenhagaba pentek reggeli es vasarnap esti indulasokkal. Nincs benne Malmo, de nem hiszem, hogy akkora veszteseg lenne, plane a Daniaban nyert ido miatt.

sportswear 2010.09.15. 23:25:31

Igen, az első képen bezavartak az UFO-k

DePassant 2010.09.15. 23:35:48

@KennyOMG: Azért nem... én most állítottam össze egy útitervet (a cikk inspirált :)) és Bp-Koppenhágát ki tudom hozni 15ezerből (w6 BUD-MMX, MMX-Malmö transzfer flygbussarna, Malmö-Koppenhága gobybus) a Malév pedig 29900ért vesztegeti a jegyeit...

Szóval félár :)

sportswear 2010.09.16. 11:38:00

Akkor konkrétan mikor jár a visszatérítés?

jr.79 2010.09.16. 16:38:37

@sportswear: Nekem spec. van egy ilyesmi folyamatban lévő ügyem a wizzel. Szerintük visszatérítés jár (bár, hogy pontosan mekkora késéstől, bevallom nem tudom), ugyanis ezt saját üzletszabályzatuk is lehetővé teszi. Kompenzációt nem adnak mert nem értenek egyet az ominózus EB döntéssel, miszerint a három órán túli késés törlésnek minősül.

sportswear 2010.09.16. 16:46:54

Ha tudsz többet a dologról, azt írd le légyszi, szerintem itt sokan érintettek lehetünk a visszatérítés dologban.

jr.79 2010.09.16. 16:55:42

@sportswear: visszatérítés? Elállás esetén van, de ugye azt csak akkor, ha nem utazod le az utat.

Nyáron volt egy 23 órát késő Forli gépem, akkor húztam fel magam, és gondoltam kérem a 250 eurót is, de azt a fenti hivatkozással (illetve, hogy a műszaki hiba nem a Wizz hibája) megtagadták.
Jelenleg az NFH gondolkodik azon, hogy mit tegyen. Gondolom semmit nem fog, javasolja, hogy menjek bíróságra, ahol az EB döntés alapján jó esélyem van/lenne.

jr.79 2010.09.16. 16:58:39

érdekes, a radaron látszik amit írtam... talán most.

KennyOMG · http://etkt.blog.hu 2010.09.16. 18:20:38

@DePassant: En a cikkben felhasznalt szamokat vettem alapul. Malev jegyet meg 27k huf korul is lehet ujitani, de 15k-hoz kepest tenyleg tobb. Kerdes, hogy egy hosszu hetvegen meger-e annyi szivast, plusz utazast, kesest a Wizz, vagy valaki a reggeli-esti kombot prefereralja...

AzUtazó · http://utazzunk.blog.hu 2010.09.17. 12:00:04

Amikor én voltam még 3-4 éve, van arról beszámolóm, ha érdekel valakit, bár én csúnyán felhúztam magam a hostel árakon... Koppenhágában a tizenvalahány emeletes hostelben 6000ft körül volt egy éjszaka...

sYg · http://lokoszt.blog.hu 2010.09.22. 21:54:26

szerintem "fogadott" a szerző a wizzkésésre.

cbc 2010.10.18. 00:49:31

Koppenhágával azért csak óvatosan, ugyanis botrányosan drága, de tényleg, a McDonalds is. Egyébként jó hely, Malmö inkább egy kisváros.

1szárazaranyosbalek 2011.10.04. 11:20:13

Rengeteget nézegettem a közlekedési lehetőségeket, és végül nagy nehezen találtam egy hasznos linket a Malmö-Koppenhága viszonylatban:
uk.oresundsbron.com/page/86

New-man 2013.09.21. 22:53:02

@cbc: Malmö valóban egy "kisváros" (kb. 280e lakos), de nagyon jó hely, több napot és el lehet tölteni értelmesen, érdemes "fölfedezni"...mi is ezt tettük...

Néhány kiegészítő (friss) információ a cikkhez:

"A városba a Flygbussarna buszai járnak be a kb. 40 perc alatt"
csúcsidőben (munkanapon kb. 14.40-17.40 között) 50 perc. A busz a terminálból kiérve jobbról indult (B Malmö Flygbussarna felirat), itt monitoron jelzik a következő órákban induló járatokat (Malmö mellett Lundba mennek még, azok a szomszédos A jelű megállóból indulnak).

"Érdemes előre lefoglalni a jegyeket a neten, mert a retúrjegy így 10 koronával olcsóbb (179 SEK)."
A neten az egyirányú jegy ára 99 SEK, tehát az oda-vissza jegy összesen 19 koronával olcsóbb.

