A fapados utasok sem szeretik, ha valami miatt törlik a járatukat. A legrosszabb, ha az időjárás szól közbe, mert akkor akár napokra is a reptéren ragadhatunk. (dokizsuzsa egyszer írt is egy hasonló sztorit)
Egy fokkal barátiabb a divertálás, amikor egy kitérő repülőtérre szállunk le, ha a célreptér már nem fogad a rossz idő miatt. (erre is van egy poszt Zsuzsától )
A nagy kérdés: inkább szívjunk 2 napot a repülőtéren, landoljunk pár száz km-el arrébb, vagy álljunk a földbe és 5 év múlva a hozzátartozóink a NatGeo-n megnézhetik rekonstruálva az utolsó perceinket.
Az emlékezetes Lufthansa leszállás. Hajszál híján...
Azért aktuális a kérdés, mert ma és néhány napja is történt szerencsés kimenetelű incidens egy fapados légitársasággal. Mindkét eseménynek köze van a rossz időjáráshoz, tél lévén előfordul egy-két extrém havas helyzet. Ilyenkor a pilóta dönti el az ismert adatok ismeretében, (látás, fékhatás, pálya állapota, kerozin tartalék stb.) hogy leszáll, avagy kitérő repülőtérre viszi az utasokat, ahonnan valahogyan, valamikor visszabuszoztatják őket a célállomásra. Szerdán Ukrajnában a WizzAir ottani leányvállalatának UR-WUB lajstromjelű, alig 1 éves gépe kísérelt meg leszállni a lehetetlennek tűnő körülmények között. A sűrű hóesésben már valószínűleg rég le kellett volna zárni a repülőteret, de a pilóták megkísérelték a landolást, feltehetően nem akartak a divertálással „nyűglődni” jobb a békesség alapon mindenképpen Kijevben akartak landolni. A vége túlfutás, 180 fokos forduló a hóban, sérült hajtóművek. Vélhetően nem fogják megdicsérni a két Airbus huszárt. Amellett, hogy a hajtóművek javítása nem olcsó mulatság, a gép kiesik egy időre a forgalomból, nagy eséllyel bérelni kell helyette egy másikat, vagy borítani a menetrendet.
Nem elhanyagolható tény, hogy számtalan súlyos baleset oka volt már a túlfutás, ezeket a gépeket nem füvön krosszozásra találták ki. Szerencsére senki nem sérült meg, de az utasok bizonyára elgondolkodnak, hogy legközelebb felüljenek-e egy olyan gépre, ahol az életüket kockáztatják. Érdekes, hogy egy nappal korábban az Aerosvit B735-öse is megjárta a csúszós futópályával. Ettől még a repülés biztonságos, de emberi és technikai hibák mindig lesznek…
Ma Dortmundban az Air Berlin Las Palmasba induló járata csúszott ki. Itt picit más a kiindulási helyzet. A pilóták felszállás előtt hibát észleltek és megpróbálták megszakítani a műveletet, de már túl nagy volt a sebesség és túl rövid a beton. Utóbbi ráadásul kellemetlenül havas, csúszós…
Innen a kép: http://www.tagesschau.de
A repülő orrfutója a pályavég utáni puha talajba süllyedt, de vélhetően nem sérült meg komolyabban. A németek máris vitatkoznak a pálya állapotán, a légitársaság szerint alkalmatlan volt, egyébként meg tudott volna állni a gép. Szerencsére itt sem történt személyi sérülés, de ebben a túlbiztosított világban is pillanatok alatt bekövetkezhet a baj. Nem csak a földön...
Alig kerülte el az ütközést két utasszállító repülőgép tízezer méteres magasságban a szerb főváros fölött - közölte szerdán a szerb polgári légi közlekedési hatóság.
Az eset hétfőn történt. A szerb légiirányítás azt az utasítást adta a francia járatnak, hogy süllyedjen 10 650 méteres magasságra. Az Air France-gép azonban ennél csaknem száz méterrel alacsonyabbra ereszkedett, miközben alig több mint 200 méterrel alatta, 10350 méteren ott repült az izraeli gép. A szerb légügyi hatóság közlése szerint csak annak köszönhetően sikerült megelőzni az ütközést, hogy az egyik légiirányító időben közbeavatkozott. A tájékoztatás szerint a vizsgálat megállapította, hogy a francia gép személyzete hibázott.