"Egyébként még a terminálban található automatából vehető meg a jegy készpénzben"
Az automatát a jobb szélső kijárat mellett találtuk meg, bankkártyát is elfogad. Itt drágább volt a jegy mint online (109, ill. 199 SEK), de legalább nem kellett előre megvenni (nem tudom mi lenne az árával, ha mégsem tud valaki utazni) és nyomtatással bajlódni (bár 20 SEK/fő kedvezményért már lehet, hogy megérte volna...). A jegy nem időpontra szól csak oda, ill. oda-vissza (hogy meddig érvényes, nem tudom, de nekünk másnap jó volt vissza), az automata által nyomtatott szelvényen volt egy oda ("TUR") és egy vissza ("RETUR") jelzés, azt lyukasztotta a buszsofőr.

A menetrendet nem néztük meg előre, de szerencsére a busz elejében voltak kirakva naptár méretű tájékoztatók (Malmö, Lund is).

A busznak több (kb. 8) megállója van a reptér és Malmö Central között, végig halad a városon, érdemes nézelődni...

"A busz a városközpontba visz, a vasútállomás ELŐTT rak le." Inkább mellett (buszmegálló jele: narancssárga "Centralen G", közepén "110 Flygbussarna Sturup" felirattal), egy hídon átsétálva juthatunk a "CENTRAL STATION" épületébe. A reptéri busz ugyaninnen indul vissza.

Az állomás épületében 'éttermek' (pl. Burgerking, Subway, STREET FOOD - itt egy hatalmas, és finoman fűszerezett Burger tálon 95 SEK), üzletek, szupermarket is van...
Egy WC-t találtunk csak, feliratok jelezték és nem ingyenes (10 SEK), de nagyon kulturált.

Érdekesség, hogy a zöld színű (csuklós) városi buszok biogázzal működnek.

ui: köszönjük a cikket

New-man 2013.09.22. 17:22:34

Még néhány ár...

Étkezés:

A már említett STREET FOOD Burger menü 95 SEK.
Burgerking - Whopper menü 69 SEK, King of the day burger 25 SEK, menü 55 SEK.

Coca-cola (kis boltokban) 1,5 liter kb. 25 SEK, 0,5 liter kb. 17-20 SEK, (szupermarketben) 0.15 liter 5 SEK.
Legolcsóbb szénsavas Coop narancslé 1,5 liter 10,5+2(PET palack díj) SEK, 2 db ebből kb. 18-19 SEK +PET díj, 1,5 liter ásványvíz kb. 10 SEK.

Egy 50 g-os csoki kb. 7,5 SEK, 3 db 18 SEK.

Yoggi joghurt (7-Eleven-ben) 13 SEK.

Egy tál étel étteremben: kb. 169 SEK-től fölfelé...

Egyéb:

Összecsukható esernyő kb. 99 SEK (mi 39 SEK-ért vettünk egy akciósat tartalékba).

Képeslap kb. 6 SEK.

kuhi 2014.01.30. 18:27:59

Sziasztok, február 5-én repülök a Wizzair-rel Malmöbe, Jegy, foglalás megvan már. Koppenhága az uticél (one-way). LOW BUDGET/sz*rrágó kategória(!)

Wizzék +5800 Ft-ért vinnének át, a NEPTUNBUS.dk 100DKK-ért (Neptunnál csak átutalással lehet fizetni, de szerintem már nem ér oda és írtam nekik, hogy mi lenne, ha paypal-lal fizetnék, de még nem válaszoltak).

Elvben 13:10-kor landolunk.

1. Mennyi idő nagyjából a check-out, ha menetrend szerint érkezünk?
2. Érdemes-e "Garancia az érkezési idő betartására" címen 2.900Ft-ot fizetni a Wizz-nek, hogy adjanak 100EUR-t az egy órán túli késére. (Mivel nem utaztam még sem velük, sem ide, gőzöm sincs... de tél van)
3. Van-e értelmes Malmö-Koppenhága alternatíva átszállás nélkül 100DKK környékén, amire nem fél napot várok?
Köszönöm!

kuhi 2014.01.31. 14:56:26

:D Na, majd legközelebb!
Végül befizettem a Neptunbus (100DKK) helyett az 5800Ft-ot a WizzAir-nek, most jött meg a visszaigazolás, hogy "Transzfer e-ticketje elkészült".
Letöltöttem és mit látok: "Kérjük, vegye figyelembe, hogy az e-ticket csak a Neptunbus járatára érvényes."
...akkor is Neptunbus-szal utazok!!! :))))))
Mivel hogy csak átutalni lehetett volna (azóta sem válaszoltak) az 0,46%, min. 17,66 USD plusz lenne a cibbel. Még a végén meg is érte a WizzAir :O